Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ventelo/BlueCom info for SMC modem/router?


Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en slik boks for å fikse en del problemer jeg har hatt med "floka" jeg har nå. ;)

 

Akkurat nå har jeg et ADSL-modem koblet til et VoIP-modem, koblet til en WLAN basestasjon med router og firewall, og jeg håper at SMC-boksen skulle klare jobben til alle disse. Problemet mitt har nemmelig vært at hvis jeg kjører torrents, så blir all utgående VoIP-traffikk veldig hakkete og dårlig.

 

Akkurat nå har jeg et litt annet problem.. SMC-boksen har en haug med innstillinger , og jeg egentlig ikke sikker på hva som skal stå enkelte steder.

 

For å få ADSL'en opp må jeg sette inn hva slags protokoll Ventelo/BlueCom bruker (PPPoE, PPPoA, MAC Encapsulated Routing, 1483 Bridging eller 1483 Routing). Jeg vet at de ikke bruker PPPoE (kun Telenor Online som bruker det her til lands så langt jeg vet)..

 

LAN og WLAN er satt opp allerede, og VoIP-info'en får jeg i morgen (om alt går bra), men jeg hadde håpet å slippe og ta kontakt med Ventelo igjen for ADSL-delen (1: de er heller trege til å svare på e-post'en sin, og 2: telefon-support'en deres er svin-dyr (de gir ikke support på dette via "gratis"-telefonen sin da dette ikke er deres eget utstyr)).

Endret av Selmer79
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MPoA (Bluecom, Tele2, Tiscali m.fl.)

De fleste Internett-leverandører benytter seg av Telenor sitt utstyr.

Dette oppsettet vil derfor være det vanligste for andre Internett-

leverandører enn Telenor og NextGenTel. Dersom din Internett-

leverandør har eget utstyr slik som f.eks. Catch og Mimer bør du

kontakte Internett-leverandøren for å få oppgitt riktige innstillinger mot

denne leverandøren.

3.7.1 Trykk på menyvalget MPoA (RFC1483/2684).

3.7.2 MPoA (RFC1483/2684) skal stå til Enable.

3.7.3 Encapsulation skal stå til 1483 Bridged IP LLC.

3.7.4 VPI og VCI er avhengig av hvilken sentral du er tilkoblet. Det

finnes pr. i dag kun to forskjellige innstillinger, så du kan prøve

Alcatel oppsett først og om det ikke fungerer, prøve Nokia

oppsettet.

Alcatel oppsett

Nokia oppsett

VPI : 8 VCI : 35

VPI : 0 VCI : 100

3.7.5 Dersom du ikke har en fast IP adresse fra din Internett-

leverandør setter du kryss for Obtain an IP address

automatically. Gå videre til punkt 3.7.8.

3.7.6 Dersom du har en fast IP adresse fra din Internett-leverandør

setter du kryss i feltet Specify an IP address.

3.7.7 I feltet IP address, Subnet Mask og Gateway IP address

legger du inn adressene som er oppgitt fra din Internett-

leverandør.

3.7.8 La resten av menyen stå uendret og trykk OK for å lagre

endringene. Ved spørsmål om restart av ruteren velger du

Current Configuration og trykker OK. Etter en eventuell

omstart skal ruteren være på nett.

Lenke til kommentar

Strålende!

 

Jeg merket en ting i Wizard'en på router'n min.. Det er to modi for 1483 Bridging (Static og DHCP). Hvis man velger 1483 Bridging (DHCP) så settes MAC Encapsulated Routing som protokoll og ikke 1483 Bridging (som tydelig er for Static-varianten). Noe mere info om dette?

 

Hadde forresten vært fint om du linket til kilden din. Da kunne jeg kansje gravd opp dette selv, uten å spørre deg. ;)

Lenke til kommentar
Jeg fant info ved å søke etter Bluecom + vpi/vci.

Har kun brukt Bluecoms eget modem, så har dessverre ikke noe særlig mere å tilføye.

 

http://www.bgc.no/manuals/DrayTek/Draytek%...erien%20web.pdf

7669892[/snapback]

Slo meg ikke akkurat å søke etter VPI/VCI.. Har Googlet litt, men tant ikke noe som hjalp særlig.. Tror nok jeg skal prøve igjen med litt andre søkeord ja..

Lenke til kommentar

Snakker om.. Ble nettopp ferdig med 45 minutter i kø på Ventelo's kundeservice-telefon, og svaret jeg fikk var "VoIP-tjenesten vår benytter brukernavn og passord, men dette er ikke noe vi kan gi ut til kundene våre".

 

Bare en ting å gjøre.. Sende router'n tilbake til Komplett.. :( Jeg har fremdeles ca. to uker på 30-dagers retur'en, og jeg orker ikke prøve å eksperimentere meg fram til en løsning (hvis det i det heletatt finnes) for å koble VoIP-modemet bak router med QoS-prioritering intakt.

 

Dette var MEGET skuffende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...