Gå til innhold

Fra hvilke versjoner kan man oppgraderer til Vista


Anbefalte innlegg

Heisan. Jeg lurer på hvilke versjoner av Windows XP man må ha for å kunne oppgradere til Windows Vista. Først litt info:

 

I Vista sin lisens som kan lastes ned her står det følgende:

UPGRADES. To use upgrade software, you must first be licensed for the software that is eligible

for the upgrade. Upon upgrade, this agreement takes the place of the agreement for the software

you upgraded from. After you upgrade, you may no longer use the software you upgraded from.

Som vil si at det ikke spiller noen rolle hva man oppgraderer fra, man ender uansett opp med en fullverdig retail-lisens av Windows Vista. Det jeg lurer på er om man kan oppgradere fra OEM-versjoner av XP, som inkluderer alle (så vidt jeg vet) versjoner av XP Tablet PC Ed. og alle XP x64 versjoner. Jeg føler meg rimelig sikker på at man kan oppgradere i allfall XP x64 ed. til Vista, og går da utifra at de fleste, om ikke alle OEM-versjoner av XP da kan oppgraderes til Vista. Noen som kan bekrefte det? Isåfall er det jo veldig gunstig å kjøpe en studentoppgradering til en billig penge, for så å ha en meget rimelig retail-versjon av Vista. Har slike studentlisenser noen spesielle begrensinger, eller er de kun billigere versjoner av retail-lisenser? Skulle gjerne fått en oversikt over alle relevante lisenser, siden det er den enkleste måten å finne ut av slikt på, men uheldigvis så sliter jeg litt med å finne dette hos Microsoft.

 

Litt på siden så lurer jeg på om det er mulig for en privatperson/student å kjøpe business-versjon av Vista, eller om man egentlig må være bedrift for å kjøpe slikt i butikken?

 

Takker for svar og oppklaringer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, siden de aldri nevner noe om OEM-versjoner så må man jo nesten bare gå utifra at man kan oppgradere fra disse, og sitatet mitt i første post vil jo da innebære at man da sitter på en lisens som tilsvarer retail i friheter når det kommer til overføring til ny PC etc. Merk at når jeg sier oppgradering her så tenker jeg på om jeg har rett til å kjøpe en oppgraderingslisens, ikke hvilke installasjonsalternativer jeg har tilgjengelig (in-place/clean install).

 

Men jeg lurer enda veldig på vilkårene til en studentoppgraderingslisens.

 

Jeg lurer også på om privatpersoner kan kjøpe Vista Business når Vista blir lansert i slutten av januar.

 

Kom også på en siste ting. Jeg husker en diskusjon på neowin hvor man hadde sitat fra MS som sa at man måtte først installere XP for å kunne bruke en oppgraderingslisens. Dette virker jo helt tåpelig, men jeg klarte ikke å tolke det på noen annen måte. Dette kan jo sette kjepper i julene for oppgraderingslisensene, spesielt hvis XP-installasjonen må aktiveres først. Man har jo egentlig ikke lov til å aktivere en OEM-lisens på en ny PC, men hvis man leser sitatet mitt i første post så ser man jo at oppgraderingslisensen overstyrer den tildigere lisensen på dette punktet, og man har jo da et problem. Forhåpentligvis funker oppgraderingslisensene som før (man må sette inn en gammel XP CD under installasjonen elns), men man skulle jo helst vært sikker. Skulle ønske MS hadde litt mer konkret informasjon tilgjengelig på diverse lisenser og slikt. Kanskje det finnes men bare er veldig godt gjemt en plass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...