Gå til innhold

Vet vi hvordan alt ble til nå?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei,

 

Kan noen fortelle meg om vi med fakta kan bevise hvordan jorda ble lagd nå? Eller hele universet? Eller lagde Gud jorda?

 

Takk for svar.

7668226[/snapback]

 

Det kan vi aldri helt sikkert si, de som har tenkt for mye på det sitter nå på hauketo sinsykehus og andre anstalter. Seriøst ikke tenkt for mye på sånt! :nei:

Lenke til kommentar

Hehe, jeg tviler på at man blir gal av det med mindre du er det fra før.

Det er jo dette som forteller oss om virkelig bibelen er en eventyrbok, som jeg personlig tror. Altså... alt er så rart, jorda kan jo ikke ha kommet av et knips. Men jeg tror på en måte at det må være noe som har gjort dette, men da må det også være noe som har lagd det igjen. Nei, dette er langt fra våres fatteevne. Kanskje vi er et sånn prøveprosjekt hos noen sånne "romvesener"!

Lenke til kommentar

Så snodig det enn kan høres så var det ikke noe "før Det store smellet", for både tid, rom og energi ble til i Det store smellet. Uten tid kunne det selvsagt heller ikke være noen "førtid". Universet ble altså til for omtrent 15,7 milliarder år siden og utvider seg fortsatt.

 

Materie (kvarker/atomer) ble dannet kort tid etter Det store smellet ut av energien som var tilstede i universets aller første spede barndom. Og noen hundre tusen år senere begynte denne materien å klumpe seg sammen til de aller første galaksene og protostjernene. I disse protostjernene ble det dannet tyngre stoffer som etter protostjernenes død kunne danne planeter rundt den neste generasjonen stjerner.

 

Solsystemet vårt er derimot mye yngre, bare omtrent 5 milliarder år, vår egen planet Jorda ble dannet for omtrent 4,5 milliarder år siden. Og de aller fleste stoffene i vår verden er resultatet av hva som skjedde inne i de første stjernene i universet. Derfor er det helt korrekt vitenskaplig å si at vi og vår verden består av stjernestøv.

Lenke til kommentar

hvorfor må noe ha en begynnelse?

 

legg et 8 tall på sia og du får symbolet for betegnelsen uendelig.

det er mange som spekulerer hva universet vil ende i, eksistens som vi kjenner den, meg og, aner ikke, men om svarte hull vil dannes og tiltrekke seg alt, inklusert hverandre har jeg en teori.

 

men da spør jeg de mer vitende:

 

eksisterer innhold i svarte hull som energi, masse, eller begge deler?

 

for: om det er energien fra big bang som driver alt i ekspansjon, og svarte hulldrar alt til seg, inkludert andre svarte hull vil et kryssningspunkt muligens[?] nåes hvor svarte hulls tiltrekkningskraft overgår ekspansjonsenergien og universets masse og energi vil kolapse i et forbanna kraftig svart hull.

 

kan et svart hull nå et kritisk stadie?

lyder fortsatt kvantefysikkens lover i et svart hull?

eller faller svarte hull inn under quantium chaos teorien?

 

dere ser sikkert hvor jeg vil hen.

Lenke til kommentar
og hva skjedde før det big bang. Før tiden ble laget. Hvis du kunne vært der ville det vært en evig tomhet?

7691050[/snapback]

 

 

Før big bang, og våre naturlover ble dannet, vet vi ingenting om. Derfor

er det pr. definisjon meningsløst å forklare (forstå) hva som "var" før big bang.

Mener Stephen Hawking har skrevet om dette...

 

Fordi vi forholder oss jo unektelig til ett sett av stringente regler og lover som

ble dannet meget kort tid etter smellet. Alt før blir da (dessverre?) absurd...

 

Paradoks egentlig, fordi refleksjoner og tanker omkring temaet er svært interessant.

Lenke til kommentar

Tid er et begrep som vi mennesker har skapt, og som er så intuitivt og "nødvendig" for våre tanker og vår eksistens at vi ikke kan fatte en tilværelse uten den.

 

På grunn av denne begrensningen i våre hjerner blir vi satt opp mot umulige problemstillinger som "uendelighet", universets "begynnelse" og "slutt", noe som bare fullt ut kan forstås dersom man klarer å tenke seg til en tidløs tilværelse.

 

Svaret på trådstarters spørsmål er:

Nei. I beste fall får du vite det når du dør, da du selv vi gå inn i en tidløs tilværelse.

Bibelens skapelsesfortelling er ikke noe mer enn en gammel teori på noe som ikke kan forklares. Dersom Gud skapte universet, hvordan ble Gud selv til?

Lenke til kommentar
men altså vi lærer jo at energi verken kan oppstå eller forsvinne, så hvordan kan alt bli laget av intet?

I følge et av postulatene i kvantefysikken kan energi faktisk oppstå av ingenting. Men det krever at stedet der energi oppstår på forhånd er helt tomt, altså vakuum. Denne såkalte vakuumenergien har imidlertid uhyre kort levetid, den vil i de fleste tilfellene forsvinne igjen straks uten å etterlate spor.

 

Kanskje det store smellet var et spesialtilfelle av vakuumenergi?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...