Gå til innhold

Spm. ang. VGS, Militæret og Medisin utdanning


Emomilol

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det virkelig et så stort hopp fra 2FY til 3FY?

Har hørt at det ikke er så stort hopp mellom 2MX og 3MX stemmer det?

7815946[/snapback]

 

2FY er vanskelig. 3FY er vanskeligere. Det er ingen som har fått 6 i standpunktskarakter i fysikk på vår vidregående skole, og vi har flere hundre elever på vår skole. 3MX derimot er ikke så veldig vanskelig.

 

Det er ikke dumt å ta 3FY hvis man har kapasiteten, men hvis han tar det kan det gå ut over de andre karakterene...

Lenke til kommentar

Personlig syns jeg at 2FY og 3FY er helt greie fag. Det er stort sett bare formler og korrekt anvendelse av disse formlene, ikke noe komplisert matte etc.

 

Jeg ville rangert realfagene etter vanskelighetsgrad slik:

 

3KJ / 3MX

3FY / 3BI

2MX

2FY

2KJ

2BI

Endret av eskihw
Lenke til kommentar
Personlig syns jeg at 2FY og 3FY er helt greie fag. Det er stort sett bare formler og korrekt anvendelse av disse formlene, ikke noe komplisert matte etc.

 

Jeg ville rangert realfagene etter vanskelighetsgrad slik:

 

3KJ / 3MX

3FY / 3BI

2MX

2FY

2KJ

2BI

7816393[/snapback]

 

Tror nok de fleste ville hatt lettere for å få en sekser i 3BI enn i 2MX :)

Lenke til kommentar
Prøv å få 6 i de obligatoriske fagene som f.eks. geografi, historie og samfunnskunnskap. Karakterene i disse fagene sitter MYE løsere enn de karakterene du får i realfagene (I så fall slik på min skole.)

7813926[/snapback]

Ja, de sitter nok løsere, men for min del var de så mye kjedeligere at det ble realfagene som ble prioritert. I ettertid så skulle jeg veldig gjerne hatt et par 6'ere istedenfor noen 5'ere i disse fagene. Jeg vet jeg kunne klart det, men jeg var alt for lite interessert i disse fagene, dessverre.

Så tipset mitt er at du må lese bra på slike fag, selv om du syns det er litt kjedelig.

 

2FY er vanskelig. 3FY er vanskeligere.

Enig, men også litt enig i
Personlig syns jeg at 2FY og 3FY er helt greie fag. Det er stort sett bare formler og korrekt anvendelse av disse formlene, ikke noe komplisert matte etc.
Jeg syns fysikk var det klart vanskeligste faget, men med en del innsats, så er det egentlig greit.

Jeg fikk 6 i 2FY og faktisk også 6 i 3FY, men den i 3FY var veldig mye vanskeligere å få.

 

2BI tok jeg som privatist i høst, og det var kanskje den letteste 6'eren jeg har fått noen gang. Så 2BI er ihvertfall et veldig greit fag å ta som privatist.

3BI skal jeg ta nå, så det kan jeg ikke uttale meg om.

 

Tror nok de fleste ville hatt lettere for å få en sekser i 3BI enn i 2MX :)

Det høres bra ut :)
Lenke til kommentar

hvilke fag folk mener er vanskelige, kommer helt an på. Jeg, f.eks, ville brukt mye mer tid på å klare 3BI enn 3FY. 3FY er bare å prompe tall inn i formler og regne på kalkulator, du får på en måte svarene gjennom oppgaven. Fikk faktisk ingen feil på noen prøve i 3FY (men dummet meg ut på eksamen, seff). 3BI må jo pugges, og du må faktisk øve (lese) til prøvene.

 

Men hva som er mest relevant i fht medisin, er noe annet. Jeg vil anta at 3BI er mer relevant enn 3FY, så sånn sett er det greit å ta Biologi.

Lenke til kommentar
3FY er bare å prompe tall inn i formler og regne på kalkulator, du får på en måte svarene gjennom oppgaven. Fikk faktisk ingen feil på noen prøve i 3FY (men dummet meg ut på eksamen, seff). 3BI må jo pugges, og du må faktisk øve (lese) til prøvene.

7817810[/snapback]

Hmm, dersom 3FY har blitt redusert gjennom alle skolereformene til å bare putte tall inn i formler som man regner ut med kalkis, så høres det ganske trist ut. Dersom faget har blitt såpass redusert kan man nesten begynne å spørre seg om hva som er vitsen med det i det hele tatt lenger. :(

Lenke til kommentar
3FY er bare å prompe tall inn i formler og regne på kalkulator, du får på en måte svarene gjennom oppgaven. Fikk faktisk ingen feil på noen prøve i 3FY (men dummet meg ut på eksamen, seff). 3BI må jo pugges, og du må faktisk øve (lese) til prøvene.

7817810[/snapback]

Hmm, dersom 3FY har blitt redusert gjennom alle skolereformene til å bare putte tall inn i formler som man regner ut med kalkis, så høres det ganske trist ut. Dersom faget har blitt såpass redusert kan man nesten begynne å spørre seg om hva som er vitsen med det i det hele tatt lenger. :(

7821973[/snapback]

 

Det kommer helt an på hvordan man ser på det. At Smeboe er flink å tar ting lett betyr ikke at andre gjør det. Man må i mange tilfeller skjønne hva man gjør, og hvordan man gjør det. I tillegg må man resonere... Altså man må forstå det. Dette er alle ting du må gjøre i både 3FY og ikke minst 3KJ.

Lenke til kommentar

Jeg syns ikke "hva som er relevant for medisinstudiet" bør være en veldig stor faktor her. Selv om mye av pensum i 3BI helt klart er relevant for medisinstudiet, og pensum i 3FY i mye mindre grad er relevant, ville jeg ikke lagt for stor vekt på nettopp dette når du skal velge mellom de to. Dersom typen matte-fag er lett for deg, kan du seile inn en 5-er i 3FY uten å jobbe veldig mye med faget. For 3BI, derimot, som jo er et typisk puggefag, kommer du ikke unna lesingen. Du får slik mer tid til overs som du f.eks kan benytte til de andre fagene du tar, og kanskje oppnå en bedre karakter og dermed stille sterkere poengmessig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...