Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Heng ved lesing av et spesielt område på disken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt hjelp her:

1. juledag skrudde jeg av pc'en som normalt, og oppdaget ingen tegn til problemer.

I går kom jeg tilbake fra juleferie og skulle skru på pc'en, men under oppstart av windows (Win XP PRO) rebootet den plutselig. Forsøkte flere ganger, og også i sikkerhetsmodus, sikkerhetsmodus med commandprompt, "restore last known configuration" osv, men den bare rebootet hele tiden. Bottet opp på windowscd'en for å komme ut i commandprompt, og la da merke til at jeg ikke kunne aksessere C:-partisjonen, kun D:. (Disken er en Samsung 160GB sata som er partisjonert i to deler).

Greit tenkte jeg, da er vel C:-partisjonen krasjet. Formaterte så partisjonen på nytt med NTFS (ikke quickformat) og installert windows og alle programmene jeg bruker. Deretter installerte jeg battlefield2. Når jeg skulle patche opp battlefield2 til siste nivå krasjet pc'en. Dvs, den bare stod og hang, fikk ikke rørt på musa eller noe. Greit, rebootet og forsøkte å kjøre patchen på nytt. samme skjedde. stoppet på samme antall %, så virket som om det var noen spesielle filer den leste da den krasjet. Prøvde så å avinstallere battlefield, reinstallere og patche på nytt. samme skjedde. Sjekket eventviewer, ingen feil var registrert. Avinstallerte igjen, reinstallerte denne gangen på D:, og kunne nå patche ok. Altså er feilen på C:.

Kjørte nå en checkdisk (eller heter den scandisk?) på C: (altså måtte den avslutte windows, og kjører checkdisk i dosmode). Den kom til 94%, deretter krasjet den på samme måte. Alt hang.

Nå sitter jeg her rådløs og antar at pc'en plutselig vil krasje ved nedlastning/installasjon av noe programmer på c:

Finnes det noe software som kan kontrollere disken, og "markere" det området som er defekt slik at det blir inaktivt, eller er det noen som har noen gode tips til hva jeg kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm.. har testet med samsung sitt diagnoseprogram nå, men det finner ikke disken i det hele tatt. Temmelig merkelig, dukker opp i bios som normalt, men da på channel 5. Tror det er pga ch 1-4 er ide, mens disken står i den første sata-porten?

Skrevet

Har ikke brukt Samsung sitt program på lenge, men det er mulig det ikke virker på SATA. Har du forsøkt HUTIL?

Prøv om Drive Fitness Test (Hitachi) fungerer.

Det kan sikkert stemme at SATA er IDE kanal 5.

Skrevet

Har akkurat samme problem som deg på en 120gb disk, får lagt inn ca 20gb på den, legger jeg inn mere fryser maskinen seg.

Men prøv som tidligere nevnt diagnoseprogrammene på UBCD.

Skrevet

Siste versjon av HUTIL fant disken. Kjørte diagnose på disken, og etter et par timer med advanced surfacetest fant den feil. Den sa så at problemet kunne muligens rettes med lavformatering. Har nå lavformartert disken og satt igang ny diagnosetest. krysser fingra for at den ikke finner feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...