Gå til innhold

Bærbar pc Pentium M VS AMD (6-8000kr)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, ser litt på ny pc nå som salget starter. Bare en heilt enkel pc. Skal brukes til innternet surfing, nedlasting, filmtitting og leksearbeid. Ingenting speling. Så grafikk korte trenger ikke være så altfor bra.

Tenke i prisklassen 6-8 tusen kroner.

De fleste Bærbare pc`ene jeg har sett på tilbud har enten celeron som jeg ikke har lyst på eller Amd turion.

så jeg lurer bare på kossen amd prosessorene er i forhold til Pentium M prosessorene nå. lenge siden jeg har lest om dette. Er det stor forskjell på ytelse, varme og støy ?

Tips til ein pc og i den prisen ?

Endret av ppeewee
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Valget er enkelt slik jeg ser det:

NX6310.

Har vel latt ca 100+ maskiner av denne typen gå gjennom klypene på meg i 2006. Meget stødige saker!

Denne er bygd for kontorbruk og resultatet blir da stabiliteet, god byggekvalitet, meget god batterilevetid+++.

Akkurat det du trenger and then some :thumbup:

Endret av Jalla
Skrevet

Ser ut som ein veldig grei maskin.

Einaste jeg stusset litt på er oppløsninga. XGA. Blir ikke bilde ganske stort og uklart?

ellers var det ein del for pengene

Skrevet

XGA holder lenge, bildet er slettes ikke uklart, det er standard 1024x768 oppløsning som jo er den standarden de fleste nettsider er lagd for.

SXGA oppløsning vil bare føre til en hvit stripe på høyre side når du er inne på VG nett f.eks...

Skal du ha SXGA oppløsning blir det en helt annen pris også; en NC6320 eller NX6325 er nok det du bør se på da, men som sagt; prisen blir en helt annen.

Skrevet

512 MB minne er jo litt i minste laget nå som vi går inn i Vista-alderen... 1024 er vel snart så godt som standarden også i de billigste segmentene.

Skrevet

512 MB greier seg lenge til den nevnte bruken.

Oppgradreing til Vista er uansett ikke å anbefale før det har kommet minst en servicepack. RAM koster ikke allverden heller :)

Dette er i tillegg ikke noe Elkjøpdrit, men skikkelige saker ;)

Skrevet
Oppgradreing til Vista er uansett ikke å anbefale før det har kommet minst en servicepack.

7619116[/snapback]

syns det var ett rart råd å komme med, men du om det...

Skrevet (endret)
Oppgradreing til Vista er uansett ikke å anbefale før det har kommet minst en servicepack.

7619116[/snapback]

7619475[/snapback]

hvorfor skal man ha vista når det man har fungerer tilfredsstillende? for min del ser jeg overhode ingen grunner til å ta ibruk vista.

videre, å avskrive en bærbar fordi den kommer med 512mb ram er et dårlig råd, for ram er gjerne det enkleste å oppgradere.

har selv nx6310, den og de andre maskinene i nåværende nx / nc serien bråker mer enn de burde (viftehastigheter + cpu strømsparefunksjoner programmert i bios), heldigvis fikses det enkelt ved å bruke viftestyringsprogram (NHC).

ellers ville jeg helst gått for pentium m, ikke core solo / duo / celeron / amd. pentium m er kjølige prosessorer som undervolter meget godt, og er det noe jeg setter pris på med bærbare så er det lite støy og med pentium m er det største muligheter for det (også gjennom undervolting).

Endret av mandela
Skrevet (endret)

7619116[/snapback]

7619475[/snapback]

hvorfor skal man ha vista når det man har fungerer tilfredsstillende? for min del ser jeg overhode ingen grunner til å ta ibruk vista.

videre, å avskrive en bærbar fordi den kommer med 512mb ram er et dårlig råd, for ram er gjerne det enkleste å oppgradere.

har selv nx6310, den og de andre maskinene i nåværende nx / nc serien bråker mer enn de burde (viftehastigheter + cpu strømsparefunksjoner programmert i bios), heldigvis fikses det enkelt ved å bruke viftestyringsprogram (NHC).

ellers ville jeg helst gått for pentium m, ikke core solo / duo / celeron / amd. pentium m er kjølige prosessorer som undervolter meget godt, og er det noe jeg setter pris på med bærbare så er det lite støy og med pentium m er det største muligheter for det (også gjennom undervolting).

7619690[/snapback]

Man kjøper da ikke Pentium M pr dags dato så sant man ikke skal ha en brukt maskin da....

Undervolting fungerer vel så godt på både Core Solo-Duo-Core2Duo med NHC og jeg har tre maskiner en stk med Core Solo og to stk med Core Duo "alle" er kjølige og veldig stille...

Vista vil presse seg frem før eller senere "hvor mange bruker windows 2000 i dag"... Kjøp en maskin med god prosessor og med det mener jeg Core Duo eller Core2Duo det vil man ha igjen for om noen mnd....

Endret av Jada-jada
Skrevet

Angående Vista:

Har noen års erfaribng i faget kan man si og alle erfaringer tilsier at det ikke lønner seg å gå over til noe nytt før det er testet, testet igjen og alle barnesykdommer er funnet og reparert.

Det værste en normal bruker vet er å måtte fikle med softwaremessige småting som ikke fungerer. Og ser en på hva maskinen skal brukes til antar jeg at brukeren ikke skal fyre opp Linux eller modde for mye i XP med det første :)

Det er ikke sjelden jeg hører at folk har mest lyst til å hive PC'n ut vinduet pga windowsgong og feilmeldinger ;)

Skrevet (endret)
Man kjøper da ikke Pentium M pr dags dato så sant man ikke skal ha en brukt maskin da....
se i prisguiden, finnes fortsatt en del maskiner med pentium m
Undervolting fungerer vel så godt på både Core Solo-Duo-Core2Duo med NHC og jeg har tre maskiner en stk med Core Solo og to stk med Core Duo "alle" er kjølige og veldig stille...
stemmer ikke, Intel har med introduksjonen av Yonah (core solo & core duo), og i likhet med AMD K8 revision E prosessorer, sperret muligheten for undervolting under en gitt Vmin. For eksempel er V låst til minimum 0.950V på Intel Core prosessorer. Max V er også låst på disse prosessorene. Dette betyr laber undervolting i forhold til Pentium M som ofte kan undervoltes til Intel ULV spesifikasjonene. Jeg tror at man kan generelt sett si at core duo maskiner er både varmere og bråker mer enn forrige generasjonen med pentium m.
Kjøp en maskin med god prosessor og med det mener jeg Core Duo eller Core2Duo det vil man ha igjen for om noen mnd....

7620529[/snapback]

hva er en god prosessor? dette er relativt, se f.eks. test av core solo bærbar her på hardware.no (tror det var en dell), god ytelse tross "bare" enkelkjerne. Pentium m er etter all sannsynlighet god prosessor for de oppgavene trådstarter skal bruke den til. Har selv core solo med mulighet for å sette inn core2duo, men jeg ville heller ha satt inn en ULV pentium m for å si det sånn. (med tanke på mitt bruksmønster: kontor, internet, video, musikk, bildebehandling osv).

MEN, jeg ser i prisguiden at core duo maskiner er prisgunstige, så det er like greit å gå for en maskin med slik prosessor, bare passe på at den kan gjøres stillegående dersom den ikke er det fra fabrikken og dersom støy og varme er viktig for kjøperen.

Endret av mandela
Skrevet
se i prisguiden, finnes fortsatt en del maskiner med pentium m
stemmer ikke, Intel har med introduksjonen av Yonah (core solo & core duo), og i likhet med AMD K8 revision E prosessorer, sperret muligheten for undervolting under en gitt Vmin. For eksempel er V låst til minimum 0.950V på Intel Core prosessorer. Max V er også låst på disse prosessorene. Dette betyr laber undervolting i forhold til Pentium M som ofte kan undervoltes til Intel ULV spesifikasjonene. Jeg tror at man kan generelt sett si at core duo maskiner er både varmere og bråker mer enn forrige generasjonen med pentium m.
Kjøp en maskin med god prosessor og med det mener jeg Core Duo eller Core2Duo det vil man ha igjen for om noen mnd....

7620529[/snapback]

hva er en god prosessor? dette er relativt, se f.eks. test av core solo bærbar her på hardware.no (tror det var en dell), god ytelse tross "bare" enkelkjerne. Pentium m er etter all sannsynlighet god prosessor for de oppgavene trådstarter skal bruke den til. Har selv core solo med mulighet for å sette inn core2duo, men jeg ville heller ha satt inn en ULV pentium m for å si det sånn. (med tanke på mitt bruksmønster: kontor, internet, video, musikk, bildebehandling osv).

MEN, jeg ser i prisguiden at core duo maskiner er prisgunstige, så det er like greit å gå for en maskin med slik prosessor, bare passe på at den kan gjøres stillegående dersom den ikke er det fra fabrikken og dersom støy og varme er viktig for kjøperen.

7621043[/snapback]

Du "tror" det meste mens jeg "vet" :tease:

Alle tester viser at prosessorene til Intel blir bare bedre å bedre "dette blir tull å diskutere"

Kjøling og støy fra Core Duo/Core2Duo med NHC har jeg fra egen erfaring så du tar feil der også... De blir faktisk veldig stille og min cpu temp ligger nå på stabilt på 45C ved idle "Core Duo T2300" ;)

Skrevet (endret)
jeg vet noe og det jeg ikke vet, skriver jeg "tror" siden jeg ikke vet med sikkerhet. Forøvrig, eneste stedet jeg brukte "tror" er når jeg skal beskrive en hel generasjon med bærbare maskiner, noe sikkert heller ikke du kan uttale deg med sikkerhet om. Dette anser jeg som en bedre praksis enn det å skrive som om man vet uten å vite det ;) noe som fører til ditt neste utsagn:
Alle tester viser at prosessorene til Intel blir bare bedre å bedre "dette blir tull å diskutere"
dette er selvfølgelig helt på jordet i forhold til fakta når vi snakker Thermal Design Power (TDP), den blir bare høyere og høyere etter pentium m.

se referanse:

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_Intel_processors

Kjøling og støy fra Core Duo/Core2Duo med NHC  har jeg fra egen erfaring så du tar feil der også... De blir faktisk veldig stille og min cpu temp ligger nå på stabilt på 45C ved idle "Core Duo T2300"  ;)

7621321[/snapback]

egenerfaringer medfører ingen universalitet, dette er en typisk logisk feilslutning, å beskrive en populasjon på grunnlag av enkeltobservasjoner :tease:

og.... dersom du leser hva jeg skriver så skrev jeg at jeg har hp nx6310 med yonah, den er betydelig varmere enn min forrige pentium m (tross bedre kjøleløsning), men jeg har fått min maskin tilnærmet lydløs gjennom software (og bytte av harddisk). Jeg har også fulgt med på notebookreview forumet og forumet for business bærbare til hp, det generelle inntrykket er at den nye generasjonen bærbare støyer mer enn den forrige.

Endret av mandela
Skrevet (endret)

Hvor mye støy er egentlig signifikant er nå det jeg vil fokusere på.

Det er ikke allverden det er snakk om, normal bakgrunnsstøy i et kontorlandskap overdøver lett det en bærbar PC skaper av støy.

Graden av relevans mhp. støy er nok mindre i praksis enn ytelse, en kan lett se seg blind på tall, det er bruken som teller og der har alle individuelle preferamser :)

Har selv en NX8220 og kan ikke si jeg plages nevneverdig av viftestøy eller annet når jeg bruker prosessorintensiv programvare som Photoshop og Premiere.

Endret av Jalla
Skrevet
jeg vet noe og det jeg ikke vet, skriver jeg "tror" siden jeg ikke vet med sikkerhet. Forøvrig, eneste stedet jeg brukte "tror" er når jeg skal beskrive en hel generasjon med bærbare maskiner, noe sikkert heller ikke du kan uttale deg med sikkerhet om. Dette anser jeg som en bedre praksis enn det å skrive som om man vet uten å vite det ;) noe som fører til ditt neste utsagn:
dette er selvfølgelig helt på jordet i forhold til fakta når vi snakker Thermal Design Power (TDP), den blir bare høyere og høyere etter pentium m.

se referanse:

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_Intel_processors

Kjøling og støy fra Core Duo/Core2Duo med NHC  har jeg fra egen erfaring så du tar feil der også... De blir faktisk veldig stille og min cpu temp ligger nå på stabilt på 45C ved idle "Core Duo T2300"  ;)

7621321[/snapback]

egenerfaringer medfører ingen universalitet, dette er en typisk logisk feilslutning, å beskrive en populasjon på grunnlag av enkeltobservasjoner :tease:

og.... dersom du leser hva jeg skriver så skrev jeg at jeg har hp nx6310 med yonah, den er betydelig varmere enn min forrige pentium m (tross bedre kjøleløsning), men jeg har fått min maskin tilnærmet lydløs gjennom software (og bytte av harddisk). Jeg har også fulgt med på notebookreview forumet og forumet for business bærbare til hp, det generelle inntrykket er at den nye generasjonen bærbare støyer mer enn den forrige.

7621563[/snapback]

Men kjære deg bare sitt der med din T Ford av en prosessor du og lev i din lille verden.... Håpløs diskusjon om en som har bestemt seg for å være uenig selv om alle fakta viser til noe annet :roll:

Skrevet (endret)
Men kjære deg bare sitt der med din T Ford av en prosessor du og lev i din lille verden.... Håpløs diskusjon om en som har bestemt seg for å være uenig selv om alle fakta viser til noe annet :roll:

7623844[/snapback]

Jeg gidder ikke å kommentere deg mer utover denne posten, da jeg ser det som bortkastet tid. Du har ikke henvist til et eneste faktum, mens jeg har påvist at temperaturmessig har intel bærbare prosessorer kun blitt varmere etter pentium m, så det er du som har bestemt deg for å være uenig til tross for fakta.

Hvis du ser hva jeg har skrevet i tråden også (ikke bare det du vil se), kan du lese følgende:

"MEN, jeg ser i prisguiden at core duo maskiner er prisgunstige, så det er like greit å gå for en maskin med slik prosessor, bare passe på at den kan gjøres stillegående dersom den ikke er det fra fabrikken og dersom støy og varme er viktig for kjøperen." har også nevnt at jeg har yonah, så jeg sitter ikke her med noen T Ford ;)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=628377

Endret av mandela

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...