Gå til innhold

Objektiver til Canon EOS 400D

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg planlegger å kjøpe meg Canon EOS 400D ganske snart. Og det jeg lurer på er objektiver.

Jeg ønsker meg et litt bra allround objektiv, som jeg kan bruke til det meste. Noen tips til et jeg burde kjøpe?

Også er jeg på utkikk etter et bra Macro objektiv. Noen tips til hva som er bra? :)

På forhånd tusen takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg planlegger å kjøpe meg Canon EOS 400D ganske snart. Og det jeg lurer på er objektiver.

Jeg ønsker meg et litt bra allround objektiv, som jeg kan bruke til det meste. Noen tips til et jeg burde kjøpe?

Også er jeg på utkikk etter et bra Macro objektiv. Noen tips til hva som er bra? :)

På forhånd tusen takk for svar!

7703367[/snapback]

Noen eksempler på objektiver:

Makro: Canon 100mm 2.8, Tamron 90mm 2.8, Sigma 150mm 2.8, Sigma 105mm 2.8

All round: Canon 17-40 f4, Canon 17-55 2.8 IS, Canon 24-105 f4 IS, Canon 24-70 2.8

Andreas

Skrevet

For meg som kun har lekt med DYR teleoptikk (eier ikke noe selv) blir det altfor høyt blendertall. Til prisen er det ikke annet å vente, for bra teleoptikk er dyrt, det er dessverre et faktum.

Objektivet du linker til har jeg ikke prøvd, men ser at det har stabilisator, som vil hjelpe mye på så lange brennvidder. Tele-gutta kan sikkert gi litt bedre anbefalinger og info om optisk ytelse, jeg trives best i den kortere enden. :)

Skrevet
Så sant du kjøper optikk med Canon-fatning, ja.

7704787[/snapback]

hehe, ok.

Og en ting til jeg lurer på. Angående teleobjektiv. f/4-5.6 blir ikke for høyt?

hva syns dere om denne?

7704802[/snapback]

Det objektivet er bra. Jeg har det selv.

Skal du ha f.eks 2.8 på et teleobjektiv bør du nok legge en del mer penger i det.

Du får som oftest hva du betaler for...

Skrevet
For meg som kun har lekt med DYR teleoptikk (eier ikke noe selv) blir det altfor høyt blendertall. Til prisen er det ikke annet å vente, for bra teleoptikk er dyrt, det er dessverre et faktum.

Objektivet du linker til har jeg ikke prøvd, men ser at det har stabilisator, som vil hjelpe mye på så lange brennvidder. Tele-gutta kan sikkert gi litt bedre anbefalinger og info om optisk ytelse, jeg trives best i den kortere enden. :)

7704896[/snapback]

Ok :) Tusen takk for ditt svar hvertfall! :)

Skrevet (endret)

7704787[/snapback]

hehe, ok.

hva syns dere om denne?

7704802[/snapback]

Det objektivet er bra. Jeg har det selv.

Skal du ha f.eks 2.8 på et teleobjektiv bør du nok legge en del mer penger i det.

Du får som oftest hva du betaler for...

7704904[/snapback]

Ok :) Er ute etter noe som er bra, men ikke koster flesk. Har hørt mye bra om det objektivet hvertfall. Er ikke utdannet fotograf (ennå), så foreløpig vil jeg ha noe som fungerer ok :)

Tusen takk for svar! Mye man skal sette seg inn i for å velge et ok kamera og objektiver.

edit: rettet skrivefeil.

Endret av Vix6
Skrevet

7704787[/snapback]

hehe, ok.

hva syns dere om denne?

7704802[/snapback]

Istedet for å kjøpte det objektivet så ville jeg heller kikket på foto.no sitt bruktmarked.

Der kan du få 70-200 f4L for samme prisen pent brukt, og det er MYE bedre objektiv enn den du nevner.

Andreas

Skrevet
Og en ting til jeg lurer på. Angående teleobjektiv. 

Hvis du kan klare deg med 200mm, er forøvrig Canon 70-200 f/4L et meget godt alternativ. Noe dyrere, men til gjengjeld er det i toppklasse både optisk og mekanisk...
Skrevet

Sitter å lurer på hvem av disse to objektivene som blir nevnt over jeg skal prøve å skaffe meg. Hvis du også står mellom dette valget hadde jeg skummet gjennom noen tråder som sammenligner dem, slik som Denne.

Det hjalp i alle fall meg litt.

Lykke til.

Skrevet

Hei, kjapt spørsmål. Tenker på nøyaktig det samme som beskrevet i første post. Ser etter et godt all-round-objektiv.

Valget står egentlig mellom to stykker:

Tamron AF SP 17-50mm f/2,8

Eller:

Sigma 18-50mm f/2.8

Tanker? Sigma-objektivet er dyrere. Jeg hører mye bra om begge objektiver. Noe jeg har hørt spesielt om sigma er at det er veldig slitesterkt. At det tåler mye. Mer vet jeg ikke. Jeg kvalifiserer ikke til nybegynner en gang, så jeg gjør det på den enkle måten: jeg spør dere.

Tanker?

Skrevet
Hei, kjapt spørsmål. Tenker på nøyaktig det samme som  beskrevet i første post. Ser etter et godt all-round-objektiv.

Valget står egentlig mellom to stykker:

Tamron AF SP 17-50mm f/2,8

Eller:

Sigma 18-50mm f/2.8

Tanker? Sigma-objektivet er dyrere. Jeg hører mye bra om begge objektiver. Noe jeg har hørt spesielt om sigma er at det er veldig slitesterkt. At det tåler mye. Mer vet jeg ikke. Jeg kvalifiserer ikke til nybegynner en gang, så jeg gjør det på den enkle måten: jeg spør dere.

Tanker?

7759749[/snapback]

Det kommer jo an på hvor mye man ønsker å legge i objektiv. For 6.000 kr får man et topp objektiv; Canon 17-40mm f/4L - Dette er greit å få med seg, veier omlag 500 gram samtidig som det holder høy kvalitet. Veldig klare bilder. Lite vignetering og tønnefortegning på vidvinkel (17mm). Bra kjøp mener jeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...