Gå til innhold

Hjelp til valg av gulvhøytalere+forsterker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

forslag: drit i antall watt!

 

Du trenger forsterker.

De høyttalerne er gode de. XTZ sine høyttalere fra fyndbørsen har fått sykt bra kritikk, har en billig sub fra de, og den spiller i 10000kr klassen.

 

Jeg kan likevel ikke anbefale XTZ sine høyttalere, da jeg ikke har hørt dem selv. Lyd er subjektivt :)

 

Forsterker kan jeg likevel anbefale, for jeg har forgjengeren, samt at denne har vunnet EISA-awards 06/07:

 

Yamaha RX-V659

 

- om du er 100% sikker på at du ikke kommer til å oppgradere til surround (med samme forsterker) da kjøper du en to-kanaler, for denne er egentlig bedre på film enn musikk (selv om den er veldig god på begge, og med rimelige høyttalere vil du ikke høre forskjell på denne og en LANGT dyrere forsterker)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Prisgrensen som står i øverste post er prisklassen...dvs..uhm....at jeg skal ha et par gulvhøytalere og forsterkere til 3000-5000 og kanskje helt opp til 6000...

 

Det parret jeg viste var egentlig bare noe jeg synes så bra ut...Noe jeg ikke har noe aning på....

 

Så det blir jo litt opp til hva dere anbefaler meg...

Lenke til kommentar

Hva har du tenkt å bruke høyttalerene til. Skjønner at det blir en del musikk, men hva slags? Skal d ha de til noe mer?

Noe krav til design? Tre, plast, metall...?

Og hvordan vil du at lyden skal være, kontant eller romlende bass osv.

Da blir det lettere å finne høyttalere som du blir fornøyd med.

 

Hvis du bare vil ta sjanse på et par, så har jeg gode erfaringer med Pioneer.

Tror disse er veldig bra: "http://www.pioneer.no/no/products/42/99/161/S-H520V-QL/index.html" til 5000kr

Det står et par S-H810V stående i stua, en litt dyrere modell av de jeg linka til tror jeg. Lyden er i hvertfall knallbra. Kombinert med en aktiv sub, noe du ikke får råd til med diss busjett, så blir det virkelig golyd.

Billigste sub fra Pioneer er på 1500kr.

 

Som forsterker kan du se på denne: "http://www.pioneer.no/no/products/42/97/418/A-307R/index.html" til rundt 2500kr.

 

Det blir 500kr over budsjettet ditt, men så får du knallbra lyd.

Nå stemmer ikke alltid de prisene der med de i butikkene, og dessuten pleier mange forhandlere å lage en liten pakkeløsning som du kan spare en del hundrelapper på.

 

Ellers så er det ingenting i veien med å kjøpe brukt.

Du kan gjøre mange gode kjøp hvis du bare ber om å teste anlegget før du kjøper det.

 

Andre ting som er vedt å nevne:

NAD er vel kongen på haugen når det gjelder forsterkere, så hvis du kommer over en med passende output til rundt to lapper så slå til.

Og DALI får mye skryt for sine høyttalere.

Cerwin Vega skyver mye luft, men alle audiofile fnyser bare de hører navnet, altså kan det være lurt å styre unna!

 

Kjøp i fysiske butikker, da får du gode råd og anbefalinger som er MYE bedre enn de du får her på forumet. Og så godt som alle lar deg høre høytalerene hvis de har de inne. Men husk å gå til så mange forskjellige butikker som mulig, siden noen har en tendens til å "reklamere" for de merkene de selv selger. Ikke at de snakker dritt om de andre, men at de lar være å nevne de.

Lenke til kommentar
jeg skal ha to gulvhøytalere. Surround skal jeg iværtfall ikke ha!

 

Hvilken forsterker skal jeg gå for da? (link)

7628144[/snapback]

Han vill tydeligvis ikke har surround.

Forstår han egentlig godt, for hvis han må kjøpe dobbelt så mange høyttalere blir lyden fort litt dårligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...