Gå til innhold

Hva gjør en når butikken går konkurs?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom du har kjøpt kameraet som privatperson er du beskyttet av forbrukerkjøpsloven. Der står det følgende:

 

§ 35. Krav mot tidligere salgsledd mv.

 

      Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet.

 

Det vil si at du kan gjøre ditt krav til avhjelp mot tidligere salgsledd som f.eks. importør eller produsent.

 

Du har ikke automatisk forsikring slik som crimar sier. Mulig han tenker på garanti, noe som varierer fra produsent til produsent og fra ting til ting. Forbrukerkjøpsloven gjelder i 2 år, men 5 år dersom tinger er ventet å vare vesentlig lengere enn 2 år. Merk deg at det er forskjell på garanti og reklamasjon.

Lenke til kommentar

Forsikring er ihvertfall ikke riktig. Jeg tror du tenker på reklamasjon.

Der er det optill 5 år hvis det er standard beregnet levetid.

 

Klippet fra forbrukerportalen.no

"I forbrukerkjøpsloven har du som forbruker ufravikelige reklamasjonsrettigheter. For ting som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år, for eksempel brune- og hvitevarer, er reklamasjonsfristen 5 år. Hvis videospilleren svikter i løpet av 5 år, er selger ansvarlig, med mindre det kan påvises at defekten skyldes slitasje i enkeltkomponenter som erfaringsmessig har begrenset holdbarhet, unormal bruk, ytre påvirkning etc."

Endret av Lokkeand
Lenke til kommentar
Forsikring er ihvertfall ikke riktig. Jeg tror du tenker på reklamasjon.

Der er det optill 5 år hvis det er standard beregnet levetid.

 

Klippet fra forbrukerportalen.no

"I forbrukerkjøpsloven har du som forbruker ufravikelige reklamasjonsrettigheter. For ting som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år, for eksempel brune- og hvitevarer, er reklamasjonsfristen 5 år. Hvis videospilleren svikter i løpet av 5 år, er selger ansvarlig, med mindre det kan påvises at defekten skyldes slitasje i enkeltkomponenter som erfaringsmessig har begrenset holdbarhet, unormal bruk, ytre påvirkning etc."

7675919[/snapback]

Ja.. takk for retting :thumbup:

Lenke til kommentar

Det du må gjøre er å reklamere mot tidligere salgsledd. I ditt tilfelle blir dette importør eller produsent. Å finne ut hvilken importør Flexi-Data har benyttet seg av er ikke alltid så veldig lett, men har du serie-nummer på brikka så burde det kunne være mulig å spore det opp. Ofte har produsenter en egen garanti/service del på sin webside, som kanskje kan benyttes.

 

Hvilket merke er brikka og kamera, og hvor gammelt er det?

 

Edit. Camera og Videoteknikk i Bergen kan også muligens hjelpe deg, om kameraet er et av de "kjente" merkene.

Endret av Jan Roger
Lenke til kommentar
Det du må gjøre er å reklamere mot tidligere salgsledd. I ditt tilfelle blir dette importør eller produsent. Å finne ut hvilken importør Flexi-Data har benyttet seg av er ikke alltid så veldig lett, men har du serie-nummer på brikka så burde det kunne være mulig å spore det opp. Ofte har produsenter en egen garanti/service del på sin webside, som kanskje kan benyttes.

 

Hvilket merke er brikka og kamera, og hvor gammelt er det?

 

Edit. Camera og Videoteknikk i Bergen kan også muligens hjelpe deg, om kameraet er et av de "kjente" merkene.

7676668[/snapback]

Det er et ixus 65, men det fungerer helt fint. Problemet er minnekortet, et twinMOS ultra-x sd kort. Det kommer stadigvekk opp meldinger om at det er feil på minnekort, så mister jeg alle bildene. Er ca to mnd gammelt. Flexidata benyttet seg av den leverandøren som leverer til bla komplett og ps data mener jeg, men husker ikke hva de heter..

Lenke til kommentar

Komplett bruker Norek (samme eiere), og PSData bruker Hattelco (samme eiere).

 

Det er mest sannsynlig at det er Norek som er importøren, da Hattelco ikke fører Twinmos.

 

Om Norek er villig til å hjelpe sånn uten videre vet jeg ikke. Send de en mail og forklar situasjonen.

 

Alternativt så kan du sende en mail direkte til Twinmos, de har en avdeling i Nederland som bør kunne hjelpe deg. Er ikke så moro å sende ting utav landet og betale for det selv da, men mulig de har noen "pickup" ordning som bla. Apple har.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

hei jeg har vært i kontakt med Norek.no for en rekalmasjon sak hos Flexi-data og fikk følgende svar:

 

"Du kan henvende deg til oss for garanti på varen, men for at jeg skal kunne hjelpe deg noe mer i denne saken må du ta kontakt med bobestyrer for Flexi-Data og få skaffet dem sitt ordrenummer hos oss."

 

Bobestyrer finnes på følgende link:

http://w2.brreg.no/kunngjoring/hent_en.jsp...verdi=988505579

 

hvis linken ikke virker gå til www.brreg.no søk på org.nr 988 505 579 litt nede på siden finner dere -kunngjøringer -> Konkursåpning og vil finne litt av info der.

 

håper dette er til hjelp for noen av dere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...