Gå til innhold

nVidia geforce 8800 GTS, brukererfaringer?


LockBreaker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjørte nettopp en runde 3DMark 06 med min maskin.

Har et MSI 8800GTS og fikk 8326 poeng, og dette uten å ha overklokket noe som helst.

Resten av hardwaren står i signaturen.

Synes det er en veldig god score.

 

Man kan tydeligvis forvente seg gode resultater med 8800 kortene nesten uansett.

Lenke til kommentar
jeg har hørt at 8800 kortene ikke har serlig bra ytelse med gamlere prosessorer. vil da min 939 socket, 4200+ @2.6Ghz ha noen problem med disse kortene? en som sa at hans overklokka 3800+ scora ganske dårli med ett av disse korta.

7616271[/snapback]

Hei. Her er en link til en artikkel på Legion Hardware som tester CPU-Skalering på 8800GTX. http://www.legionhardware.com/document.php?id=603&p=0

Lenke til kommentar
Hei. Her er en link til en artikkel på Legion Hardware som tester CPU-Skalering på 8800GTX. http://www.legionhardware.com/document.php?id=603&p=0

den der testen var ganske deprimerenede :( stakkars 4200+'en min sliter på nest sisteplass hele veien.. men når jeg har klokka den til 2.6 ghz, vil den da yte like bra som en 5000+?

7619851[/snapback]

Den vil da yte ca. som en 5000+ ja.

 

Du må huske på at jo mer man presser skjermkortet, jo mindre har CPU-en å si. Og selv om Core2 Duo her får glimrende resultater så greier AMD sine prosessorer helt fint å drive skjermkortet med nok FPS. Og som sagt, hvis man presser skjermkortet til sitt ytterste så vil forskjellen mellom AMD og Core2 Duo nulles ut.

 

Jeg kommer iallefall til å beholde mine to Sokkel 939 systemer en god stund til. Intel Core2 Duo er best, men det betyr ikke at de som har Athlon X2 bare skal kaste den i søpla. X2 greier fortsatt brasene på en meget bra måte :)

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk Athlon X2 må klokkes til rundt 3GHz for å kunne matche en E6300 Core2 Duo som kjører på 1.86GHz i mange tilfeller. Iallefall når det gjelder spill og 8800GTS/GTX.

 

Men man kan jo se at på de fleste spill testene på LegionHardware.com så er det null forskjell mellom Core2 Duo og Athlon X2. Dette er fordi i den oppløsningen som spillene er testet i så blir man ikke CPU-limitert men skjermkort limitert. Et godt eksempel er F.E.A.R http://www.legionhardware.com/document.php?id=603&p=3

 

Vi kan også se at i Company of Heroes så er forskjellen ganske stor mellom de forskjellige prosessorene. Her ser vi at om man har en X2 3800+ så vil man tjene ganske mye på å klokke den til 2600MHz. Ytelsen vil da øke fra 53.4fps til 61.8fps.

 

I X3: Reunion så er forskjellen enda større mellom X2 3800+ og 5000+. Her er forskjellen 52.2fps mot 63.6fps.

 

Lallaaaaallaaaallaaaaaaaaaaaaaahhhh..... Truddelu....truddeliii..deeeei...

 

Bra artikkel om CPU-Skalering med AMD på 8800GTS/GTX http://www.firingsquad.com/hardware/geforc...ing/default.asp

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
jeg har hørt at 8800 kortene ikke har serlig bra ytelse med gamlere prosessorer. vil da min 939 socket, 4200+ @2.6Ghz ha noen problem med disse kortene? en som sa at hans overklokka 3800+ scora ganske dårli med ett av disse korta.

7616271[/snapback]

Hei. Her er en link til en artikkel på Legion Hardware som tester CPU-Skalering på 8800GTX. http://www.legionhardware.com/document.php?id=603&p=0

7616852[/snapback]

 

 

det står ikke noe om hva den yter med fx-62 på den testen der :) ?? hadde vert fint å se hva den gjør?

Lenke til kommentar
jeg har hørt at 8800 kortene ikke har serlig bra ytelse med gamlere prosessorer. vil da min 939 socket, 4200+ @2.6Ghz ha noen problem med disse kortene? en som sa at hans overklokka 3800+ scora ganske dårli med ett av disse korta.

7616271[/snapback]

 

Det er nok noe i det du sier der, for i testen på HW.no sier annmelderen at skjermkortet ikke blir utnyttet fult ut pga. cpu`en.

 

Testen finner du her.

 

Mvh LockBreaker :)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar

Jeg ser mange har listet opp tester på nett her, så jeg skal ikke gjøre det samme. Jeg regner med du har sett nok tester til å konkludere at det er et bra kort. Det du bør vite er at det faktisk ikke krever så veldig mye strøm (min gamle 500 watter holdt til 3 hdd, overklokket E6600 og 2x8800GTS SLI - overklokket. Så 400 watt vil egentlig holde fint til et 8800GTS og en dual core prosessor, AMD eller Intel. Hvis du skal kjøpe deg nyt CPU og gjerne ta en full oppgradering, så må du regne med å kjøpe noe ala. E6600 eller en av de beste dual core CPUene til AMD (X2 5000+ minst) for å få utnyttet kraften til kortet. Og husk at det er ikke nødvendig med dette kortet hvis du bare skal spille spill som CS, Battlefield 2 eller lignende, og ikke trenger å spille med alt på maks og 2048x1536 i oppløsning. Har du en LCD skjerm som takler maks 1280x1024, ville jeg heller anbefalt et X1950XTX til 2800 kr. Da sparer du ca. 1000 kr, og de kan du igjen spare, så du kan oppgradere skjermkortet til et DX10 kort som er enda bedre enn 8800GTS, når du trenger det igjen.

Lenke til kommentar
jeg har hørt at 8800 kortene ikke har serlig bra ytelse med gamlere prosessorer. vil da min 939 socket, 4200+ @2.6Ghz ha noen problem med disse kortene? en som sa at hans overklokka 3800+ scora ganske dårli med ett av disse korta.

7616271[/snapback]

Hei. Her er en link til en artikkel på Legion Hardware som tester CPU-Skalering på 8800GTX. http://www.legionhardware.com/document.php?id=603&p=0

7616852[/snapback]

 

 

det står ikke noe om hva den yter med fx-62 på den testen der :) ?? hadde vert fint å se hva den gjør?

7622652[/snapback]

 

Her er en link da FX-62 blir sammenlignet med C2D prosessorene.. Og ifølge de fleste testene der blir FX-62 stock eid av E6300 og E6400 litt overklokket :)

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2802

 

Edit: Skriveleif

Endret av hcnielsen
Lenke til kommentar
Men man kan jo se at på de fleste spill testene på LegionHardware.com så er det null forskjell mellom Core2 Duo og Athlon X2. Dette er fordi i den oppløsningen som spillene er testet i så blir man ikke CPU-limitert men skjermkort limitert. Et godt eksempel er F.E.A.R

 

forskjellen er der, men det er ikke SÅ mye egentli.. jeg kommer til å gå for ett R600 tipper jeg, er fristende med ett GTX nå til under 4000, men jeg får holde meg på pinebenken litt til..

 

men i 3dmark06 testen som ble kjørt i 1600x1200, hvorfor er forskjellen der så stor? altså med tanke på oppløsninga. forskjellen mellom E6700 og 5000+ er jo over 3000 poeng..

 

men jeg ser egentli bort fra 3dmark tester, ble litt opphengt i det her en stund, ser nå att saken er en helt annen i spill, selvom c2d er raskere.

 

edit: la merke til dette:

 

HL2 last coast HDR 1600x1200 4Xaa 16X AF med 5500+

 

8800GTX: 88.1fps

1950XTX: 60.1fps

 

og øker man til 1920x1200

8800GTX: 86.4fps

1950XTX: 53fps

 

så GTX kortet holder seg bra i høye oppløsninger sett i forhold til 1950XTX

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...