Gå til innhold

Telefon med flashfeil utenfor garanti.


Anbefalte innlegg

Godt nyttår!

 

Jeg lurte på en ting angående garanti og slikt. Kjøpte en k750i ifjor og fikk etterhvert problemer med joysticken, men jeg klarte å leve med det. Jeg opplevde at mobilen også hang seg opp avogtil og restartet. Nå i høst hengte den seg skikkelig opp, og jeg ble nødt til å ta ut av batteriet for å slå den av. Da jeg skrudde den på igjen, kom jeg ikke lenger enn til Sony Ericsson logoen. Derfor sendte jeg den tilbake til webshoppen. Over 2 mnd senere får jeg beskjed om at det er en flashfeil på telefonen, og at hvis jeg vil ha den reparert må jeg betale 400 kr ettersom flashfeil ikke dekkes av garantien. Dette var vel og merke etter at jeg tok kontakt med webshoppen for å høre hvordan det gikk med telefonen.

Men jeg har jo ikke flashet den feil. Har ikke flashet den i det hele tatt. Jeg har jo blitt levert et produkt med mangler. Står jeg helt uten rettigheter og må betale selv for reperasjonen?

 

Hadde vært fint hvis noen kunne oppklart det for meg!

 

 

Mvh,

 

Raijin

 

 

Edit: Sendte den inn i midten av Oktober

 

Edit 2:

Beklager virkelig.

Ser ut til at jeg leste vedlegget fra Verkstedet litt for raskt. Telefonen er utenfor garanti og de kan reparere flashfeilen for 400 kr.

Endret av Raijin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom butikken er skikkelig kjip, så kan du levere den inn til reperasjon.

 

Garantien er nok ikke utløpt, ettersom den er på 2-3 år hvis jeg ikke husker feil.

Hvis du leverer den inn til reperasjon og de bruker urimelig lang tid (les, over 1 måned) kan du kreve å få ny mobil eller avkjøp på den du har. Dette er i midlertidig ikke så praktisk hvis du betalte under 1.000 kr for mobil.

Men hva er en flash feil? Høres ut som noe med java og flash å gjøre? Men det kan vel umulig ha noe med mobilen i seg selv å gjøre?

Lenke til kommentar

Garantien er ikke utløpt. Er som du sier 2 års garanti og den går ut først til sommeren. Jeg har sendt den inn til webshoppen og de sendte den videre til et verksted som sa at jeg kunne velge mellom å få den reparert eller sendt tilbake uten at de gjorde noe.

Jeg betalte rundt 3000 kr for den hvis jeg husker rett. Men de har jo allerede sendt den til verksted og venter på mitt svar. Kan jeg likevel kreve pengene?

Flashfeil har med flashing av firmwarå gjøre, hvis jeg har forstått det rett. Flashing betyr vel å skifte ut firmwaren eller biosen til en enhet.

Lenke til kommentar

Hvis det går på hovedkortet, eller noe slikt, så kan du umulig ha noe med det å gjøre.

 

Dersom de bruker mer enn en måned på verksted, har du KRAV på enten avkjøp (prisen du betalte for moliben og de tar mobilen).

 

Du kan kanskje ta den på reklamasjon, men jeg er litt usikker. Klarer du å fine nesten nøyaktig ut hva feilen er, blir det lettere.

min tråd om lignende du kan se her om du finner noe til hjelp.

Endret av g@bb@
Lenke til kommentar

Det har ikke noe med hovedkortet å gjøre. Burde kanskje ikke skrevet bios.

Man kaller det flashing når man f. eks. oppgraderer firmwaren på mobilen.

Er også noen som tilbyr å legge inn en annen mobils firmware på mobilen. F.eks så var det jo litt populært en stund å flashe k750i om til en w800i.

Vet ikke om de brukte over en mnd på verksted da. Jeg sendte mail til dem for ca 3 uker siden eller noe sånt for å høre hvordan det gikk med mobilen. Da sa de at alt var i rute. 5 dager senere fikk jeg en mail med et vedlegg fra verkstedet hvor det sto hvilke valgmuligheter jeg hadde.

Så hva skal jeg gjøre da? Si at de skal reparere den? Da må jeg jo betale 400 kr som jeg gjerne skulle brukt på andre ting.

Endret av Raijin
Lenke til kommentar

Jepp! hmmm... Egentlig gikk fristen for å svare på hva jeg ville gjøre med mobile ut idag da.

Men jeg sendte tidligere mail med spørsmål om blant annet om mine private data ville være intakte hvis jeg lot den repareres, som jeg ikke fikk svar på da. Vel, takker for hjelpen så langt!

Lenke til kommentar

1: SonyEriksson har 2 års garanti, hvis du kjøpte den i september, eller senere i fjord.. (Et år, hvis du kjøpte den før september 2005..

 

Hvis garanti tiden er ute, så kan du eventuelt reklamere/klage på den, men der er det forkjellig i fra selskap, til selskap, om man oppererer med 2 eller 5 års reklamasjons tid..

 

(Har vært en dom på dette nå, som sier 5 år, men denne er ennå ikke retskraftig, å dermed ennå ikke gjeldene..)

 

2: En eventuelt garanti/reklamasjon, forutsetter at du har brukt mobilen under "normal bruk"..

 

Dvs. Ingen fukt skade.. Ingen væske skader.. Ingen fysiske skader.. Ingen uautoriserte ingrep. (Derav også eventuelt flashing til w800, osv..)

 

3. Stemmer som nevn ovenfor, at du ved en eventuelt garanti sak, kan kreve ny mobil, eller have kjøpet, hvis det tar "Urimelig" lang tid..

 

Men problemet her, er val at verkstedet, sier at det ikke er en garanti sak, å da gjelder ikke dett..

 

Osv..

--------------------------------------------

Etter hva jeg forstår, så har du kjøpt denne før september i fjord.. Å pga. dette, så har du ikke garanti, da Se da bare opererte med et års garanti.. :dontgetit:

 

Hvis dette stemmer, så kan du:

 

1: Betale 400, å bli ferdig med det. :)

 

2: Ta en reklamasjon på den, isteden for garanti. ;)

 

.:CyberMan:.

Lenke til kommentar
--------------------------------------------

Etter hva jeg forstår, så har du kjøpt denne før september i fjord.. Å pga. dette, så har du ikke garanti, da Se da bare opererte med et års garanti..  :dontgetit:

 

Hvis dette stemmer, så kan du:

 

1: Betale 400, å bli ferdig med det.  :)

 

2: Ta en reklamasjon på den, isteden for garanti.  ;)

 

.:CyberMan:.

7622748[/snapback]

 

Tror han kjøpte den før september i fjor ja, dvs 2006, og har fortsatt garanti:-)

Lenke til kommentar
Dersom de bruker mer enn en måned på verksted, har du KRAV på enten avkjøp (prisen du betalte for moliben og de tar mobilen).

7622403[/snapback]

 

Det var en bastant påstand. Spesiellt når du til og med "roper" det ut på den måten. Siden du er så sikker på at krav på å heve kjøpet hvis reprasjonen tar mer en en måned kan du kanskje dokumentere dette også?

Lenke til kommentar
Dersom de bruker mer enn en måned på verksted, har du KRAV på enten avkjøp (prisen du betalte for moliben og de tar mobilen).

7622403[/snapback]

 

Det var en bastant påstand. Spesiellt når du til og med "roper" det ut på den måten. Siden du er så sikker på at krav på å heve kjøpet hvis reprasjonen tar mer en en måned kan du kanskje dokumentere dette også?

7623954[/snapback]

 

nja, helt feil var det ikke, men om det er første rep og det tar en mnd så kommer en vanskeligere gjennom med slikt krav, enn dersom det er 2. gang osv.

 

 

ps! skriver ikke så utdypende for venstre hånd holder en mengde isbiter på en hevelse etter tannlege besøk :p

Lenke til kommentar

Jeg sitter med samme problemet. Har en qtek 8500 som jeg sendte tilbake til butikken for over en måned siden. De forespeilet meg da to uker før jeg fikk den tilbake. Det eneste jeg har hørt hver gang jeg har tatt kontakt med de er at den ligger på verksted i Oslo (hvor de ikke har gjort noe med den ennå), og at de skal purre på verkstedet.

 

Så leser jeg her at 1 måned er grensen for hvor lenge en tlf skal være inne på reparasjon.

 

Hva er mine rettigheter nå? Kan jeg kreve å få en annen qtek, eller kan jeg heve kjøpet?

Lenke til kommentar
Jeg sitter med samme problemet. Har en qtek 8500 som jeg sendte tilbake til butikken for over en måned siden. De forespeilet meg da to uker før jeg fikk den tilbake. Det eneste jeg har hørt hver gang jeg har tatt kontakt med de er at den ligger på verksted i Oslo (hvor de ikke har gjort noe med den ennå), og at de skal purre på verkstedet.

 

Så leser jeg her at 1 måned er grensen for hvor lenge en tlf skal være inne på reparasjon.

 

Hva er mine rettigheter nå? Kan jeg kreve å få en annen qtek, eller kan jeg heve kjøpet?

7624293[/snapback]

 

hvor ofte har den vært der,alder,lånetelefon osv>?

Lenke til kommentar

Jeg fikk den i oktober og måtte levere den inn i månedskiftet november/desember.

 

Jeg kjenner til at jeg ikke kan få ny før den har vært inne med samme feil tre ganger, men det jeg lurer på er hvor lenge jeg må vente før den er tilbake fra verksted før jeg kan kreve en annen tlf. Har fått tilgang på lånetlf (selvfølgelig uten de samme mulighetene).

Endret av mskedsmo
Lenke til kommentar

Takker for alle svar!

Jeg kjøpte min sommeren 2005, men etter det jeg forsto så var garantien på 2 år. Har ikke levert den inn til reperasjon før.

Det har ikke vært noen fukt eller veskeskader på den, er forsiktig med tingene mine jeg!

Tilbakemeldingen jeg har fått er jo at siden det er en flashfeil, dekkes dette ikke av garanti. Men jeg har ikke flashet den. Prøvde å oppdatere firmwaren en gang, men det fikk jeg ikke lov til fordi min teleoperatør ikke tillot dette.

Så, jeg mener at jeg har blitt levert et mangelfullt produkt. Hva skal jeg svare på mailen da? At de skal sende den ureparert tilbake? Eller at de skal fikse den(da må jeg betale 400 kr).

Hva er reklamasjon? Og hvordan funker dette?

Har man forresten krav på lånetelefon?

Endret av Raijin
Lenke til kommentar

Hei,

fikk se pm'en. :)

 

Hvis du ikke har utført noen firmware/softwareoppgraderinger og de påstår at det er det det er noe feil med så må de jo hvertfall dokumentere for det.

Krev dokumentasjon og bevis på at du selv har gjort telefonen i den stand den er i, greier de ikke det så skal du få den reparert gratis.

 

(Hvis det slår negativt ut, hør med verkstedet først før du evt. vil ha den ureparert i retur hvis du velger det. Mange tar mellom 300 og 400 kr. for å ha sjekket telefonen.)

 

EDIT: Lånetelefon har du "krav" på etter 7 dager hvis det er en garanti/reklmasjonssak. (jeg skriver krav med amførselstegn siden de kan fraskrive seg ansvaret hvis de har alle telefonene sine utlånt)

Endret av datating
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Vel, de har ikke sagt at det er jeg som har gjort det. Verkstedet tar 400 kr for å sjekke telefonen, men det betaler webshoppen hvis jeg ikke vil at den skal repareres. Men er dette en garantisak eller en reklamasjonssak?

Verkstedet sa jo at siden det var en flashfeil, dekkes dette ikke av garantien.

Vet ikke hva reklamasjon er, så det hadde vært fint noen kunne forklare det!

Det jeg gjorde etter at mobilen sluttet å fungere var å sende en mail til webshoppen, der jeg fortalte om problemet med mobilen. De sa at jeg bare skulle sende den inn til dem. Det gjorde jeg da. Resten av hendelsesforløpet har jeg beskrevet i tidligere poster.

Lenke til kommentar

Garanti og reklamasjon på telefoner er stort sett det samme for å si det sånn. I garantien har du vel noe som heter DOA i tillegg, men det gjelder kun feil som skjer innen veldig kort tid (maks 14 dager, men hos enkelte leverandører mye mindre enn det også).

Hvis de sier det ikke dekkes av garantien ville jeg reklamere på produktet. Da har du forbrukerkjøpsloven bak deg og da må verkstedet dokumentere og legge frem bevis på at det er faktisk du som har gjort telefonen slik. Greier de ikke det er det en mangel på telefonen og du skal få den tilbake reparert uten at det skal koste deg et øre.

 

Du har faktisk også krav på å få igjen frakten inn til service hvis det dekkes av garanti eller reklamasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...