Gå til innhold

Menneskeskapt global oppvarming... av solsystemet?


Anbefalte innlegg

Du kan begynne med å bla litt i boken: Reconstructing quaternary environments, J.J. Lowe and M.J.C. Walker.

En god innføringsbok om ulike måter å samle inn data fra kvartær og hva de kan fortelle oss. Ellers vil alle som har vært borti kjerneprøver vite noe om hvor dårlig egentlig oppløsningen er i forhold til moderne målinger.

Endret av Frijazz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var det ikke slik at menneskene bidrar med bare 3% CO2 i hele verden ? Og hva med regnskogen, den blir jo hugget ned som bare det, enda en faktor å tenke på.

 

Vi vil vel helst ikke at artsmangfoldet skal være i altfor stor forandring i nærmeste framtid. Spesielt setter jeg pris på om arten Homo sapiens sapiens ikke dør ut.

Arten Homo sapiens er nok mye farligere for dyr og natur enn klimaendring ;)

Endret av _M@ts_
Lenke til kommentar
Er det fordi "vår egen sol og andre" (hvem?) sender ut mer stråling, eller fordi jorden har blitt flinkere til å absorbere denne strålingen?

 

Både og. Med mindre is og mer asfalt, betong og større byer absorberer jorden nå mer energi. I tillegg er solen mer aktiv nå enn på tusen år. Og for tusen år siden sådde visst vikingene hvete på grønnland. (har jeg nå hvertfall hørt)

7684368[/snapback]

 

Asfalt, betong og større byer - det høres også ut som menneskeskapte årsaker for meg. Det er jo ikke bare med våre CO2-utslipp at vi er med på å påvirke klimaet.

 

Er solen nå mer aktiv enn på tusen år?

Hvordan vet vi det? Vi har da ikke hatt måleinstrumenter utenfor atmosfæren i mer enn drøyt 40 år, såvidt jeg vet.

 

Og hva slags aktivitet snakker du om?

Utstrålt energi? (Varme, lys, ..)

Magnetisk feltintensitet? (Solflekker etc.)

 

Solen har en (ca.) 11-års solflekksyklus, og vi er nær solflekk-minimum nå.

 

Jeg har til nå ikke sett snurten av data som viser at solen skulle være "mer aktiv enn på tusen år", så du kan tro jeg venter i spenning på å få en kildehenvisning eller to.

Lenke til kommentar
...

Jeg har til nå ikke sett snurten av data som viser at solen skulle være "mer aktiv enn på tusen år", så du kan tro jeg venter i spenning på å få en kildehenvisning eller to.

7688868[/snapback]

Solaktiviteten har blitt forsøkt rekonstruert, og i de forsøkene hevdes det at dagens solaktivitet er den største på 1150 år.

Dette er en rekontruksjon og reultatene har da sine begrensninger, men er dog et forsøk på å bruke ulike data for å beregne solaktiviteten bak i tid.

Lenke til kommentar

Og nederst i Aftenposten-artikkelen du linker til står det:

 

"Ifølge NewScientist.com ønsker ikke Usoskin og hans team å bli dratt inn i debatten om hvorvidt den økte solaktiviteten kan brukes som forklaring på den påstått økte temperaturen det siste århundret.

 

NewScientist skriver at det ikke foreligger noen klar sammenheng mellom magnetfeltenes aktivitet på solen og klimaet på jorden."

 

 

Men, har du en kilde som sier noe annet, så skal jeg ta meg tid til å lese den.

Lenke til kommentar
Jeg ville bare presentere forskning som sier at solen er mer aktiv nå enn de siste 1150 år, noe du etterlyste.

7698481[/snapback]

Jeg ser at jeg var litt upresis i min etterlysning, men all den tid vi diskuterer global oppvarming og om den er (delvis) menneskeskapt eller ikke, så antok jeg vel at det var "solaktivitet med konsekvenser for klimaet" det dreide seg om.

 

Men det var det altså ikke. Nok en ikke-menneskelig årsak som med stor sannsynlighet kan strykes fra lista.

 

Det ble ikke mye igjen av trådstarters teori om at årsaken ligger utenfor jorden, gitt.

Lenke til kommentar
...

så antok jeg vel at det var "solaktivitet med konsekvenser for klimaet" det dreide seg om.

En rimelig antagelse ja.

Men det var det altså ikke. Nok en ikke-menneskelig årsak som med stor sannsynlighet kan strykes fra lista.

Det finnes forskere som mener solaktiviteten har vært med på å øke temperaturen de siste tiårene. Siden FNs klimapanel ikke regner den som en faktor, hører vi relativt lite om akkurat det i disse dager.

Spesielt interessant er forskningen om at kosmisk stråling påvirker skylaget, og skyer har en mye sterkere innvirkning på vær og klima enn CO2.

Lenke til kommentar
Det finnes forskere som mener solaktiviteten har vært med på å øke temperaturen de siste tiårene.  Siden FNs klimapanel ikke regner den som en faktor, hører vi relativt lite om akkurat det i disse dager. 

7707743[/snapback]

Hvis denne teorien har noe for seg, så burde vi i.h.t. Figure 5 kunne forvente å se en nedgang i temperaturen om en 20-30 års tid. Om 100 år burde vi ha ca. samme temperatur som for ca. 100 år siden.

 

Det er vel bare å vente og se.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...