Gå til innhold

Skolevalg trenger hjelp så fort som mulig!


w0lfr4m

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg trenger en del tips anngående utdanningen min, jeg går nå på andreåret mitt "Elektronikk med allmenfag" dette vil da gi meg Spesiell studie kompetanse hvis jeg ikke tar bort noen fag tredje året.

 

På denne linjen så har vi en del yrkesfag og noen allmenfag. Det som har skjedd er at yrkesfaglæreren vår har vært syk i nesten 4 måneder, vi har da ikke fått 1 vikar for perioden fordi man bare kan sykemelde noen 2 uker av gangen. Vi har da fått en haug av vikarer som har kommet og gått igjen. Timene har da blitt veldig håpløse og vi har gått glipp av et halvt års læring av noen av fagene pga mye rot.

Noen av disse timene har da også blitt brukt til allmenfag bla norsk, så isteden for 7 timer med norsk i uken så har vi hat 9-11.

I lengden så har dette blitt ekstremt kjedelig, og jeg har blitt veldig skolelei. :no:

 

Rundt jula så begynte jeg å tenke på å gå om igjen å velge en annen linje evt Elektro sterkstrøm hvor jeg kan gå ut i lære etter 1 år med skole. Dette frister veldig, men jeg har ikke snøring på hva jeg vil i livet. Det jeg tenkte når jeg gikk ut av ungdommskolen var at jeg ville inn på NTNU, i løpet av de siste årene så har jeg mistet lysten til å prøve å komme inn på NTNU. Det jeg kunne tenke meg nå er å bli

noe innenfor elektro, det frister også å gå om igjen grunnkurs for å bli noe innen bil.

Det jeg kom til å tenke på er at man kan lære veldig mye ved å prøve seg fram og lese guider osv. Noe jeg vet er at jeg lærer mye bedre ved praksis en å sitte å lese meg til noe.

 

Jeg vet at man kan bli veldig mye ved å ha Spesiell studiekompetanse og at man kan velge seg inn på nesten hva man vil senere. Men ettersom at vi ligger veldig langt bak i yrkesfagene og at jeg har driti meg ganske bra ut i allmenfagene fordi jeg er ekstremt skolelei og at jeg ikke vet hva jeg vil.

 

Hva skjer hvis jeg går om igjen å velger da Elektro Sterkstrøm som det nå heter, er ikke sikker på hva det vil hete til neste år. Jeg går ut i lære, får fagbrev osv. Hvem sier at jeg må ha spesiell studiekompetanse og de karakterene for å få meg en god jobb. Jeg har heller ikke lyst til å studere rævva av meg i 4-7år for å få en jobb jeg kommer til å mislike.

 

Jeg har nå tenkt veldig mye på hva jeg vil i en god stund, vi var nettop på en messe for utdanning hvor vi gikk rundt å spurte om alt som falt oss inn. Det er veldig mye som frister kunne godt blitt en spillprogrammerer jeg, men hvem sier at jeg må gå på skole for å lære meg programmeringspråk? Dette kan jeg jo lære på fritiden.

 

En av lærerne mine sa at jeg ikke burde gå om igjen og at hvis jeg endte opp bak kassa på rema så skulle hu kaste meg på havet :D

 

Akkurat nå så har jeg ikke peiling på hva jeg skal gjøre, hvis jeg skal jobbe opp igjen de karakterene som har gått litt til helvete så regner jeg med at jeg må droppe nesten alt annet jeg driver med på fritiden. Altså bli en nolifer.

 

Millitæret er også noe jeg har tenkt veldig mye på, dette er noe som intresserer meg veldig og jeg kunne godt tenke meg å jobbe der.

 

Vel, jeg har sikkert pratet rundt meg selv 100 ganger i det jeg har skrevet, men jeg trenger hjelp for jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.. Alle tips og kommentarer er velkommne.

 

Takk for at dere leste :)

 

En forvirret 17 åring :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...