Gå til innhold

Hva kan jeg bli med disse fagene?


Thewiz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan bli stort sett hva du vil. Fagene har ingenting å si med hva du kan bli, de utgjør bare en del av et karaktersnitt som bestemmer hvilke studier du kommer inn på.

Enkelte studier har itillegg krav til visse fag fra videregående du må ha hatt for å kunne komme inn på studiet. F.eks for siv.ing på NTNU kreves det 2MX, 3MX og 2FY, og såvidt jeg vet også minimum 4 i 3MX.

 

Det er kun karaktersnittet med diverse tilleggspoeng og som sagt enkelte fagkrav, som setter grenser for hva du kan bli. Sjekk ut samordnaopptak.no for poenggrenser og ulike studier.

Lenke til kommentar
Hva med å gå inn på samordnaopptak.no og søke etter studier der? Fullfører du vgs med de tre ganene du har listet opp over her kan du bli alt untatt veterinær, lege, ingeniør og arkitekt (noe jeg glemmer?).

 

Søk i vei på www.samordnaopptak.no

7759910[/snapback]

 

 

Vel, jeg kan faktisk bli lege.

 

S matten er faktisk godtatt i flere studier i utlandet. Departementet har vel ikke bestemt seg her i norge. ^^

 

 

Ja, dette er bekreftet.

Lenke til kommentar
Hva er egentlig S-matte? Jeg regnet med det var tilsvarende grunnkursmatte (1Y eller 1X), og på medisin trenger man minst 2MX.

 

I utlandet er det helt andre krav, så utenlandsstudier uttaler jeg meg ikke om.

7759983[/snapback]

 

 

Vel, hvis man har S2 (tredje klasse) tilsvarer dette R1.

 

S het MZ i den forrige reformen

R het MX i den forrige reformen.

 

 

S, står vel egentlig for samfunsfaglig, relatert til.

Lenke til kommentar

medisin anbefales ikke norge ifølge bjørknes ledelsen vis du skal studere i norge.

 

Snittet øker hvert år og det sies at om 3 år så kommer snittet til å være på 6,35 ordinær opptak

 

ikke tenk tanken engang, kjenner 2 stk som ble kasta ut av medisinstudiet de manglet 3 år av studiet sitt grunnet ikke bestått eksamen. Bøkene er på flere tusen sider og en bok koster godt over 1500 kr.

 

 

man blir ødelag av dette studiet jeg lover.

 

 

SIVILINGENIØR eller Advokat vis du skal ha et bra yrke helst sivilingeniør glem medisin da må du ha 6 i nesten absolutt alle fag om 3 år tenk på eksamen ,, det blir hardt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...