Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan sette opp "nettverk" vha. Paralellport?


Anbefalte innlegg

Hei!

Sitter her med en Bærbar PC, med Win98, den har ikke CD-rom. Har også en NT-workstation PC med NT 40 SP6. I tillegg har jeg en paralellportkabel, eller hva det heter (passer i skriverporten på begge PC'ene)

 

Jeg er ute etter å få tilgang til CD-rom på PC'n med NT fra den bærbare med win98

 

Hvordan gjør jeg dette?

 

Takker ærbødigst for all hjelp, dere kan være med å redde liv (holder på å få hjerteinfarkt av stress her) :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-11-27 12:56, skrev Cueball:

Hei!

Sitter her med en Bærbar PC, med Win98, den har ikke CD-rom. Har også en NT-workstation PC med NT 40 SP6. I tillegg har jeg en paralellportkabel, eller hva det heter (passer i skriverporten på begge PC'ene)



 

https://www.sewelldev.com/FastLynx3.asp

 

Der finner du en demo av fastlynx, et program som ordner saken, bruker det til dagen og det er absolutt og anbefale.

Lenke til kommentar

Det du har her er noe som funker som en null-modem kabel. Windows 98 har støtte for dette. NT kan jeg lite om, så det vet jeg ikke.

 

Det finnes uansett 3'parts programmvare som støtter dette. (google)

 

1- Søk på Windows 98's hjelp funsksjon på null-modem kabel. Ditto på NT maskinen din.

 

2- Undersøk om du har en Bi-dirreksjonal(trur jeg det het) LPT port. Altså en printerutgang som kan både sende og motta. Vanlige på alle nye maskiner, men enkelte litt eldre maskiner kan finne på å ikke ha det.

 

Hvis dette ikke funker, trenger du en null-modem kabel som går på COM- portene.

 

Det du trenger i tillegg er god tid og romslig med tålmodighet. Dette er uansnett et vanvittig treigt system, og alle andre løsninger er å foretrekke.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg skjønner at det er innmari tregt, men har ikke annen mulighet akkurat nå...

 

Lastet neg trialversjonen av FastLynx, og det ser ut til å fungere glimrende :smile: Problemet er at det er max 10MB som kan overføres på trialversjonen, og jeg skal overføre en fil på 29MB !!! (kommer det til å ta menge timer?)

 

Finnes det gratisprogrammer som tar mer?

(sitter på jobb, så jeg har ikke lyst å sette igang med DC eller noe slikt)

 

Nok en gang takk for all hjelp

Lenke til kommentar

Takker for masse verdifull informasjon.

Resultatet blir nok at jeg skaffer nettverkskort til den bærbare (må jo nesten ha det uansett) og kjøper en krysset TP-kabel.

Da bør det ikke være noe som hindrer å innstallere programmvare på den bærbare fra cd-rom på den stasjonære PC...?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-27 14:24, skrev dj_j0tul:

nei, glem å kjøre nettverk gjennom den kabelen....det vil gå treigere enn et tar å laste ned med et 56k-modem...(om du skjønner hva jeg mener :smile: )


 

Dette er tull, så tregt er det ikke med parallelporten!

Jeg overfører ofte mange titalls MB med Fastlynx og det går helt greit, 3Mb/s er vel det du greier over parallelporten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...