Gå til innhold

Sjakk matt mot den kristne gud?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg blir seriøst provosert av de som faktisk driver å kritiserer misjonærer  :nei:

Ærlig talt, hva er best? At noen hjelper fattige nød, og bruker 10% av den tiden på misjonering, eller at de ikke hjelper fattige i det hele tatt?

7946854[/snapback]

 

Jeg er seriøst alvorlig forbannet på folk som i det hele tatt legger grunnlaget for sin hjelp til å fremme isin deologi/relegion. Det er da logisk at hjelp som krever en agenda ikke er medmenneskelighet. Nei, det setter en betingelse for hjelpen. "Å du er ikke kristen, vel la meg gi mine medisiner til en som følger guds lover", Kom an. Vi vet hva misjonerer sin første oppgave er, og det er å misjonere. Hvis alle misjonerer idag hengte seg selv, ville jeg ha kallt det ett steg av evolusjonen. For kem tror på bibeldriten annet enn de som som er hjernevasket? Relegion er en fartsdump på evolusjonens vei.

Lenke til kommentar
Jeg er seriøst alvorlig forbannet på folk som i det hele tatt legger grunnlaget for sin hjelp til å fremme isin deologi/relegion. Det er da logisk at hjelp som krever en agenda ikke er medmenneskelighet. Nei, det setter en betingelse for hjelpen. "Å du er ikke kristen, vel la meg gi mine medisiner til en som følger guds lover",  Kom an. Vi vet hva misjonerer sin første oppgave er, og det er å misjonere. Hvis alle misjonerer idag hengte seg selv, ville jeg ha kallt det ett steg av evolusjonen. For kem tror på bibeldriten annet enn de som som er hjernevasket? Relegion er en fartsdump på evolusjonens vei.

7952899[/snapback]

Det er tydelig at du ikke har fulgt med i denne tråden. Misjonærer setter ingen betingelser, alle får hjelp, uavhengig av om de vil bli kristne eller ikke. Jeg skal ikke påstå at ingen gjør det, men i de fleste tilfeller er det ikke slik.

 

Og det er riktig at drivkraften til misjonærene selvfølgelig er misjon, men allikevel er det nesten alltid hjelpen som kommer først, misjoneringen skjer i tillegg.

Lenke til kommentar
Det er tydelig at du ikke har fulgt med i denne tråden. Misjonærer setter ingen betingelser, alle får hjelp, uavhengig av om de vil bli kristne eller ikke. Jeg skal ikke påstå at ingen gjør det, men i de fleste tilfeller er det ikke slik.

 

Og det er riktig at drivkraften til misjonærene selvfølgelig er misjon, men allikevel er det nesten alltid hjelpen som kommer først, misjoneringen skjer i tillegg.

La meg forklarer dette her abstraktivt:

 

Misjonærer, som misjonere, er en kristelig funtamentalisme.

Ikke fordi det er en frivelig og ikke-religiøst arbeid.

 

Om misjonærer er snille bla bla bla... greit nok!

Men det kan sammelignes som om jeg donnere 100kr til et stakkars barn i afrika for å "vise" at "vesten bryr seg."

 

Samme gjelder det for misjoneringen; Å promotere kristendommen gjennom veledighetsarbeid.

 

Uansett hvor ureligiøst en misjonering ser ut, og hvor hjelpsomt den er.

Så er "basen" basert på å spre det kristenlige budskapet (Det store løgn).

 

Akkurat om alle får hjelp eller ei... Vel det har innnnngenting med saken å gjøre..

Så dere faith heads må slutte å vri på ting og tang.

 

Om det finnes alternative?

Idag finnes det mangen hjelpe organisasjoner som ikke basere seg på religiøse verdier.

f.eks oxfam http://www.oxfam.org.uk/about_us/history/index.htm

Leger uten grenser (eller som vi sier Leger uten genser :p)

 

 

Så til konklusjon?

Du trenger ikke å være en faith head for å drive med noe ærefult.

Du trenger ikke kristendommen for å moralisere deg til å hjelpe andre.

Du har en moral, også nå du ikke er kristent.

Godhet/Moral/Etikk kommer ikke fra Gud eller Bibelen.

 

La meg minne dere på at:

Moral kommer fra etikk, etikk kommer fra filosofi, og filosofi kommer fra mennesker (Tenkere! Platon, Konfusjon osv...).

Den grunnlegende moralen er:

Du behandler andre, som du vil at andre skal behandler deg. (Prof. R. hopkins)

 

Derfor er misjonering en stor ond oppblåst "God ting"

Det er ikke noe annet enn bitte litte gran hjelp med falskt håp på kjøpet.

Amen..

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
..

 

Skjønner egentlig ikke hva du gjør i denne tråden fremdeles, da du for lengst har bevist at du ikke har peiling på hva du snakker om.

7952593[/snapback]

Vel jeg mener at jesus ikke appelert sine budskaper til kristne, men til da tidens jøder (aka. Lokalbefolkning).

 

Så kom folk med blablabla hedninger og alle mennesker fra bibelen?

 

Så jeg sier likevel: Jesus Gud/Far er en jødisk Gud.

Det er ikke en kristent "Gud" P.G.A det han viste til, nemlig korrupsjon hos den jødiske prestene/ (Rabbinene, Cohen osv..), er til et jødisk tilhenger.

Derfor talte han også bare til det jødisk folket. + (Hedninger)

 

Dere kan kanskje bibelen ut og inn, men de fleste mangle kunnskap om datidens populasjonsgeografi og mye mer....

 

Hedninger.

Hedningene er i storsett "Jøder med andre tolkning av Gud"

Poenget er at de er fra samme flok/pakt/folk..

De er imot den offentlige (Mainstream) trosmåten (Korrupsjon), og deres tålkning av bibelen.

Faktisk er Dødshavsrulene skrevet av Hedninger, det er skrevet på gresk og aramenisk.

Definisjonen av hedninger er misvisende, og er derfor mer logisk å ser mot definisjon om jøder!

 

Judaism shares some of the characteristics of a nation, an ethnicity, a religion, and a culture, making the definition of who is a Jew vary slightly depending on whether a religious or national approach to identity is used. For discussions of the religious views on who is a Jew and how these views differ from each other, please see Who is a Jew?. Generally, in modern secular usage, Jews include three groups: people who practice Judaism and have a Jewish ethnic background (sometimes including those who do not have strictly matrilineal descent), people without Jewish parents who have converted to Judaism; and those Jews who, while not practicing Judaism as a religion, still identify themselves as Jewish by virtue of their family's Jewish descent and their own cultural and historical identification with the Jewish people.

 

Historical definitions of Jewish identity have traditionally been based on Halakhic definitions of matrilineal descent, and halachic conversions. Historical definitions of who is a Jew date back to the codification of the oral tradition into the Babylonian Talmud. Biblical interpretations of sections in the Tanach, such as Deuteronomy 7:1-5, by learned Jewish sages, is used as a warning against intermarriage between Jews and non Jews because "[the non-Jewish male spouse] will cause your child to turn away from Me and they will worship the gods of others." Leviticus 24:10 speaks of the son in a marriage between a Hebrew woman and an Egyptian man to be "of the community of Israel.", which contrasts with Ezra 10:2-3, where Israelites returning from Babylon, vowed to put aside their gentile wives and their children. Since the Haskalah, these halakhic interpretations of Jewish identity have been challenged.

 

Dvs. En jøder snakker ikke nødvendigvis hebraisk osv..

Akkurat som normennene i amerika ikke snakker norsk

 

Så jeg mener at kristne må slutte å si at Jesus var deres frelser.

Fordi han er ikke det.

Jesus var en religiøst opprørsleder for en ny "kulturelt" jødiskgruppe, som formet kristendommen.

Romere tok religion p.g.a politisk allianse.

 

Kapish?

 

 

Om jeg har peiling på bibelen? jeg har lest den: Ja!

HAr jeg forstått deres budskap og løgn: Ja!

Kan jeg trekker ut/ huske alle setningene/ versene: Nei..

 

Cp-Nilsen:

La meg si det slikt: Du er en Nils.

 

Du er sikkert en Gud som kan dømme meg, rette mine feil og forklare meg når jeg ikke har peiling.. Halleluja til deg og.. Nils..

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Jesus skulle være jødenes messias. Men jødene aksepterte ikke Jesus, og de, sammen med romerne, fikk han hengt på korset. De første KRISTNE var JØDER som trodde på Jesus, og at han var messias. Kristendommen, Islam og Jødedommen er 3 religioner som har med hverandre og gjøre. Kristendommen og Islam bygger videre på Jødedommen så i praksis så tror vi på samme Gud. Jesus er feks. en viktig profet i koranen. I jødedommen så er jesus en bedrager, og i Kristendommen så er han Messias.

Lenke til kommentar
Jesus skulle være jødenes messias. Men jødene aksepterte ikke Jesus, og de, sammen med romerne, fikk han hengt på korset. De første KRISTNE var JØDER som trodde på Jesus, og at han var messias. Kristendommen, Islam og Jødedommen er 3 religioner som har med hverandre og gjøre. Kristendommen og Islam bygger videre på Jødedommen så i praksis så tror vi på samme Gud. Jesus er feks. en viktig profet i koranen. I jødedommen så er jesus en bedrager, og i Kristendommen så er han Messias.

7953601[/snapback]

Ja... akkurat en jødisk konge.. Ikke kristent..

Så det er en ironi at "ikke jøder" skal forguder noen som ikke er engang på deres side.

Lenke til kommentar
Jeg er seriøst alvorlig forbannet på folk som i det hele tatt legger grunnlaget for sin hjelp til å fremme isin deologi/relegion. Det er da logisk at hjelp som krever en agenda ikke er medmenneskelighet. Nei, det setter en betingelse for hjelpen. "Å du er ikke kristen, vel la meg gi mine medisiner til en som følger guds lover",  Kom an. Vi vet hva misjonerer sin første oppgave er, og det er å misjonere. Hvis alle misjonerer idag hengte seg selv, ville jeg ha kallt det ett steg av evolusjonen. For kem tror på bibeldriten annet enn de som som er hjernevasket? Relegion er en fartsdump på evolusjonens vei.

7952899[/snapback]

Det er tydelig at du ikke har fulgt med i denne tråden. Misjonærer setter ingen betingelser, alle får hjelp, uavhengig av om de vil bli kristne eller ikke. Jeg skal ikke påstå at ingen gjør det, men i de fleste tilfeller er det ikke slik.

 

Og det er riktig at drivkraften til misjonærene selvfølgelig er misjon, men allikevel er det nesten alltid hjelpen som kommer først, misjoneringen skjer i tillegg.

7953026[/snapback]

 

 

 

Hvordan vet du det? Hvordan vet du at misjoneringen kommer i tillegg, når grunnen for misjonering er å, unnskyld lille meg, Spre det gode budskap.

 

Mat for gud... Ikke prøv å skubbe det under teppet. Lev med det for faen!

Lenke til kommentar

Vaio, har du allerede glemt hvor kraftig du dreit deg tidligere?

 

"Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til mine disipler."

 

Visste du ikke at det sto i Bibelen, Vaio? Trodde du hadde lest den jeg...

7915167[/snapback]

 

Kan ikke huske denne setningen.. så dere må quote fra bibelen..

Hvor? Er spørsmålet..

7915180[/snapback]

Da har du ikke lest bibelen godt, for dette er meget sentralt i både bibelen og den kristne tro:

Matteus 28:16-20

Men de elleve disiplene dro til Galilea, til fjellet der Jesus hadde sagt han ville møte dem. 17 Og da de fikk se ham, falt de ned og tilba ham; men noen tvilte. 18 Da trådte Jesus fram og talte til dem: «Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden. 19 Gå derfor og gjør alle folkeslag til disipler! Døp dem til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn 20 og lær dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende.»

 

Forøvrig vil jeg be deg modifisere tonen din litt, formuleringer som "ding i knotten" osv kan med letthet omformuleres til noe mer respektfullt, eller med fordel droppes da det overhodet ikke bidrar positivt til debatten.

7923639[/snapback]

vooppss...! Jeg må har glemt den..hahaha! Og jeg er stolt av det...

Uansett. :!:

Så jeg må være respektfult til faith headene nå de ringer på hos meg 9 om morningen?

7923772[/snapback]

 

Jesus var ikke bare Jødenes frelser, han var verdens frelser.

"Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til mine disipler" - kan det bli klarere enn det?

Lenke til kommentar
Hvordan vet du det? Hvordan vet du at misjoneringen kommer i tillegg, når grunnen for misjonering er å, unnskyld lille meg, Spre det gode budskap.

 

Mat for gud... Ikke prøv å skubbe det under teppet. Lev med det for faen!

Jeg vet det fordi jeg har sett det med egne øyne, da vi var på besøk til kjenninger som var ute på misjonsreise, og fra andre misjonærer som har fortelt om reisene sine.

Lenke til kommentar
Jeg har mine meninger ja, det har du helt rett i! Hvor kjedelig hadde ikke livet vært uten? ;)

 

Ellers ser jeg igrunn ingen begrunnede motargumenter i posten din, så vi stopper likegodt her..

7946984[/snapback]

Dine meninger er blindt basert på en løgn...

Igjen du ser ingen grunn fordi du vil ikke har en grunn. Akkurat som en struts med hodet i bakken. Grunnen/argumentet er der, om du vil ser det? vel det er opp til deg.

 

Enting til...

Ikke stopp meg, jeg stopper jo ikke deg?

Du er ikke våken nok til å konkludere for meg.

Hvem tror du selv er? Gud? Ta en bolle...

7952567[/snapback]

Hva i all verden har du tolket innlegget mitt til nå??

Mine meninger er da langt fra basert på bibelen! Les igjennom tråden, så ser du jeg _kritiserer_ bibelen, bare på en litt mer subtil måte enn deg..

 

En ting til:

Jeg har ikke stoppet deg, jeg stoppet meg selv fordi du ikke kom med noen reelle motargumenter, hvilket gjorde det unødvendig for meg å komme med flere argumenter.

 

Enda en ting:

Bare fordi noen kjenner bibelen, og arresterer deg for å feilsitere den e.l., betyr ikke det at du kan hoppe til konklusjonen at de er kristne.. ;)

Lenke til kommentar
Jesus skulle være jødenes messias. Men jødene aksepterte ikke Jesus, og de, sammen med romerne, fikk han hengt på korset. De første KRISTNE var JØDER som trodde på Jesus, og at han var messias. Kristendommen, Islam og Jødedommen er 3 religioner som har med hverandre og gjøre. Kristendommen og Islam bygger videre på Jødedommen så i praksis så tror vi på samme Gud. Jesus er feks. en viktig profet i koranen. I jødedommen så er jesus en bedrager, og i Kristendommen så er han Messias.

7953601[/snapback]

Ja... akkurat en jødisk konge.. Ikke kristent..

Så det er en ironi at "ikke jøder" skal forguder noen som ikke er engang på deres side.

7953750[/snapback]

Uhm.. Dette diskuterete vi på forrige side, og du måtte gi deg da jeg siterte dåpsbefalingen. Og nå kommer du med samme påstand igjen? :nei:

 

Jøder og kristne var akkurat det samme i GT, noe som sier seg selv da jødene følger GT, mens kristne følger både GT og NT.

Lenke til kommentar
Jesus skulle være jødenes messias. Men jødene aksepterte ikke Jesus, og de, sammen med romerne, fikk han hengt på korset. De første KRISTNE var JØDER som trodde på Jesus, og at han var messias. Kristendommen, Islam og Jødedommen er 3 religioner som har med hverandre og gjøre. Kristendommen og Islam bygger videre på Jødedommen så i praksis så tror vi på samme Gud. Jesus er feks. en viktig profet i koranen. I jødedommen så er jesus en bedrager, og i Kristendommen så er han Messias.

7953601[/snapback]

Ja... akkurat en jødisk konge.. Ikke kristent..

Så det er en ironi at "ikke jøder" skal forguder noen som ikke er engang på deres side.

7953750[/snapback]

Uhm.. Dette diskuterete vi på forrige side, og du måtte gi deg da jeg siterte dåpsbefalingen. Og nå kommer du med samme påstand igjen? :nei:

 

Jøder og kristne var akkurat det samme i GT, noe som sier seg selv da jødene følger GT, mens kristne følger både GT og NT.

7954664[/snapback]

Jeg har forklart meg godt nok angående forståelser av "alle type folkeslag."

Ifølge den gamle hebraiskm, betyde folkeslag mer religiøst skille enn selve "folkeslag." Som dere ser mener jeg igjen dette er en jævla dårlig oversettelser fra hebraisk til latinsk til norsk... osv..

 

gi meg?

Gi ikke meg nå jeg har rett... så enkelt er det.

Lenke til kommentar
"SNIP"

7954589[/snapback]

Heelt rikitg...

Hva er ordet "folkeslag" på hebraisk?

Si meg professor: Hvordan er ordet kyss i gammel hebraisk?

 

Jeg tror "folkeslag" er et dårlig oversatt ord av: "alle folk"

 

Så hvis jesus sa: "Gå derfor ut og gjør alle folk til mine disipler"

Hvordan vil budskapet blir oppfattet hvis tilhengere var av jødisk opprinnelser?

 

Her er meninger om engelske ordet folk i latinsk:

Francigeni : Frankish people.

gens : clan, race, nation, people, tribe.

gens : nation, "people".

inflammatio : setting afire /(people) inflaming /(souls) inspiring.

natio : nation, people.

natio nationis : nation, race, people, breed /pagan people.

optimates : magnates, great lords, the best people, the upper class.

plebs : the common people, the masses, the crowd.

populi : people.

populus : people, the people, nation, crowd, multitude, host.

publicus : of the people, public, open to all.

vulgus : the common people, mob, rabble, mass, multitude.

 

Så hvis du ser på meningene...og utforming..

Kan det hende at det er enda en feil i oversettelsen til norsk?

 

Døm selv

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Ifølge den gamle hebraiskm, betyde folkeslag mer religiøst skille enn selve "folkeslag."

Du skal gjerne få lov til å dokumentere den der.

 

Og hedninger da? Hva betyr det hvis det ikke betyr "ikke-jøder"?

7954980[/snapback]

Hedninger betyr "jord folk" som ikke fulgte jødisk tradisjon.

Men dere slekt eller religion betydde ikke nødvendigvis ikke jødisk.

 

En hedning er en person, som ikke er kristen, jøde eller muslim. Dog bliver Buddhisme, Hinduisme, Shintoisme ofte ikke anset som værende hedenske.

 

Ordet bliver ofte betragtet som synonymt med vantro. Det bruges efterhånden mest nedsættende om folk af en anden tro.

 

Etymologi er usikker, men det danske ord stammer fra angelsaksisk Hæðen, med den nuværende betydning Hedning. En rimelig formodning er at en Hæðen, betyder en (forbryder) som bor på ude på heden, modsat normale mennesker som bor i huse og landsbyer. Det vil i så fald henvise til den skik at man begraver forbrydere uden for kirkegården, fordi de er hedninge.

 

Jeg tror det er en litterært misforståelse av ordet hedning.

Akkurat som norsk tåkelegger meningen mellom det engelske ordet APE og Monkey.

 

Ser på kilden jeg la frem overpå Nils...

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Hvordan vet du det? Hvordan vet du at misjoneringen kommer i tillegg, når grunnen for misjonering er å, unnskyld lille meg, Spre det gode budskap.

 

Mat for gud... Ikke prøv å skubbe det under teppet. Lev med det for faen!

Jeg vet det fordi jeg har sett det med egne øyne, da vi var på besøk til kjenninger som var ute på misjonsreise, og fra andre misjonærer som har fortelt om reisene sine.

7954597[/snapback]

Du har sett mye rart... Også folk som har blitt helbredet ved et mirakel..

Kanskje du burde skaffe deg briller?

 

Punktet er ikke om du har sett hvor snill de er...

 

Den virkelige skammen er at de spre et usant løgn, det er kjernen med misjonering.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Jeg tror "folkeslag" er et dårlig oversatt ord av: "alle folk"

Dokumentasjon?

 

Uansett, Jesus sier stadig vekk at han ikke bare er kommet for Israel, men også alle folk, uavhengig av folkeslag. Det går igjen og igjen, Jesus sier det, paulus sier det, det blir profetert om i GT: Jesus skulle ikke bare vært Jødenes frelser, men for alle folkeslag.

Lenke til kommentar
Jeg tror "folkeslag" er et dårlig oversatt ord av: "alle folk"

Dokumentasjon?

 

Uansett, Jesus sier stadig vekk at han ikke bare er kommet for Israel, men også alle folk, uavhengig av folkeslag. Det går igjen og igjen, Jesus sier det, paulus sier det, det blir profetert om i GT: Jesus skulle ikke bare vært Jødenes frelser, men for alle folkeslag.

7955111[/snapback]

Du må tålke det med datidens språk og datidens populsjonsgeografi.

Jeg har lagt til mye fakta overpå.

Resten er opptil knotten din til å analysere. Nils

 

Vel det er mye jesus har sagt, og påstander at han har sagt.

Idag vet vi, og har demytisert, mye hokus pokus angående hans fødsel osv....

Lei BBC Story of Jesus på biblioteket..

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Hvordan vet du det? Hvordan vet du at misjoneringen kommer i tillegg, når grunnen for misjonering er å, unnskyld lille meg, Spre det gode budskap.

 

Mat for gud... Ikke prøv å skubbe det under teppet. Lev med det for faen!

Jeg vet det fordi jeg har sett det med egne øyne, da vi var på besøk til kjenninger som var ute på misjonsreise, og fra andre misjonærer som har fortelt om reisene sine.

7954597[/snapback]

Du har sett mye rart... Også folk som har blit helbredet ved en mirakel..

Kanskje du burde skaffe deg briller?

 

Punktet er ikke om du har sett hvor snill de er...

 

Den virkelige skammen er at de spre et usant løgn, det er kjernen med misjonering.

7955092[/snapback]

Jeg har briller ;)

 

"Et usant løgn" er din mening, jeg og misjonærer har en annen.

 

Hvis du var en fattiggutt i Afrika, hva ville du valgt?

- Ikke få hjelp

- Få hjelp av misjonærer. På kveldstid ville de kanskje arrangere møter, men hvis du ikke hadde lyst til å delta kunne du la være. Altså i praksis bare få hjelp.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...