Gå til innhold

Fjernkontroll til Canon - RC1 eller RC5?


Anbefalte innlegg

Sitter å ser etter en fjernkontroll til min 350, og har kommet over to produkter som jeg ikke helt klarer å se forskjellen på: RC1 og RC5.

 

Det er en liten prisdifferanse (ca 40 kroner), og de ser (selvfølgelig) ikke like ut. Er det noen som vet om det er noen forskjell på rekkevidde, kvalitet og funksjoner på disse to.

 

Bør jeg bare anta at den som koster 40 kroner mer er bedre enn den andre, eventuelt bør jeg velge en helt annen fjernkontroll?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RC5 - Tar bildet med 2 sekunders utløsertid.

RC1 - Tar bildet umiddelbart eller med 2 sekunders utløsertid. (kan velge med andre ord)

 

Så gå for RC1 du.

7675614[/snapback]

 

 

Ok. Takk for informasjon.

 

Antagelsen om at den "dyreste" var best viste seg altså å være korrekt:-)

Lenke til kommentar
Er det noen som vet om RC-1 virker men 30D? Leste en review på Amazon hvor noen ikke hadde fått den til å virke med 20D.

Nei, den virker ikke på EOS 30D, som ikke har innebygger IR-mottaker. De eneste digitale speilrefleksene RC-1 virker med er de "billige", dvs. 300D, 350D og 400D. Ganske inkonsekvent når en tenker på at RC-1 virker med filmbaserte speilreflekser i mellomklassen (EOS 10, 100, 50/50E og 30/33-serien), men stort sett ikke med de rimeligere filmbaserte.

 

Canon vil tvinge de som har råd til 30D til å kjøpe en diger og mye dyrere sak som består av en sender pluss en mottaker som kobles til fjernutløser-kontakten. Veldig synd, for det fører nok til at langt færre 30D-eiere skaffer trådløs utløser.

 

Har den "lock" for ekstra lange lukkertider?

7679320[/snapback]

P.g.a. strømforbruket funker det ikke slik. I bulb-modus trykker du en gang på RC-1 for å starte eksponeringen, og en gang til for å avslutte. Men i tillegg vil kameraet time ut etter en stund (noen få minutter), da IR-mottakeren trekker en del strøm.

Lenke til kommentar

Veldig dumt at det ikke finnes billige trådløse løsninger for 30D.

Jeg har bestilt en RS-80N3 fra NetShop til 375,- +frakt.

 

80cm kabel er ikke mye til gruppebilder, men til makro bør den funke.

 

- R

 

(Beklager trådkuppet - jeg er ferdig nå... :))

Endret av RamsPhoto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...