Gå til innhold

14"1 eller 15"4?


Gjest medlem-117775

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-117775

Hei dere.

 

Er student og skal kjøpe bærbar først og fremst til dokumentskriving + søk på internett. Vil helst ha en 14"1, men vet noen hvordan det egentlig er å sitte på skrivebordet og skulle jobbe på en 14"1? Slitsomt? I forhold til vanlig PC? Og i forhold til en 15"4?

 

 

 

gotmyselfanuzi ; )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en 12,1", men den mener jeg blir litt for liten til dokumentbehandling og ellers ting som krever skriving av tekst. Veldig hendig å ha med seg, og til film og sånt er den toppers. (det var da den fungerte, vel og merke).

 

Om jeg i dag skulle kjøpt meg ny laptop ville jeg gått for en med 14,1" skjerm, for å få et litt større bilde når jeg arbeider med tekst.

 

Vi sparker ballen over til deg igjen, og spør: Hvor mye skal denne fraktes rundt? Er det veldig viktig at den er veldig portabel? Kan vel være verdt å merke seg at det finnes både fysisk store 14,1", og fysisk små 15,4" laptoper :)

Lenke til kommentar

14" er helt ok å jobbe med, og føles samtidig mye mer mobilt enn de fleste 15"ere. FSC har jo blant annet en 14" maskin som veier bare 1,8 kg (Lifebook S7110), og da har du en stor skjerm å jobbe med samtidig som vekta ikke ligger så mange hundre gram over de fleste 12"ere.

 

S7110 er kanskje litt dyrere enn det du sikter deg inn på (pris fra 12500), men du finner mange rimeligere i vektklasse 2,2-2,5 kg, bla denne fra acer.

Lenke til kommentar

Er det mulig å få noe høyere enn wxga+ (1440x900)? Høyrer oppløsning blir kanskje for smått på en 14,1"? Har sett litt på Dell sin 640m og der er wxga+ høyeste oppløsning. Er Dell sin 640m en bra 14,1" bærbar eller finnes det andre merker som er bedre?

Lenke til kommentar
Er det mulig å få noe høyere enn wxga+ (1440x900)? Høyrer oppløsning blir kanskje for smått på en 14,1"? Har sett litt på Dell sin 640m og der er wxga+ høyeste oppløsning. Er Dell sin 640m en bra 14,1" bærbar eller finnes det andre merker som er bedre?

7647670[/snapback]

 

Ut i fra tester synes jeg NC 6400 fra HP virker utrolig bra. Et fint, men tidløst design i tillegg til flott ytelse. Kan velge mellom intel GMA 950 og X 1300. Noe dyr, men gjennomført proff. Ikke noe gamerpc, men kjører antakeligvis wow lett med X 1300 utgaven på grafikkbiten. vekt på ca 2.1 kg (Ca 14.500)

 

S 7100 fra FS er noe i samme gata, men ikke like solid skrudd sammen, men dog noe lavere vekt med 1.8 kg. (Ca. 13 000)

 

Best er antakeligvis Thinkspad sin T 60 14" med X 1400 skjermkort. Tåler veldig mye, veldig solid, og grei ytelse. Ulempen her er pris. (Ca. 17 000)

 

Zepto er også visstnok en fin 14", også en del billigere enn de nevnte til

rundt 10 500 kr. Her får du i tillegg et enda bedre skjermkort enn de andre.

 

Blant de nevnte er det <Thinkpaden og FS som har best batteritid, med hp hakk i hel.

 

Man kan jo derfor lure på hva som gjør den ene så mye billligere enn den andre. Mye har nok å gjøre med hvor mye du er villig til å betale for trygghet, at du vet hva du får. Mitt valg her (om jeg hadde hatt råd) er HP NC 6400, men det er smak og behag. Liker god grafikk uten gamerpreg, samt proffdesign og grei batteritid.

Endret av Rasjonell
Lenke til kommentar
S 7100 fra FS er noe i samme gata, men ikke like solid skrudd sammen, men dog noe lavere vekt med 1.8 kg. (Ca. 13 000)

7649234[/snapback]

 

byggekvaliteten på FSC's lifebookserie er upåklagelig, noe ganske annet enn Amilo-serien. Når ikke helt opp til thinkpad, naturligvis, men de tåler mye og røff bruk.

 

Brukte selv en S7010 som tjenestepc i militæret, den fikk sine riper på lokket av å bli brukt i felt og andre miljøer der man antageligvis ville valgt en Toughbook, men den tok ikke annen skade av det enn kosmetisk slitasje, null sprekker i skallet og ikke slark i skjermhengslene en gang! (skal ikke bombastisk gå ut og si at trådstarter absolutt bør velge denne, men synes ikke du yter Lifebook-maskinen rettferdighet i innlegget ditt ;) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...