Gå til innhold

Black Ice Extreme II


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

170w kanskje :smile: Ja, du er vel inne på noe der, men synes fortsatt at temp. forskjellene burde vært høyere når vi snakker om en radiator, i forhold til 1+1. (stemmer jo selvfølgelig ikke helt i praksis)

+ Prisen

+ Utforming

+ Førsteinntrykk

 

Dette viser jo at man ikke skal sku håret på hunden eller hva det heter :smile:

Lenke til kommentar

Pga. en kraftig pumpe i testsystemet varierte ikke temperaturene mye, men for å se hvor god en radiator er ser man på forskjellen mellom romtemperaturen og vanntemperaturen (ut av radiator).

Her vil jeg si BIEX2 ytet veldig bra.

 

Over nyåret satser vi på å ha en testbenk klar og da skal alle radiatorer få bryne seg på opptil 350W varme :smile:

Slik får vi se hvor godt en radiator yter med f.eks. et 226W peltier og heavy overklokket CPU :wink:

Lenke til kommentar

En kraftig pumpe kan jo strupes..

 

Gleder meg uansett til den dagen dere har fått alt på plass mht. testbenk og slikt! Da får man helt sikkert et godt bilde av hva de forskjellige radiatorene er gode for.

 

Håper at dere i en slik test også kan ta med forsøk med varierende flow gjennom de forskjellige radiatorene / systemet, for på den måten å finne "the sweet spot" (gah!) for de forskjellige radiatorene.

 

Vet meget godt at dette vil bli relativt tidkrevende, men om man f.eks setter tre-fire faste kriterier i en flow-test, så blir det kanskje noe enklere?

 

Uansett; Lykke til!

Lenke til kommentar

Hondaen:

Penger er alltid et problem for alle som jobber på et idealistisk grunnlag, dessverre.

 

Men mon om man ikke kan løse forslaget på en ganske rimelig måte?

 

Uten å ha påstått at dette vil fungere, vil jeg allikevel foreslå følgende:

Lag to-tre restriktorer med forskjellig størrelse, som monteres i serie med pumpe og vannblokk som brukes i testen.

Mål den faktiske vannmengden pr.minutt, eller for den saks skyld pr. 5.minutt, for å kalibrere restriktorene.

 

Om man legger seg på en vannmengde som til enhver tid _ikke_ er påvirket av radiatoren i testen, kan man ganske godt avdekke den enkelte radiator´s "vannbehov", i den forstand som at man kommer frem til det beste forholdet mht kjøleeffekt / ltr. pr minutt.

Jeg er ganske sikker på at du skjønner hva jeg sikter til.

Hensikten med en slik tanke, er å (til en viss grad) finne frem til den optimale vannmengden for de respektive radiatorene.

For det er jo en kjensgjerning at de forskjellige radiatorene håndterer kjøleprosessen forskjellig, i den forstand som at kombinasjonen tiden / mengden vann gjennom denne, vil være forskjellig i hvert enkelt tilfelle.

Det er mye mulig at en slik test vil være altfor tidkrevende, men på den annen side ville det sikkert ha vært ganske interessant å kunne fremlegge at f.eks Black-IceII fungerer best med f.eks 150 ltr/t gjennom systemet?

 

Som du vet, har jeg i noen grad eksperimentert med nettopp dette, og har som et forsøk lagt inn en restriktor på kun 3mm, i et system med 3/8" slanger / nipler.

Som du sikkert også har registrert, ga dette marginale utslag på temeraturene i systemet mitt.

 

I mellom "full flow" og minimum ved (eksempelvis) 3mm restriktor ligger det muligens en optimal verdi, og min tanke er at man kanskje kan klare å avdekke denne.

Men vet også at dette vil ta tid, mye tid.

 

Men som sagt, dette var bare en tanke.

Lenke til kommentar

Quote:


Hondaen skrev (2002-11-25 23:55):

Skrue: Pga økonomi, så blir det sannsynligvis ikke implementert en veskestrømsgiver som forteller hvor mange liter/sekund som strømmer igjennom systemet. Det er da vanskelig å gi et eksakt tall på hva struping medfører.


Kommer til å ta utgangspunkt i en pumpe og teste radiatorene med den.


 

Kan man ikke bare montere på en ventil på slangen et sted, som da vil la deg justere fra 0%->100%, når du da finner et optimalt punkt så måler man hvor mange liter som passerer igjennom på f.eks. 5 min.

 

Bare en ide... Skulle gjerne vist optimal strømning igjennom en Black-Ice Extreme :wink:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...