Joakim Gjerde Skrevet 10. januar 2007 Skrevet 10. januar 2007 Hei! Jeg trenger et script som laster opp et bilde/ fil til en database, men dette er ikke utfordringen. Utfordringen er at bilde både må lagres i i full størrelse i tillegg til i thumbnail størrelse, i samme rad i databasen. I tillegg må thumnailen være propotional i forhold til fullversionen så ikke bildet blir forvrengt. Og håpet er at jeg skal kunne begrense bredden på bildet til 100px. Noen som kan hjelpe meg med noe slikt? Får rett og slett ikke til opplastningen av thumbnail bildet, alt annet har jeg fått til. Har også prøvd med en kode som lager thumnailen men når jeg da laster opp verdien bildet skal bli lagret i blir filen på ca 14byte, i steden for en ca 15-20 og bildet virker ikke. Mvh Joakim Gjerde
Joakim Gjerde Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Skrevet 11. januar 2007 Ingen som kan hjelpe meg med dette? Står skikkelig fast her...
ze5400 Skrevet 11. januar 2007 Skrevet 11. januar 2007 Jeg klarer ikke å se hvorfor du vil gjøre dette. Er vel bedre å laste det opp på disken? Uansett: http://www.php-mysql-tutorial.com/php-mysql-upload.php
Joakim Gjerde Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Skrevet 11. januar 2007 (endret) Joa, men problemet er at han jeg lager siden til ikke har skriverettigheter på servern. Kun mysql databasen. Da er det ikke så mange andre måter å gjøre det på. Det er dette scriptet jeg bruker til å laste opp, men trenger en thumnail av bildet også, men får det ikke til. Endret 11. januar 2007 av joakim@hortensgutta
Joakim Gjerde Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Skrevet 11. januar 2007 Jeg bruker pr i dag dette scriptet for opplastningen av bildet $name = $_POST['name']; $fileName = $_FILES['userfile']['name']; $tmpName = $_FILES['userfile']['tmp_name']; $fileSize = $_FILES['userfile']['size']; $fileType = $_FILES['userfile']['type']; $fp = fopen($tmpName, 'r'); $content = fread($fp, $fileSize); $content = addslashes($content); fclose($fp); if(!get_magic_quotes_gpc()) { $fileName = addslashes($fileName); } $query = "INSERT INTO upload (name, size, type, content, text, alt) ". "VALUES ('$fileName', '$fileSize', '$fileType', '$content', '$id', '$name')"; include '../database.php'; $dbh; $db; mysql_query($query) or die('Error: Filen ble ikke lastet opp!'); echo "<span class='feil'>$fileName ble lastet opp</span>"; } Her blir jo bildet lagret i variablen $content. Det jeg vil er å lage en version av $content som blir begrenset til 100x100px eller lignende og laste dette opp samtidig. Noen som vet hvordan jeg kan gjøre dette?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå