Raijin Skrevet 1. januar 2007 Skrevet 1. januar 2007 God kveld og godt nyttår! Lurte bare på om det fantes firewire 800 adaptere og eventuelt hvor mye de koster. Hadde tenkt å bruke den sammen med en WD My book Pro 500GB. Takker for alle svar! Mvh, Raijin
Raijin Skrevet 2. januar 2007 Forfatter Skrevet 2. januar 2007 Takk for svar! Men er dette noe jeg kan plugge i min bærbare? Har en XPS m1710. Tror den bare har støtte for Expresscard.
geir__hk Skrevet 2. januar 2007 Skrevet 2. januar 2007 (endret) For bærbare maskiner må du ha et pcmia-kort med firewire. Jeg fant et på komplett til 600 kroner, men det får dem inn først om 35 dager, minst. Så fant jeg ett hos netshop til 750 kr. Den skal visstnokk komme inn om tre-fire dager. Endret 2. januar 2007 av geir__hk
Raijin Skrevet 2. januar 2007 Forfatter Skrevet 2. januar 2007 Dessverre så støtter ikke bærbaren min pcmia kort. Bare expresscard. Finnes det slike kort med FW800?
geir__hk Skrevet 2. januar 2007 Skrevet 2. januar 2007 Tror det skal gå bra. Et expresscard er et kort hvor standarden er utviklet av PCMIA. Artikkel i vikkipedia kan leses her. Så ut i fra det så skal du vel kunne bruke det kortet, fordi det er et expresscard-kort muligens. Må innrømme at jeg er litt ute på roing her ja
Raijin Skrevet 2. januar 2007 Forfatter Skrevet 2. januar 2007 Hos dell.no står det at jeg ikke kan bruke pcmcia kort, bare expresscard. De må vel ha peiling? Forresten. Hva vil du anbefale av eSata og firewire 800?
geir__hk Skrevet 2. januar 2007 Skrevet 2. januar 2007 Nå har jeg ikke selv fått testet en ekstern disk som er tilkoblet med FW800. Men jeg vil uansett tro at esata er noe raskere. Har hørt folk påstå at harddisker med FW800 grensesnitt er på langt nær dobbelt så kjapp som vanlig FW400, men det er et rykte jeg verken kan underbygge eller bekrefte. Fordelene og ulempene med FW800 vs. esata er stikk motsatte så du får bedømme selv hva som passer best: FW800: + Tilgjengelighet muligens noe bedre enn for esata. - Tregere dataoverføring enn for esata Esata + Raskere dataoverføring enn for FW800. - Tilgjengelighet muligens noe dårligere enn for FW800. NB: Det med tilgjengelighet er egentlig gjetning fra min side. Tar for gitt at FW800 er bakoverkompatibel. Men hva slags I/O kort forl flest putter i sine maskiner vet jeg ikke, så derfor tar jeg forbehold om feil hva angår tilgjengelighet.
KAS Skrevet 2. januar 2007 Skrevet 2. januar 2007 (endret) Tror det skal gå bra. Et expresscard er et kort hvor standarden er utviklet av PCMIA. Artikkel i vikkipedia kan leses her. Så ut i fra det så skal du vel kunne bruke det kortet, fordi det er et expresscard-kort muligens. Må innrømme at jeg er litt ute på roing her ja 7629600[/snapback] The ExpressCard interface is not backwards-compatible with CardBus devices, which presents a problem for those who may purchase a new system only to find that their devices do not work with the new slot design. Så vidt jeg kan se støtter ikke My Book Pro eSata, så da har vel ikke det noe i denne diskusjonen å gjøre. FW800-kort for Expresscard finnes, men de er skrekkelig dyre. Gitt at du hadde valget mellom en enhet som støttet eSATA eller FW800, ville jeg gått for eSATA grunnet pris, hastighet og kompabilitet. Endret 2. januar 2007 av KAS
Raijin Skrevet 13. januar 2007 Forfatter Skrevet 13. januar 2007 Takk for svar! Beklager at jeg brukte saa lang tid paa aa svare. Tror jeg dropper FW800 da, siden det var ganske dyrt. Men min baerbar stoetter ikke e-sata tror jeg, saa da maa jeg jo ha et kort for det da. Er de dyre? Vil du ogsaa anbefale aa kjoepe et harddisk kabinett og installere harddisker i det fremfor aa kjoepe en ferdig installert loesning? Mvh, Raijin
bosannes Skrevet 13. januar 2007 Skrevet 13. januar 2007 Takk for svar!Beklager at jeg brukte saa lang tid paa aa svare. Tror jeg dropper FW800 da, siden det var ganske dyrt. Men min baerbar stoetter ikke e-sata tror jeg, saa da maa jeg jo ha et kort for det da. Er de dyre? Vil du ogsaa anbefale aa kjoepe et harddisk kabinett og installere harddisker i det fremfor aa kjoepe en ferdig installert loesning? Mvh, Raijin 7713043[/snapback] Kjøp med FW800. Selv om du ikke har det selv per i dag, kan det være kjekt å ha til fremtidige situasjoner.
KAS Skrevet 14. januar 2007 Skrevet 14. januar 2007 (endret) Men min baerbar stoetter ikke e-sata tror jeg, saa da maa jeg jo ha et kort for det da. Er de dyre? Døm selv. Vil du ogsaa anbefale aa kjoepe et harddisk kabinett og installere harddisker i det fremfor aa kjoepe en ferdig installert loesning? Ja, det vil jeg. Av fire grunner. -Du kan selv velge disk utfra egne behov og preferanser -Du mister ikke garantien på det ene eller det andre om du tar disken ut av boksen -Garantitiden på disken øker med 1-4 år (avhengig av hva du sammenligner med) -Du kan bruke eSATA, som så vidt jeg vet ikke finnes på ferdigløsninger enda Prismessig er ikke forskjellene særlig store før du kommer høyt opp i kapasitet. Endret 17. januar 2007 av KAS
Raijin Skrevet 16. januar 2007 Forfatter Skrevet 16. januar 2007 eSata virker ganske interessant maa jeg si. Men den linken din virket ikke. Finnes adapteret eller kortet bare paa ebay? Takk for svar!
KAS Skrevet 17. januar 2007 Skrevet 17. januar 2007 Aner ikke hvorfor linken ikke fungerer. Det skjer noe med den etter at jeg har postet den, tror jeg. Kanskje fordi den er så lang. Ny link. Det finnes slike kort på eksempelvis Komplett, men det blir billigere å kjøpe på eBay + kortet på Komplett har bare én port.
Raijin Skrevet 18. januar 2007 Forfatter Skrevet 18. januar 2007 Takk for svar! Trenger jeg mer enn 1 port da?
geir__hk Skrevet 18. januar 2007 Skrevet 18. januar 2007 Takk for svar!Trenger jeg mer enn 1 port da? 7753588[/snapback] Kommer du til å trenge mer enn én harddisk koblet til samtidig?
Raijin Skrevet 18. januar 2007 Forfatter Skrevet 18. januar 2007 Kobler man ikke bare til hardiskkabinettet da? Eller maa jeg koble til hver individuelle harddisk?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå