Gå til innhold

Spm. ang. VGS, Militæret og Medisin utdanning


Emomilol

Anbefalte innlegg

Hei, går i 10. klasse nå, og skal snart søke på videregående skole.

jeg vet at jeg skal gå realfags linja (dvs. studiespesialiserende), men det jeg derimot ikke vet er om jeg skal ta "alle" realfagene; matte, kjemi, fysikk og biologi.

 

Er det vanskelig å få en 5'er i snitt eller bedre når du har alle disse realfagene (ligger på en sterk femmer i både matte og NMF :) )?

Får du også en karakter til på vitnemålet, som da kan "trekke ned snittet"?

 

Det er ennå lenge til, men jeg vil utdanne meg til lege, og etter videregående kommer jeg nok til å ta et friår, for å bli ferdig med førstegangstjenesten.

 

Går det ann å ta noen fag i militæret når du går førstegangstjenesten? For eksempel vil jeg kanskje studere i Tsjekkia og da er det jo greit å kunne språket til de infødte, vil jeg få muligheten til å studere det da?

Er det også muligheter til å tjene noen penger under førstegangstjenesten (trenger kapital til videre utdanning)?

 

Er det vanskelig å studere medisin? Kommer enten til å studere i Bergen eller utlandet, er det noen forskjell i kvaliteten på undervisningen etter hvor du studerer?

 

 

På forhånd takk til alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettopp ferdig i millitæret og det er Voksen opplæringen der som har diverse tilbud for det meste er det bare kurs som truck,studie teknikk, jeger , båt fører..

 

Vo hos oss hadde en lærer hver tirsdag som underviste i matte og fysikk.. men mne spørs vell hvor dy er ,..

Lenke til kommentar

Takk til dere begge.

 

Felge sier også at det kom en fyr som underviste som underviste i matte og fysikk, får man ekstrapoeng for å ta de fagene selv om man har hatt dem på videregående?

Hvis jeg tar disse fagene i førstegangstjenesten havner jeg da i "den andre kvoten" der du må ha høyere snitt for å komme inn?

 

PS: Lykke til med medisin Matias :D

Lenke til kommentar

Hvis du skal søke medisin i Norge rett etter førstegangstjenesten, kommer du sannsynligvis innunder primærvitnemålkvoten. Dvs. at du konkurrerer på bakgrunn av karaktersnitt, fordypning- og realfagspoeng. Nå kan du få totalt 4 fordypnings- og 6 realfagspoeng. Du bør ha max poeng her for å ha en sjanse til å komme inn.

 

Du MÅ ha 2FY, 2+3KJ og 2 MX/MY eller 3 MZ. I tillegg vil jeg anbefale deg å ta biologi, i hvert fall 2BI. Du har mer bruk for det du lærer der enn det man lærer i f.eks. 3MX.

 

Hvis du tar 2FY, 2KJ, 2BI, 2MX (=2 poeng) og 3FY, 3KJ, 3MX og 3BI (= 4 poeng), har du full kvote (6 poeng).

 

I tillegg har du da full fordypning, som er 4 poeng.

 

Opptaksgrensene øker for verdt år. Høsten 2006 var grensen i Bergen (som vel var aktuelt for deg?) på primærkvote 62,3. Det vil si at du må sikte deg inn på et karaktersnitt på minst 5,23 hvis du skal ha mulighet til å komme inn på primærkvote.

 

Hvis du søker på ordinærkvote, vil du få 3 poeng for fullført førstegangstjeneste. Men da er i tillegg grensene steget ganske mye (71,5 i Bergen 2006). Så da bør du skaffe deg tilleggspoeng ved å studere andre ting i tillegg.

 

Forskjellen på medisinstudier i Norge og i utlandet er ofte at i Norge er det vanskelig å komme inn, men de fleste kommer seg gjennom det ved å lese jevnt og trutt. Noe frafall, men ikke mer enn ca 10%. I utlandet (f.eks. Ungarn, Polen) er det lettere å komme inn på studiet, men frafallet i løpet av studiet er veldig høyt, fordi studiene er hardere. Mer pugging, og du må prestere mer for å kunne stå på eksamen (man luker ut de beste kandidatene i løpet av studiet i stedet for før, for å si det sånn). Om det ene er bedre enn det andre, kan vel diskuteres. Fordeler og ulemper ved begge metoder...

 

Også innad i Norge er det forskjeller på medisinstudiene ved de 4 fakultetene i Bergen, Oslo, Trondheim og Tromsø. Hvis du leser på hjemmesidene deres, kan du få litt mer inntrykk av forskjellene.

 

Og hvis du lurte så er jeg medisinstudent - i Bergen - og kan anbefale det på det sterkeste ;)

 

 

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Takker for et langt og detaljert svar.

 

Jeg ble litt forvirret av det MX, MY, FY osv.

Men tror det kan oversettes med "Ta all fysikken, all den vanskelige matten, all kjemien og all biologien." :w00t:

 

Jeg snakket med en rådgiver, og hun sa at jeg ikke måtte ta flere fag enn det som er minstekravet, men jeg tror hun har en annen instilling til dette enn meg. Min instilling er at jeg vil lære mest mulig og jeg synest det er gøy å lære, spesiellt realfag, mens jeg tror hennes instilling er mer en vær glad om du kommer inn... :no:

 

Jeg lurer på om du tok alle disse fagene, og hva jeg skal gjøre om f.eks. 2KJ og 2BI begge begynner 12:00 og slutter 12:45, jeg kan jo ikke være to plasser på en gang!

 

Og angående militæret, hvilke fag er det mulig å studere i militæret som kan gi meg fordeler i medisinstudiet?

 

Venter i spenning på svar, og lykke til som medisinstudent :!:

Endret av Emomilol
Lenke til kommentar
Jeg lurer på om du tok alle disse fagene, og hva jeg skal gjøre om f.eks. 2KJ og 2BI begge begynner 12:00 og slutter 12:45, jeg kan jo ikke være to plasser på en gang!

Du kan jo lese et av dem selv og gå opp til eksamen som privatist, altså uten å følge undervisning på skolen.

 

Nettopp dette var tilfelle med kjemi og biologi på skolen min, og det var noen som tok de tre andre på skolen og biologi som privatist samtidig. Det går greit hvis du jobber bra og setter av tid til å lese selv.

 

Selv tok jeg ikke biologi samtidig, men har tatt det nå, året etter videregående.

Jeg vet ikke hvordan mulighetene er for å ta dette mens du er i militæret.

Lenke til kommentar

Regner med at du mener om det vil gjelde for primærvitnemålet. Svaret er ja.

 

Søkere som vurderes i primærvitnemålskvoten har, etter at de har fått sitt primærvitnemål,

anledning til å ta nye fag som er spesielle opptakskrav eller som gir fordypnings- og/eller

realfagspoeng. Fagene dokumenteres på kompetansebevis, og karakterene skal regnes med

i karaktergjennomsnittet.

Kilde: Informasjonshefte fra opptakssentralen for medisin

(Dette gjelder ikke bare medisin.)

Lenke til kommentar

Medisin anbefales i Polen og ikke i Norge snittet øker hvert år, best å unngå og måtte ta ekstra år da er du rett og slett feredig is du må det.

 

Tenk på sivilingeniør eller advokat, farmasøyt,,,

 

IKKE MEDISIN I NORGE SÅ LEENGE DU IKK ER FERDIG MED DET STUDIET MÅ DU REGNE MED & OG ET HALV ÅR MED INTENS JOBBING FOR Å BESTÅ PRØVENE PÅ MEDISIN; KJENNER TO STK SOM BLE KASTET UT I DET TREDJE ÅRET:

 

BØKENE ER PÅ FLERE TUSEN SIDER

Lenke til kommentar
Medisin anbefales i Polen og ikke i Norge snittet øker hvert år, best å unngå og måtte ta ekstra år da er du rett og slett feredig is du må det.

 

Tenk på sivilingeniør eller advokat, farmasøyt,,,

 

IKKE MEDISIN I NORGE SÅ LEENGE DU IKK ER FERDIG MED DET STUDIET MÅ DU REGNE MED & OG ET HALV ÅR MED INTENS JOBBING FOR Å BESTÅ PRØVENE PÅ MEDISIN; KJENNER TO STK SOM BLE KASTET UT I DET TREDJE ÅRET:

 

BØKENE ER PÅ FLERE TUSEN SIDER

7744848[/snapback]

 

Ja, da må det nok være sant :roll:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Medisin anbefales i Polen og ikke i Norge snittet øker hvert år, best å unngå og måtte ta ekstra år da er du rett og slett feredig is du må det.

 

Tenk på sivilingeniør eller advokat, farmasøyt,,,

 

IKKE MEDISIN I NORGE SÅ LEENGE DU IKK ER FERDIG MED DET STUDIET MÅ DU REGNE MED & OG ET HALV ÅR MED INTENS JOBBING FOR Å BESTÅ PRØVENE PÅ MEDISIN; KJENNER TO STK SOM BLE KASTET UT I DET TREDJE ÅRET:

 

BØKENE ER PÅ FLERE TUSEN SIDER

7744848[/snapback]

Har du erfaringer med andre studier, siden du mener medisin er så vanskelig? Skal godt gjøres å finne fag der du må lese bare et hundretalls sider for å bestå eksamen.

Lenke til kommentar

pellepirat6 er tydligvis en tosk som har lyst å komme inn på medisin, derfor advarer han deg mot å gå der. Siden du går i tiende har jeg et par råd til deg. Og det er som følger:

 

1. Ikke velg 3FY, da dette er det vanskligste realfaget du vil møte på vidregående. Ta heller 3BI som er et rent puggefag på lik linje med f.eks. religion, samfunnskunnskap. Bruk heller den "ekstra" tiden du får til overs til å gjøre det bra i de andre fagene.

 

2. Prøv å få 6 i de obligatoriske fagene som f.eks. geografi, historie og samfunnskunnskap. Karakterene i disse fagene sitter MYE løsere enn de karakterene du får i realfagene (I så fall slik på min skole.)

 

3. Begynn tidlig å få gode arbeidsvaner, dvs, legg deg til arbeidsvaner du kan ta med når du skal studere medisin.

 

Tilslutt: lykke til :)

Lenke til kommentar

Hvis det blir et fag som skal droppes, blir det 2BI og 3BI.

Kjemien, Fysikken og matten skal jeg ta uansett. Så alternativet blir å ta 2BI og 3BI som privatist.

2BI og 3BI er jo ikke obligatoriske fag for medisin uansett så det er jo ikke krise om jeg ikke får tatt dem :yes:

 

PS: Har skaffet meg min fars gamle 2FY bok, så jeg får en liten smakebit på fysikken allerede nå :cool:

Endret av Emomilol
Lenke til kommentar
IKKE MEDISIN I NORGE SÅ LEENGE DU IKK ER FERDIG MED DET STUDIET MÅ DU REGNE MED & OG ET HALV ÅR MED INTENS JOBBING FOR Å BESTÅ PRØVENE PÅ MEDISIN; KJENNER TO STK SOM BLE KASTET UT I DET TREDJE ÅRET:

 

BØKENE ER PÅ FLERE TUSEN SIDER

7744848[/snapback]

Det virker litt bekymringsverdig dersom man mener at det er lettere å studere andre steder. Det sier jo isåfall noe om kvaliteten på studiet og legestudiet er ikke noe man sluntrer seg gjennom.

Og at bøkene er på flere tusen sider får man da inderlig håpe!!

Lenke til kommentar
Hvis det blir et fag som skal droppes, blir det 2BI og 3BI.

Kjemien, Fysikken og matten skal jeg ta uansett. Så alternativet blir å ta 2BI og 3BI som privatist.

2BI og 3BI er jo ikke obligatoriske fag for medisin uansett så det er jo ikke krise om jeg ikke får tatt dem  :yes:

 

PS: Har skaffet meg min fars gamle 2FY bok, så jeg får en liten smakebit på fysikken allerede nå  :cool:

7815418[/snapback]

 

Å velge fysikk siste året vil bare være dumt. Du trenger det ikke, og det er vanskelig. Hadde selv bare to realfag siste året, men fant ut at jeg hadde så god "tid" at jeg kunne ta 3BI som privatist. Da for å få ekstrapoengene. Men har du lyst på en utfording så skal jeg ikke jeg hindre deg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...