Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

adsl koblings mysterium


Anbefalte innlegg

skulle koble om til noen jeg kjente slik at de fikk nett ned i kjellern.

(router som står i 2 etasje, skulle flyttes ned til kjeller der kabelinntaket befinner seg)

 

kablingen var slik:

kabelinntaket befinner seg i kjellern.

2 ledninger går opp til første etasje til telefon

1 ledning går opp til andre etasje til adsl

1 ledning er ikke koblet på

(det er ingen splitter)

men hvis jeg åpner tpkontakt boksen i andre etasjen finner jeg altså to ledinger som er koblet på. så det store mysteriet er hvor kommer den ene ledningen fra?

kanskje litt vanskelig å svare på, men kanskje noen har peiling...

tanken som slo meg er at en av telefon ledningene er felles med adsl, og montøren som koblet opp dette, tok en ledning(avsatt til adsl) fra kjellern og en ledning fra første etasje (en av de ledningene jeg vet er til telefon)...

for meg så ble denne koblingen veldig uoversiktlig. merkelig at montør valgte å gjøre det slik som det ble...

Endret av thor918
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Normalen" er vel at tlf. og ADSL kommer på 2 ledninger (de samme), går først inn på splitteren og så "fordelt" til tlf. og "ADSL-modem".

Dersom ADSL'en kommer inn på et eget ledningspar (muligens "deler" den ene ledningen med tlf.) blir vel splitteren "arbeidsledig", den skal vel skille tlf.- og ADSL trafikk som går i de samme ledningene.

Har ADSL i tlf. ledningen uten tlf. abo. - betaler rundt 60,- til Tele*** for ekstra linjeleie, bruker ikke splitter siden "alt" i kablene skal til "ADSL-modemet". Fikk beskjed om det av montør som skulle koble tlf. linja til ute i en "telefonboks", modemet skulle være slått på og tilkobla hos meg. Nettet mitt har fungert OK i over ett år med denne løsninga.

Endret av HAG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...