Gå til innhold

Hva gjør egentlig en data ingeniør?


Anbefalte innlegg

Men hva gjør egentlig en data ingeniør?

 

- Kan man få jobb innom programering/lage spill, eller er det mer teknisk, altså snakker om å lage datasystemer for oljeplatformer f.eks.

 

Det irriterer meg litt at ungdom tror at spillutvikling er det eneste feltet hvor det foregår "skikkelig" programmering. Det foregår utrolig mye spennende rundt om i Norge, både i forbindelse med oljebransjen og med andre anvendelser. Så kan man heller bruke tiden på å *spille* dataspill.

 

Synes du programmering er spennende / høres spennende ut, og har en hjerne som liker å tenke logisk, anbefaler jeg deg å ta allmennfag med realfag, og sikte på en (siv)ingeniør utdanning. Hvis du vil være sikret knalljobb når du er ferdig, jobber du med noe eget ved siden av skolen (opensource prosjekt, eget firma, etc).

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest slettet+13498

Jeg går datateknikk nå....jeg anbefaler Allmen faktisk...jeg gikk nemlig Media selv med mine planer om data etterpå.....bra med media...men mangler matten... tok matten på sommeren på Hia og trives her...du velger....ta matte etter media eller bli ferdig med det nå

 

Har valgt og gå media jeg og. Noe jeg lurer på er om du kan gi meg noen tips om hva jeg bør gjøre for å få tatt dataingenør etter vidregående. Jeg angrer noe på at jeg valgte media, jeg ville gjerne hatt emr matte og fysikk etc. men jeg var veldig skolelei etter ungdomsskolen og valgte derfor media siden jeg allerede tjente en del penger på film og foto og syntes det var kjempe gøy, noe jeg fremdeles gjør men jeg vil ikke ha det som levebrød.

 

Ble langt det her men ja hva som helst av tips hadde vært supert. Vurderer nå faktisk å ta fag i sommer og i vg2 samt å ta et friår og jobbe etter vgs og ta opp fag om jeg ikke rekker alt nå i løpet av vgs.

 

Lagde forresten bruker bare for å spørre deg siden du og gikk media haha :)

Lenke til kommentar
Gjest slettet+13498

Har valgt og gå media jeg og. Noe jeg lurer på er om du kan gi meg noen tips om hva jeg bør gjøre for å få tatt dataingenør etter vidregående. Jeg angrer noe på at jeg valgte media, jeg ville gjerne hatt emr matte og fysikk etc. men jeg var veldig skolelei etter ungdomsskolen og valgte derfor media siden jeg allerede tjente en del penger på film og foto og syntes det var kjempe gøy, noe jeg fremdeles gjør men jeg vil ikke ha det som levebrød.

 

Ble langt det her men ja hva som helst av tips hadde vært supert. Vurderer nå faktisk å ta fag i sommer og i vg2 samt å ta et friår og jobbe etter vgs og ta opp fag om jeg ikke rekker alt nå i løpet av vgs.

 

Lagde forresten bruker bare for å spørre deg siden du og gikk media haha :)

 

Glemte å spørre men hvilke fag må jeg ta opp først om jeg skal ta opp i sommer? Kan jeg gå rett på R1 elelr må jeg ta 1T først eller noe?

Lenke til kommentar

Sånne spørsmål kan du ta opp med rådgiveren på skolen din, for å være helt sikker. Såvidt jeg vet må du ikke ha T1 for å ta R1, men det anbefales jo. Hvilket trinn går du på? Dersom det er VG1, så kan du jo vurdere å bytte til studiespes. neste år, så slipper du å ta ting på egenhånd. Jeg ville vurdert det fremfor å sjonglere flere mattefag i året på egenhånd.

Lenke til kommentar
Gjest slettet+13498

Sånne spørsmål kan du ta opp med rådgiveren på skolen din, for å være helt sikker. Såvidt jeg vet må du ikke ha T1 for å ta R1, men det anbefales jo. Hvilket trinn går du på? Dersom det er VG1, så kan du jo vurdere å bytte til studiespes. neste år, så slipper du å ta ting på egenhånd. Jeg ville vurdert det fremfor å sjonglere flere mattefag i året på egenhånd.

 

Spurte rådgiver og det var ikke stort til svar jeg fikk av han desverre. Jeg har tenkt litt på det med å bytte etter vg1 nå ja, men det frister veldig lite, jeg liker godt timeplanen på medie, bortsett fra at jeg får litt for lite matte. Vet du evntuelt om et sted jeg kunne ringt for å fått hjelp fra noen som jobber i skole systemet etc?

 

Uansett takk for svar :)

Lenke til kommentar

Hva er det du lurer på egentlig? Jeg vil tro du kan ta R1 uten å ha T1. Det som trengs for å bli ingeniør er vel typisk R1+R2 og Fysikk 1, samt studiekompetanse. Hvordan du ordner deg det er vel litt opp til deg. Du kan gå løpet ut, ta påbygg og R2 som privatist (gitt at du kan ta R1 og fysikk under påbyggsåret). Eller du kan starte om igjen på allmenn.

Lenke til kommentar

Jeg studerer fortiden på Ingeniør Master IKT, og jeg har fått muligheten til å utvikle min egen ide til tesen. Så nå jobber jeg med å klargjøre AI biten til en autonom (Ingen menneskelig intervensjon) drone som skal navigerer og kartlegge en bygning i 2D eller 3D(hvis tiden strekker til).

 

Jobber forsåvidt 20% på skolen vor jeg utvikler en del på e-Helse enheter i bygg. Samt en 50% stilling hos et tele-kom firma hvor jeg sitter på SOC som alert opperator og stopper hackere (det er den fine måten å si det på)

Endret av angeland89
Lenke til kommentar

Men hva gjør egentlig en data ingeniør?

 

- Kan man få jobb innom programering/lage spill, eller er det mer teknisk, altså snakker om å lage datasystemer for oljeplatformer f.eks.

Ja. Du lærer stort sett programmering på høyere nivå.

 

Et eksempel på jobb.Her er utdrag fra en stilling:

 

Arbeidsoppgaver

Delta i utvikling av radiosystemer

Delta i valg og evaluering av hardware moduler

Utvikling av software for kommunikasjonssystemer inklusiv embedded software

Bygge og teste prototyper

Dokumentasjon av de utviklete produkter

 

Krav:

Minimum en B.Sc. grad (Ingeniør) innen data

· TCP/IP

· C/C++, Java, Python

· Driver programmeringEmbedded software

· Mikrobølge systemer

· WiFi/OFDM

 

Som nevnt i tidligere, det er mange ting man kan gjøre. Bare et eksempel.

 

- Kan man jobbe som PC support eller bygging av PCer?

Dette høres mer ut som noen som går IT på VGS.

 

- Et annen spørsmål: Hvordan er lønna?

Startlønna på østlandet er rundt 400k i snitt privat sektor.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Men hva gjør egentlig en data ingeniør?

Varierer veldig, jeg jobber som ingeniør innenfor drift, men vi har ingeniører som jobber med programmering hos oss også. Spørs hvor du vil og hva du vil jobbe med.

 

- Kan man få jobb innom programering/lage spill, eller er det mer teknisk, altså snakker om å lage datasystemer for oljeplatformer f.eks.

Begge deler, spørs hvor du søker jobb. Spillbransjen har ofte vært litt mer bingorelatert i forhold til jobb etc. (lønnsmessig varierer det veldig, samt at det kan være ganske varierende med tanke på arbeidssikkerhet, men veldig artig. Ps: Du kan jobbe som grafisk designer innenfor spill, hvis det ligger deg nærmere enn å jobbe som programmerer)

 

- Kan man jobbe som PC support eller bygging av PCer?

Mnja, servere kanskje, pc'er.... Ikke så mye, det er mye for lønnen sin del, du blir fort overkvalifisert for å skru sammen pc'er som ingeniør. (Hvorfor ville noen ansette en ingeniør for å skru sammen en pc når det er mye mer lønnsomt å ha han til å se på kundesystemer eller programmere opp nye systemer?) Å skru sammen en pc kan man ta noen som har tatt IKT-Driftsfag (eller hva det nå heter nå) Du kan som regel hente de inn på lavere lønn og du trenger ikke akkurat tenke deg ihjæl for å gjøre jobben. Tenk også på at det som er artig nå, er ikke nødvendigvis så artig når du har skrudd sammen pc nr. 20 for dagen.

 

- Et annen spørsmål: Hvordan er lønna?

Varierer veldig, kommunalt/privat/offentlig? Startlønnen kan være alt fra 320K til 450K++ Men av det jeg har sett tidligere så ligger den grovt sett mellom 380-420K en eller annen plass i privat sektor. Her blir du ofte målt på utfakturering, så klarer du å levere. Så kan du stige veldig fort i lønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...