Gå til innhold

Telefon med flashfeil utenfor garanti.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men ettersom det er forhandler sitt ansvar å bevise at brukeren har gjort noe feil (det står i forbrukerloven), så vil da i praksis forhandler ikke ha noen mulighet til å hevde at brukeren har flashet feil. Eller hva?

 

Det vil jo i så fall være av interesse for denne brukeren, vil jeg tro.

7647716[/snapback]

 

I Garantitiden (gitt av produsent) er det forhandler som må bevise at feilen kommer på grunn av ytre påvirkning fra kunde og ikke fabrikasjonsfeil.

 

Mens under reklamasjonsretter er det i følge det jeg har hørt om reklamasjonsrett kunden som må bevise at det er snakk om en fabrikasjonsfeil.

 

Sistnevnte praksis blir dog svært sjelden praktisert da reklamasjonssaker og garantisaker ofte blir behandler svært likt.

Endret av glosi
Lenke til kommentar

Var på møte/presentasjon med forbrukerombudet en gang, og der sa han som var der at reklamasjon og garanti i praksis ble behandlet likt som oftest, ja.

 

Dette er definisjonen fra forbrukerportalen:

I tillegg til de rettigheter loven gir deg (reklamasjonsretten) kan selger ha gitt deg særskilte rettigheter gjennom en garanti.

 

En garanti er bare gyldig hvis den gir deg rettigheter i tillegg til det som følger av loven. Det er viktig å vite at selgeren aldri kan begrense dine lovmessige rettigheter. Selv om garantitiden er ute, vil du kunne klage innenfor forbrukerkjøpslovens frister.

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4/1023964913.16

 

Som jeg har tolket det, er det kun snakk om garanti der leverandør lover bedre vilkår en det norsk lov gir.

 

Og når det gjelder hvem som må bevise så er det ingen forskjell på reklamasjon og garanti:

Hvis det nye TV-apparatet eller vaskemaskinen din slutter å fungere tre år etter at du kjøpte det, skal selgeren normalt sett betale reparasjoner etc…. Hvis det er tvil om årsaken til mangelen kan ikke selgeren slippe unna ansvaret ved å hevde at feilen skyldes slitasje eller unormal bruk. Det er selgersiden som må sannsynliggjøre at feilen skyldes forhold du er ansvarlig for. Det vil med andre ord si at dersom selgersiden ikke finner årsaken til feilen må selgeren dekke reparasjonen.

Lenke til kommentar
1. Jeg skrev referanse/trussel, fordi man kan bruke de som en nøytral part. Og forhandlere later til ihvertfall å prøve å høre på de. Mente de ikke som en ren trussel. Kom kanskje litt galt ut.

 

2. Selv om saken blir anket, så er det likevel forbrukerrådets innstilling. Det har det vært i mange år. Det er også en tidligere sak mot nokia for mange år siden, som kom til denne konklusjonen.

7646912[/snapback]

Forbrukerrådet kan mene at sola er grønn, de har ikke noe mer kraft enn at de kan MENE noe om ting. Om forbrukerrådet tolker loven på en måte, så er det kun en tolkning. De har ingen utøvende makt.

 

EDIT: Og du blander jo forbrukerombudet og forbrukerrådet i hytt og gevær - forbrukerombudet tar seg av ulovlig markedsføring, ulovlige salgsvilkår og slike ting, og der har de utøvende makt, og kan vedta bøter o.l. til selskaper. De har ingenting med reklamasjonssaker og megling og slikt å gjøre, så jeg tipper at du var til en rådgivende meglende samtale i forbrukerrådet.

Lenke til kommentar
Men ettersom det er forhandler sitt ansvar å bevise at brukeren har gjort noe feil (det står i forbrukerloven), så vil da i praksis forhandler ikke ha noen mulighet til å hevde at brukeren har flashet feil. Eller hva?

 

Det vil jo i så fall være av interesse for denne brukeren, vil jeg tro.

7647716[/snapback]

 

I Garantitiden (gitt av produsent) er det forhandler som må bevise at feilen kommer på grunn av ytre påvirkning fra kunde og ikke fabrikasjonsfeil.

 

Mens under reklamasjonsretter er det i følge det jeg har hørt om reklamasjonsrett kunden som må bevise at det er snakk om en fabrikasjonsfeil.

 

Sistnevnte praksis blir dog svært sjelden praktisert da reklamasjonssaker og garantisaker ofte blir behandler svært likt.

7647840[/snapback]

Ingen av dere har rett. Først: En garanti kan si at forbrukeren må sannsynliggjøre, eller at forbrukeren må bevise - en garanti kan i praksis si hva som helst så lenge den er bedre enn reklamasjonsretten. OG:

 

Forbrukerkjøpsloven sier at forhandler har bevisbyrde de første 6 månedene etter kjøp, og etter det trenger de kun sannsynligjøre.

 

Altså kan en garanti fint si at bevisbyrden kun ligger på forhandler fram til 6 måneder har gått - selv om garantien varer i 2 år. Fordi det er det forbrukerkjøpsloven sier om reklamasjonsrett, forhandler har bevisbyrde første 6 månedene.

 

KILDE:

 

§ 18. Tidspunktet for bedømmelsen av om det foreligger en mangel

 

Ved bedømmelse av om tingen har en mangel, skal det tidspunktet da risikoen går over på forbrukeren, legges til grunn, selv om mangelen først viser seg senere.

 

Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art.

 

Denne paragrafen burde vel stoppe diskusjonen her, eller hva?

Lenke til kommentar

Vet du hva; du har faktisk helt rett. Har en tendens litt å lese litt mer på forbruderRÅDETs :) sider, ettersom de er litt enklere skrevet enn lovdata, men kommer ikke unna det faktum at de bare trenger å sansynligjøre etter 6 måneder. Dermed havner bevisbyrder på forbruker.

 

Og jeg har skrevet ved feil -ombudet to ganger. Beklager det. Mente i begge tilfeller -rådet. Likevel er de bra part å benytte for å rådføre seg om slike parter. Jeg syntes "tv2 hjelper deg" er for harrygutta, og prøver heller å benytte en profesjonell part, ikke en populistisk.

 

Men det var ikke en megling jeg var på. Jobbet i butikk, og fikk tilbud om en presentasjon/diskusjonssamling for alle butikker i byen.

Endret av zirum
Lenke til kommentar

Er ikke meninga å være så skarp ang enkle skrivefeil som ombudet og rådet...er bare det at det er så stor forvirring rundt hva disse to enhetene egentlig gjør, og spesiellt siden det ene organet har makt til handling, og det andre har ikke.

 

Så derfor påpeker jeg det alltid :).

 

Tv2forvirrerdeg er ren underholdning, på linje med godkveldnorge, det er jeg helt enig i :).

Lenke til kommentar

Takker for alle svarene!

Dessverre så har jeg gjort en liten bommert. Leste gjennom vedlegget fra verkstedet en gang til, og så at jeg var litt for rask i svingene forrige gang.

Det stod Telefonen er utenfor garanti. Grunnet flashfeil kan den ikke repareres, men så fant dem ut at de kunne reparere den likevel.

Beklager virkelig!

Men dette setter vel en stopper for noen av diskusjonene som pågår i denne tråden?

Men sånn som jeg har forstått det så kan jeg fortsatt reklamere. Hvordan får jeg tak i IMEI nummeret mitt?

 

Beklager virkelig, men håper at dere fortsatt vil hjelpe meg.

 

mvh,

 

Raijin

Lenke til kommentar

bra det ordnet seg! Du kan jo bare ringe Rolf Jr på Zodiac, å si dem må skjerpe seg hehe. Sjekk for øverig at telefonen fungerer, har i den siste tiden sendt flere telefoner rett tilbake fra service med samme feil. Men det kan vel bare den respektive produsenten irritere seg over, da det til slutt er de som må heve kjøpet/swappe telefonen.

 

god helg

Lenke til kommentar
bra det ordnet seg! Du kan jo bare ringe Rolf Jr på Zodiac, å si dem må skjerpe seg hehe. Sjekk for øverig at telefonen fungerer, har i den siste tiden sendt flere telefoner rett tilbake fra service med samme feil. Men det kan vel bare den respektive produsenten irritere seg over, da det til slutt er de som må heve kjøpet/swappe telefonen.

 

god helg

7651396[/snapback]

 

Verkstedet irriterer seg også over slike saker, vanskelig å få betalt fra produsent for reparasjon nr 2 innen 30 dager :p

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Da var jeg tilbake. Tok kontakt med SE idag, og de sa at de ikke kunne gi et reklamasjonsnummer til privatpersoner. De sa at jeg skulle si til forhandleren at jeg ville reklamere og så skulle SE tildele dem et reklamasjonsnr.

Forresten, kanskje jeg uttrykte meg litt uklart. Verkstedet har ikke reparert den enda. De avventer svar på om de skal reparere den eller ikke.

Jeg har forsåvidt sagt fra til forhandler via email for flere dager siden at jeg ønsket å reklamere, men de sier at jeg først må svare på verkstedets forespørsel. SE på sin side ba meg om å bare gi beskjed om å reklamere og ikke svare på om jeg vil ha den reparert eller ikke. Siden jeg allerede har fått god hjelp her, lurte jeg på hva dere mener jeg bør gjøre. Skal jeg gi webshopen beskjed en gang til om at jeg ønsker å reklamere? Er vel ikke noe annet jeg kan gjøre egentlig, er det?

 

Takker for all hjelp jeg har fått så langt!

 

Mvh,

 

Raijin

Lenke til kommentar

Jeg fikk naa svar fra webshoppen om at jeg kunne reklamere hos dem, men da maatte jeg skrive en reklamasjon og saa sende den inn. Noen som kunne sagt meg hvordan jeg skriver en reklamasjon?

Er det bare aa skrive at jeg reklamerer?

 

Vel, ser ihvertfall ut som om dette gaar mot en loesning :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...