Gå til innhold

Har 65nm X2 kommet?


bjorneoen

Anbefalte innlegg

Hadde tenkt å kjøpe meg en AMD Athlon 64 X2 4200+ sokkel AM2.

 

Men så kom jo artikkelen på hardware om at det kom 65nm prosessorer fra amd.

 

Har det kommet AMD Athlon 64 X2 4200+ sokkel AM2 i 65nm utgaven.

Hva er prisen?

 

 

Jeg så en i prisguiden: AMD Athlon 64 X2 4200+ sokkel AM2 65 Watt, men den er bare 65 watt ikke 65nm. Det står at det er 90nm.

Også står det at FSBen er på 200mhz, mens den utgaven uten 65 Watt den har FBSen på 1000mhz.

 

Jeg skjønner ikke dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1000fsb betyr 5x200 HT hyper treading om jeg tar feil?

det deles i 5 av en eller annen grunn, du finner ut mer om det i tweake/oc guider.

 

så det er samme multiplier 200*11 2.2ghz

7632435[/snapback]

 

 

Den nye AMD 6000+ har 2000 i FSB ifølge prisguiden, er dette rett? :hmm:

 

My Webpage

7632465[/snapback]

 

tror dette bare betyr at det er dualcoreprosessor(x2) htt 1000 x 2 = 2000 :roll:

Lenke til kommentar

Alle AMD-prosessorer til socket 939 og AM2 har HyperTransport som opererer på 1000 MHz, eller 2000 MT datarate siden bussen er dualpumped. Dette gir 4 GB/s i overføringskapasitet hver vei mellom prosessor og brikkesett. Systemets referanseklokke, som de øvrige frekvensene genereres ut ifra, er på 200 MHz.

 

AMD har ikke HyperThreading eller noen tilsvarende teknikk i sine prosessorer.

 

Prosessorer bygget på 65 nm kommer nok om ikke lenge, men jeg ser egentlig ingen grunn til å vente på dem ettersom forskjellen blir veldig liten. Faktisk yter de kommende Brisbane-kjernene litt dårligere enn nåværende Windsor (90 nm) fordi cache-latencyen er høyere.

 

Test av Brisbane (65 mm)

Lenke til kommentar
Og hva er så de detaljerte forskjellene?

7639401[/snapback]

Jeg har sett etter spesifikk informasjon fra AMD, uten å finne noe detaljert. Men de vil nok oppdatere revisjon-guidene sine om ikke lenge. Sannsynligvis dreier det seg om en håndfull små optimaliseringer, bugfixes, og trolig litt utbedring av minnekontrolleren. Dette er jo bare andre generasjons DDR2-kontroller, så her har det trolig vært rom for optimaliseringer (uten at jeg mener første generasjon var dårlig).

 

Overgangen fra 90 nm til 65 nm har naturlig nok redusert kjernearealet litt, og standard spenning er senket til 1.25 v.

 

Den maksimale forsinkelsen til L2 cachen er økt fra 12 til 20 sykluser. Dette sies å være av hensyn til fremtidige forbedringer - trolig i form av kapasitet og/eller høyere klokkefrekvenser, uten at jeg skal si det for sikkert. Ytelsen blir bare en liten anelse dårligere som følge av den høyere forsinkelsen, men egentlig synes jeg dette var et nokså overraskende trekk siden AMD skal introdusere delt L3 innen et halvt års tid. Og med den sterke konkurransen fra Intel, burde vel selv den minste ytelsesøkning ha verdi...

 

Mer info:

 

http://www.techreport.com/onearticle.x/11486

http://www.techreport.com/reviews/2006q4/a...nm/index.x?pg=1

http://www.hkepc.com/bbs/itnews.php?tid=72...ime=0&endtime=0

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...