Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vanskelig og skifte mansjet på Opel Ascona?


runela

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
Skrevet (endret)

Neida, antar at det er ytre mansjett du skal bytte. Du skrur av den store mutteren som sitter mitt i navet. derreter løfter du bilen og tar av opphengskulen og benner ut fjerbenet og kakker forsiktig ut drivakslingen MED mutteren på slik at den tar det grovste av slagene til du får den løs, ta ut drivakslingen fra navet og sjekk om det er en låsering i drivknuten der kulene står, hvis det er det tar du den av og tar av drivknuten, hvis det ikke er det slår du av drivknuten med en hammer. Så er det bare å bytte mansjett og montere sammen :)

 

EDIT: tasteleif

Endret av Slettet+5132
Skrevet

og bytte mansjeter pleier og være en enkel jobb ca ein halvtime,

men første gangen må du nåk regne med ein time. Det er bare og løsne "kongebolten" fra drivakslingen,

løsne bære brua fra hjul lager opphenget,

treke driv akslingen innåver samtidig som du drar litt i hjul lager opphenget slik at drivakslingen kan tas ut fra hjullageret og bare henge på siden,

så tar du av knuten på drivakslingen er entel ein slags c ring eller ei slags fjør som holder den er det ei fjør er det bare og dra. er det c ring må du ta av den først, kan være ein fordel og ta av styrekula da er det enklere og få drivakslingen til siden Lykke til :) (har ikkje bytta på ascona men på mange andre biler det er ikkje veldig stor forskjel det sier seg nesten selv hvordan det skal gjøres det er bare og ta seg litt tid vis en ikkje har gjordt det før)

Skrevet

Det desidert enkleste er såklart å kjøpe en slik mansjett som man limer sammen. Da trenger du egentlig bare å ta av hjulet og skjære bort den gamle. Tre på den nye, lim ca halvveis, klem sammen, dytt inn mer fett og lim resten. Strips rundt endene holder i massevis.

 

Bruk den gamle mansjetten til å få rett lengde/diameter på den nye

Skrevet
Det desidert enkleste er såklart å kjøpe en slik mansjett som man limer sammen. Da trenger du egentlig bare å ta av hjulet og skjære bort den gamle. Tre på den nye, lim ca halvveis, klem sammen, dytt inn mer fett og lim resten. Strips rundt endene holder i massevis.

 

Bruk den gamle mansjetten til å få rett lengde/diameter på den nye

7645201[/snapback]

 

Hvor eventuelt får du tak i en slik?

Skrevet (endret)

De fleste bilrekvisitabutikker. Kjøpte sist hos maskinagentur (cd-cardic)

 

*edit: hvis du kjøper en slik er det greit å være to stk. En som holder limet og får det på plass og en som klemmer sammen etterhvert. Husk å bruk hansker, det limet sitter sykt godt og er vanskelig å få av. Pass også på å treffe sporene der du limer

Endret av Erik Braseth
Skrevet
De fleste bilrekvisitabutikker. Kjøpte sist hos maskinagentur (cd-cardic)

 

*edit: hvis du kjøper en slik er det greit å være to stk. En som holder limet og får det på plass og en som klemmer sammen etterhvert. Husk å bruk hansker, det limet sitter sykt godt og er vanskelig å få av. Pass også på å treffe sporene der du limer

7645688[/snapback]

 

Oki, skal prøve og demontere først og vis jeg ikke får det til skal jeg prøve og få tak i en som bare kan limes på :hmm:

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Husk å legge inn et pose eller to med drivakselfett før du skrur sammen. Dersom du har kjørt med dårlig mansjett en stund, må leddet rengjøres skikkelig, ellers må du bytte drivaksel snart også.

 

Dersom dette tar under 1/2 time, er det vel ikke den store investeringen å sette bilen på verksted for dette heller? Med mindre man ikke har kjempelyst til å gjøre dette selv, da!

Skrevet

For det første: Hvorfor bruke tid og penger på å skifte disse mansjettene, når det er like enkelt og billig å kjøpe hele drivakselen brukt?

 

For det andre: Mansjetter som du limer er ikke det beste alternativet, på langt nær! Kjøp vanlige mansjetter når du først tar deg bryet å fikse problemet. Det ligger i kortene at ting man limer på drivverket på en bil, ikke akkurat er noe å stole på. Har ALDRI hørt et godt ord om disse mansjettene eller hatt god erfaring med dem! Det høres ut som den enkleste måten å gjøre det på, men ryker mansjetten igjen etter kort tid, kan du ende med å måtte bytte hele knuten. Må være slitsomt å satse på et alternativ som du må følge med hele tiden p.g.a. at det ikke er til å stole på...

Skrevet

For det tredje: en komplett brukt drivaksel har ikke nye mansjetter og man kan risikere at en av mansjettene ryker etter noen få km

Skrevet

Limte mansjetter brukes selvfølgelig ikke på en slik bil.De holder som nevnt ikke pluss at det tar lengere tid.Limte mansjetter mener jeg er til nød rep og bare på bakaksel drivaksel.

Skrevet (endret)
For det tredje: en komplett brukt drivaksel har ikke nye mansjetter og man kan risikere at en av mansjettene ryker etter noen få km

7657007[/snapback]

 

Man ser selvfølgelig ann mansjetten før man setter den på! Når jeg tenker brukt, så skal man se over før man kjøper! Det er vel begrenset hvor lenge en Ascona fra 87 skal holde det gående...

Endret av LiamH
  • 1 måned senere...
Skrevet
Husk å legge inn et pose eller to med drivakselfett før du skrur sammen. Dersom du har kjørt med dårlig mansjett en stund, må leddet rengjøres skikkelig, ellers må du bytte drivaksel snart også.

 

7646826[/snapback]

 

Er har tatt av den gamle manskjetten og skal ta ut akslingen nå. Ser at mansjetten har sprukket. Er det vansjelig og rengjøre drivknuten? Noen tips?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...