Gå til innhold

Telefon med flashfeil utenfor garanti.


Anbefalte innlegg

Har sittet og lest igjennom noe av postene (var jo en del).

 

Jeg har vært borti lingnende problem en gang med en telefon som ble returnert for tredje gang. Da ble det litt kasting i mellom butikk og produsent om hvem som skulle ordne problemet, men det er uansett hva de sier, butikkens problem. Etterhvert som det dro seg litt ut, tok jeg kontakt med forbrukerombudet, og sendte også en skriftlig klage ved hjelp av deres klikk-og-klag greie på nettet. Da ordnet det seg litt kjappere, og jeg fikk pengene tilbake. Kan anbefale å benytte de som en referanse/trussel.

 

Ellers er det jo også fastsatt at det egentlig skal være 5 års garanti på telefoner, og ikke 2 år som produsentene hevder. Forbrukerombudet har dette som standpunkt. Så da har du jo god tid;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne er vel til elf-man eller hva han het.

Det er forresten tidligere bemerket at feil flashing ikke kan dekkes av butikk. Det burde jo være en enkel sak for butikken å sjekke når telefonen var flashet. Er datoen på sist flash etter at bruker har kjøpt telefonen, er det jo saken klar. MEN; jeg har tidligere jobbet i databutikk, og vet at så fort noen sier de har problemer med noe, så spurte jeg om de hadde forsøkt å oppdatere drivere, evt bios. Hvis man gjør feil ved bios-oppdatering, så går jo alt til h*****. Men samtidig er det jo ganske idiotsikkert også.

 

Samme gjelder jo de telefoner jeg har forsøkt å oppdatere. Hjelper ikke å komme med feil firmware, da gis det feilmelding. Så hva kan brukeren gjøre feil? Han må jo ha skrudd av/koblet av mens den ble flashet, for at brukeren skal klandres. Og da vil vel neppe telefonen funke i det hele tatt...? Derfor tror jeg overhode ikke på denne "brukeren har flashet feil"-unnskyldningen...

Lenke til kommentar
Har sittet og lest igjennom noe av postene (var jo en del).

 

Jeg har vært borti lingnende problem en gang med en telefon som ble returnert for tredje gang. Da ble det litt kasting i mellom butikk og produsent om hvem som skulle ordne problemet, men det er uansett hva de sier, butikkens problem. Etterhvert som det dro seg litt ut, tok jeg kontakt med forbrukerombudet, og sendte også en skriftlig klage ved hjelp av deres klikk-og-klag greie på nettet. Da ordnet det seg litt kjappere, og jeg fikk pengene tilbake. Kan anbefale å benytte de som en referanse/trussel.

 

Ellers er det jo også fastsatt at det egentlig skal være 5 års garanti på telefoner, og ikke 2 år som produsentene hevder. Forbrukerombudet har dette som standpunkt. Så da har du jo god tid;)

7646796[/snapback]

1. Trusler kan virke også i motsatt retning... tro meg!

2. 5 års reklamasjon på mobil er ikke fastsatt, saken går nok videre opp i rettssystemet.

Lenke til kommentar

1. Jeg skrev referanse/trussel, fordi man kan bruke de som en nøytral part. Og forhandlere later til ihvertfall å prøve å høre på de. Mente de ikke som en ren trussel. Kom kanskje litt galt ut.

 

2. Selv om saken blir anket, så er det likevel forbrukerrådets innstilling. Det har det vært i mange år. Det er også en tidligere sak mot nokia for mange år siden, som kom til denne konklusjonen.

Lenke til kommentar

Mitt bidrag:

 

Det er vel kjent i bransjen at tidlig k750i var noe av en mandagstelefon. De hadde problemer med MMS og WAP som kun lot seg løse med en firmware-oppdatering, enten via et verksted eller via SE egen oppdateringstjeneste. Kjenner ikke SE sine vilkår for bruk av denne, men Nokia sin variant påvirker ikke garantien hvis oppdateringen feiler.

 

Dette ble ytterligere komplisert av at et stort parti som ble importert til Norge egentlig var produsert for bruk i et annet land, noe som gjorde at SE sin oppdateringstjeneste avviste disse telefonene (og gav en misvisende feilmelding om at dette var operatørenes feil, uavhengig av operatør som faktisk var i bruk).

 

Dermed var kun verkstedreparasjon mulig, og siden k750i hadde solgt noe enormt var det lange køer hos så og si alle autoriserte verksteder på denne telefonen.

Lenke til kommentar
2. Selv om saken blir anket, så er det likevel forbrukerrådets innstilling. Det har det vært i mange år. Det er også en tidligere sak mot nokia for mange år siden, som kom til denne konklusjonen.

7646912[/snapback]

Men det er 2 år som gjelder per dags dato.

7646917[/snapback]

 

det er vel litt feil du. inntl det ble noe rettsak, så var 5 års prinsippet rådende ved klaging hos ftu og fr.

Lenke til kommentar

Denne dommen ble satt i 2003 eller noe slikt. Det er svært mange som likevel forsøker å påstå at to år gjelder, men i forhold til norsk rettspraksis er det enda ingen dom som har talt i den retningen.

 

Innklagde nr. 1 hevder at selskapets begrensede produsentgaranti på tolv måneder er utløpt. En garanti fra selger kan imidlertid ikke begrense eller avskjære forbrukerens rettigheter etter kjøpsloven, se dennes § 4 første ledd. Innklagde hevder videre at klager ikke har overholdt den absolutte reklamasjonsfristen på to år. Utvalget er av den oppfatning at mobiltelefoner er produkter som ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lenger enn to år, og har lagt dette til grunn i sin praksis. Se for eksempel vedtak i sak 1999/200 og 2002/503. Det gjelder altså en absolutt frist på fem år, jf. kjøpsloven § 32 tredje ledd. Klager har reklamert innen denne fristen, som utløper 29.06.2006.

 

http://www.forbrukertvistutvalget.no/index...?Saknr=20040151

 

Og jeg mener det er det som alle forbrukere dermed bør gå ut ifra.

Lenke til kommentar
Denne er vel til elf-man eller hva han het.

Det er forresten tidligere bemerket at feil flashing ikke kan dekkes av butikk. Det burde jo være en enkel sak for butikken å sjekke når telefonen var flashet. Er datoen på sist flash etter at bruker har kjøpt telefonen, er det jo saken klar. MEN; jeg har tidligere jobbet i databutikk, og vet at så fort noen sier de har problemer med noe, så spurte jeg om de hadde forsøkt å oppdatere drivere, evt bios. Hvis man gjør feil ved bios-oppdatering, så går jo alt til h*****. Men samtidig er det jo ganske idiotsikkert også.

 

Samme gjelder jo de telefoner jeg har forsøkt å oppdatere. Hjelper ikke å komme med feil firmware, da gis det feilmelding. Så hva kan brukeren gjøre feil? Han må jo ha skrudd av/koblet av mens den ble flashet, for at brukeren skal klandres. Og da vil vel neppe telefonen funke i det hele tatt...? Derfor tror jeg overhode ikke på denne "brukeren har flashet feil"-unnskyldningen...

7646829[/snapback]

 

hvordan får man sjekket dato for innlegging av programvare hvis tlf dør ? :ermm:

Lenke til kommentar
Godt nyttår!

 

Jeg lurte på en ting angående garanti og slikt. Kjøpte en k750i ifjor og fikk etterhvert problemer med joysticken, men jeg klarte å leve med det. Jeg opplevde at mobilen også hang seg opp avogtil og restartet. Nå i høst hengte den seg skikkelig opp, og jeg ble nødt til å ta ut av batteriet for å slå den av. Da jeg skrudde den på igjen, kom jeg ikke lenger enn til Sony Ericsson logoen. Derfor sendte jeg den tilbake til webshoppen. Over 2 mnd senere får jeg beskjed om at det er en flashfeil på telefonen, og at hvis jeg vil ha den reparert må jeg betale 400 kr ettersom flashfeil ikke dekkes av garantien. Dette var vel og merke etter at jeg tok kontakt med webshoppen for å høre hvordan det gikk med telefonen.

Men jeg har jo ikke flashet den feil. Har ikke flashet den i det hele tatt. Jeg har jo blitt levert et produkt med mangler. Står jeg helt uten rettigheter og må betale selv for reperasjonen?

 

Hadde vært fint hvis noen kunne oppklart det for meg!

 

 

Mvh,

 

Raijin

 

 

Edit: Sendte den inn i midten av Oktober

7622300[/snapback]

 

Kjenner host'n på den mobilen ganske godt, og den kan boote både fra nor og nand flash. Hadde jeg vært deg, hadde jeg etterspurt et mer teknisk nyansert svar.

Hva er feil? Feil program? feil på brikker...kameraflashen :tease: ..etc.. (sistnevnte er selvsagt bare en spøk)

 

Flashfeil kan være:

Fysisk feil på NOR brikke<->host

Fysisk feil på NAND brikke<->host

eller feil programvare som ligger på et av disse rom'ene.

+ en rekke andre feil....

7640545[/snapback]

7640569[/snapback]

 

Liek WTF ?

Du har virkelig ingen anelse om hva du snakker om du ? :nei:

 

Grunnkurs elektronikk ftw !

Endret av LilleGud
Lenke til kommentar
Joda, dere kan jo satse på 5-års reklamasjonstid, men så må dere også gjennom rettsapparatet for å eventuelt kreve dette. INGEN butikker opererer med mer enn 2års reklamasjon.

7647494[/snapback]

Nå er jo egentlig 5 års tiden ikke et tema i denne saken, så jeg beklager at jeg tok opp det. Og det tar litt tid og nøysomhet for å få igjennom en slik sak, men det er mulig. Og hvis alle går med den oppfatning om at forhandlere skal kunne gjøre som de vil, så vil selvsagt de også få lov. Men det lukter litt forhandlere/butikkmedarbeidere av noen her...

 

hvordan får man sjekket dato for innlegging av programvare hvis tlf dør ?  :ermm:

Jeg går ut ifra at verktstedene har mulighet til å lese chippen selv om den ikke starter, når de også har muligheten til å flashe den... De må jo nødvendigvis ha mer utstyr en telefon->usb->pc, og flashe den på forbrukermåten. Ellers vil de vel ha problemer med å flashe den også, ettersom de ikke får skrudd den på...

Endret av zirum
Lenke til kommentar
Joda, dere kan jo satse på 5-års reklamasjonstid, men så må dere også gjennom rettsapparatet for å eventuelt kreve dette. INGEN butikker opererer med mer enn 2års reklamasjon.

7647494[/snapback]

Nå er jo egentlig 5 års tiden ikke et tema i denne saken, så jeg beklager at jeg tok opp det. Og det tar litt tid og nøysomhet for å få igjennom en slik sak, men det er mulig. Og hvis alle går med den oppfatning om at forhandlere skal kunne gjøre som de vil, så vil selvsagt de også få lov. Men det lukter litt forhandlere/butikkmedarbeidere av noen her...

 

hvordan får man sjekket dato for innlegging av programvare hvis tlf dør ?  :ermm:

Jeg går ut ifra at verktstedene har mulighet til å lese chippen selv om den ikke starter, når de også har muligheten til å flashe den... De må jo nødvendigvis ha mer utstyr en telefon->usb->pc, og flashe den på forbrukermåten. Ellers vil de vel ha problemer med å flashe den også, ettersom de ikke får skrudd den på...

7647542[/snapback]

 

 

De eneste som kan lese ut den informasjonen i norge, av en død brikke er IBAS. Og da må brikken ut av tlf. mao. død/scrap-kast tlf.

Lenke til kommentar
En flashet brikke er vel ikke død? Det er jo som oftest bare fw som ikke har blitt skrevet korrekt, og dermed trenger reprogramering. Hvis brikken er død, er det ihvertfall ikke brukeren som har flashet den død i dette tilfellet:)

7647598[/snapback]

 

Først

Til trådstarter:

Send telefonen din til Teleservice. legg ved all informasjon ect.

Så får du repparert tlf hvis det ikke er noe alvorlig galt. og du får i det miste et sikkelig svar. (Ikke "flashfeil, ikke garanti. du betaler." ) om det skulle være noe utover garanti.

 

så kan vi fortsette "flash feil" diskusjonen.

 

En flashet brikke er nok ikke død. men den er såppas død så tlf feks ikke starter. (dette er tilfelle jeg snakker om) da får man ikke lest ut info fra den før man

 

A: har sparket igang tlf med en eller annen form for "formatering" Mao ikke noe "historik" og lese ut.

eller

B:

tar ut brikken. som enkelt og greit ødelegger tlf for vidre bruk. men du kan finne ut når brikken blei skrevet til sist.

 

jeg sier _ikke_ at dette er tilfelle vær gang.

Det er mange telefoner som dør eller blir rare av "hjemme Flashing" som verksteder har 0 problem med å fikse.

Lenke til kommentar

Som tillegg til posten over, kan jeg jo si at f.eks. min K610i plutselig sluttet å fungere etter simkort-skifte. Det som da hadde skjedd var at EROM'en plutselig var wipet, så denne måtte inn til service. Kunne ikke flashes hjemmefra. Men da noe av det samme skjedde med min M600i, var ikke dette problem å fikse hjemme. (Kan jo være Symbian-telefoner er greiere på dette området? :))

Lenke til kommentar

Ok, jeg går ut ifra det jeg er kjent med fra gamle IC2-kretser. Skal ikke dra diskusjonen noe lenger på det.

 

Men ettersom det er forhandler sitt ansvar å bevise at brukeren har gjort noe feil (det står i forbrukerloven), så vil da i praksis forhandler ikke ha noen mulighet til å hevde at brukeren har flashet feil. Eller hva?

 

Det vil jo i så fall være av interesse for denne brukeren, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Som tillegg til posten over, kan jeg jo si at f.eks. min K610i plutselig sluttet å fungere etter simkort-skifte. Det som da hadde skjedd var at EROM'en plutselig var wipet, så denne måtte inn til service. Kunne ikke flashes hjemmefra. Men da noe av det samme skjedde med min M600i, var ikke dette problem å fikse hjemme. (Kan jo være Symbian-telefoner er greiere på dette området? :))

7647695[/snapback]

 

Det er noe i samme duren.

Det er ikke nødvendig vis HW feil fordi windows krasjer.

Samme tingen er det med telefoner.

 

Har man sw utgave 1 så kan man ha mange rare problemer som en kompis med samme tlf med samme sw utgave 1 ikke har.

 

Mao. det er ikke HW feil altid.

Endret av LilleGud
Lenke til kommentar
Ok, jeg går ut ifra det jeg er kjent med fra gamle IC2-kretser. Skal ikke dra diskusjonen noe lenger på det.

 

Men ettersom det er forhandler sitt ansvar å bevise at brukeren har gjort noe feil (det står i forbrukerloven), så vil da i praksis forhandler ikke ha noen mulighet til å hevde at brukeren har flashet feil. Eller hva?

 

Det vil jo i så fall være av interesse for denne brukeren, vil jeg tro.

7647716[/snapback]

 

 

Hadde det vært min tlf.

ville jeg betalt for å få tilbake telefonen. UTEN rep.

Så ville jeg gått direkte til Teleservice.

fått deres mening på saken. event rep.

HVIS! de repparerer den på garanti ville jeg gått tilbake til butikken og krevd pengene mine tilbake... De har da tydligvis lurt meg... :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...