Gå til innhold

Kraftig HP, evt pris i Norge?


VinceK

Anbefalte innlegg

Har noen perioder hvor jeg spiller en del, men per i dag gjør jeg ikke det. Derfor vil jeg ha et skjermkort som duger til når jeg evt. starter opp igjen.

hdd trenger jeg egentlig ikke så altfor stor, mht at jeg har en ekstern harddisk også. Pcen jeg har kommet fram til nå er denne:

 

Operating System FREE Upgrade to Genuine Windows XP Media Center!! edit

Processor Intel® Core 2 Duo processor T7200 (2.0 GHz) edit

Display 17.0" WXGA+ Ultra BrightView Widescreen (1440x900) edit

Graphics Card 512MB NVIDIA® GeForce® Go 7600 edit

Personalization HP Imprint Finish + Microphone + Webcam edit

Memory 2048MB DDR2 System Memory (2 Dimm) edit

Hard Drive 80GB 5400RPM SATA Hard Drive edit

Primary CD/DVD Drive FREE Upgrade - LightScribe DVD+/-RW w/Double Layer edit

Networking Intel® PRO/Wireless 3945ABG Network w/Bluetooth edit

TV & Entertainment Experience No TV Tuner w/remote control edit

Primary Battery High Capacity 8 Cell Lithium Ion Battery edit

Productivity Software Microsoft® Works/Money edit

Accessories Mobile Stereo Earbud Headphones (1 pair) edit

HP Mobile Remote Control edit

 

Denne er uten tvtuner, med 1 batteri og 80gb harddisk. Den ender på 11,5k kroner.

Tror det ender med at jeg legger til 20 gb, tvtuner og 1 ekstra batteri. Da blir prisen på rundt 13k.

Sjekket litt på dell sine sider, den du hadde sett.. Inspiron 9400, der kom prisen på 16,6k med tv-tuner, bluetooth og kontroll som følger med på den andre pcen.

Da er det litt over 3k forskjell i prissammenheng på de to, med de fleste av de samme delene. Forskjellen nå er vel skjermkortet (som det virker som at er bedre på dellen), harddisken(men det er ikke noe problem da jeg selv ikke trenger mer enn 120gb) og batteri. Den HPen har 2 8cellers batterier, mens den andre har 1 9cellers.

Alt i alt ser begge disse pcene ganske bra ut, men at jeg kan få tak i produktet fra dell i Norge er jo en fordel, men samtidig får jeg den hpen over 3k billigere, det er jo også veldig positivt.

 

Et spørsmål til, hører at noen prosessorer ikke er 64bits, selv visste jeg ikke om forskjellen på disse. Men har nå hørt at når vista etter hvert kommer osv, så burde man ha en 64bits prosessor for å få best mulig ytelse, vet dere noe om det?

 

Vanskelig valg dette! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sant sant.

64bit er mer framtidsretten, men om du får særlig bruk for det er en annen sak.

 

Eller så får jo du denne pcen med disse funksjonene:

http://multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st%3a10502183

 

Multinote Compal HEL80 15.4"

WSXGA+ 1680x1050 (ganske bra oppløsning!)

Nvidia GeForce Go 7600 skjermkort med 256MB dedikert minne

1,3MP webkamera

Fingeravtrykkleser

9 cellers batteri

INTEL CORE 2 DUO T7200 2GHZ (64bits prossesor)

2048MB 533MHZ DDR2 SODIMM RAM

120GB SATA 5400RPM 2.5"

Analog/digital TV-tuner og radio med s-video inngang og fjernkontroll

Innebygd bluetooth

MICROSOFT Windows XP

 

Denne ender på: 14 104,-

Men pluss ett 6cell batteri: 15 074,-

Pluss ett 9cell batteri: 15 127,-

 

Sikker på at du trenger ett ekstra batteri?

Lenke til kommentar

Den pcen så faktisk ganske bra ut! Men hvordan er ryktet til dette merket?

Gikk inn og satt sammen en pc der jeg også Singh. Ble det samme som deg, men prøvde å finne ut om man kunne få et bedre skjermkort, det så ikke sånn ut dessverre. Dette skjermkortet duger vel det, men jeg vet jo at jeg har muligheten til å få det opp til 512mb også.

Må absolutt ikke ha to batterier nei;P

Endret av rohin
Lenke til kommentar

nevnte dette i en annen tråd som går her om dagen, men kan opplyse om at Compal er en fabrikk som i tillegg til å selge produkter under sitt eget merke, også produserer maskiner for Dell (Inspiron-serien), HP og Acer, og det skulle vel da være liten tvil om at disse maskinene må duge til noe...

 

både hardware.no og dinside har testet denne maskinen og gitt den skryt, bare å gå inn på sidene deres og søke opp den aktuelle testen.

Lenke til kommentar

Det står nå så å si mellom to pcer som jeg liker best:

 

 

Multinote Compal HEL80 15.4" WSXGA+ 1680x1050 Intel® Core 2™ Duo

Nvidia GeForce Go 7600 skjermkort med 256MB dedikert minne

1,3MP webkamera

Fingeravtrykkleser

9 cellers batteri

INTEL CORE 2 DUO T7600 2.33GHZ

2048MB 667MHZ DDR2 SODIMM RAM (2 x 1024MB)

100GB SATA 7200RPM 2.5"

Analog/digital TV-tuner og radio med s-video inngang og fjernkontroll

Innebygd bluetooth

MICROSOFT Windows XP

 

Veldig bra, men synes det er synd om jeg ikke får bedre skjermkort/512 minne, eller? Har sendt mail om de også kan fikse det, blir selvsagt noe dyrere. Denne har en skjerm på 15.4" , men egentlig tror jeg at jeg blir fornøyd om jeg får en skjerm på 17" eller om jeg får en på 15.4" ser det positive med begge str.

Denne ender på: 17099,-

 

På den andre siden har vi:

 

Toshiba Satellite P100

 

Denne ender altså på 15750,-

 

Selv har jeg funnet disse forskjellene:

Bedre med Multinote Compal HEL80:

-Prosessoren.

-Ram-hastigheten, 667mhz.

-HDDlesehastigheten, 7200RPM (100GB passer bra for meg)

 

Bedre med Toshiba Satellite P100:

-Skjermkortet

 

Skjermkorta virker ganske forskjellige, NVIDIA® GeForce™ Go 7900 512MB på Toshibaen, mens den andre har Go 7600 256 mb.

Det som skremmer meg litt.

 

At den ene koster tusen mer enn den andre tenker jeg ikke på i dette tilfellet.

 

Hva synes dere?

Lenke til kommentar

hmm...

Sikker på at du trenger en så bra og dyr prossesor? Tror nok T7200 vil holde mer enn nok.

 

Begynt å komme litt over budsjettet eller? :p

 

Hvis du skal ha en så dyr pc, ville jeg nok ha vurdert en dell pc.

 

f.eks:

Intel® Core™ 2 Duo Processor T7200

17" Wide Screen WXGA+(1440x900)

2048 MB 533 MHz tokanals DDR2 SDRAM

160GB (5,400 rpm) Sata Hard Drive

256MB NVIDIA® GeForce™Go 7900 GS

Primært 9-celle 80 WHr batteri

Bluetooth 2.0 Module

TV-tuner Euro med MCE-fjernkontroll

Media Center Edition

16,307.50

Og hvis du bestiller over telefon vil du nesten med hel sikkerthet få presset pris ned (kanskje til 15500 eller mer!) Da vil jo denne pcen være et bedre valg enn begge de andre du har satt opp.

 

Mener at 512mb på skjermkort ikke har så særlig mye å si siden skjermkortet ikke får utnyttet mer enn 256 uansett. (er ikke sikker). Så man bør helst ha 256mb og eventuelt mer.

 

edit: legger du til 675,- får du ram hastigheten på 667MHz. Med tanke på at man sikkert får presset pris ned vil jeg tro at man får pcen for ca. 16000,-

Toshiba p100 + frakt koster = ca. 16000,- (har ikke tv-turner heller?)

 

Mvh. Singh

Endret av Singh tha king
Lenke til kommentar

Hvordan er T7400 og T2600 da?

 

Endret litt nå:

 

Multinote Compal HEL80 15.4" WSXGA+ 1680x1050 Intel® Core 2™ Duo

Nvidia GeForce Go 7600 skjermkort med 256MB dedikert minne

1,3MP webkamera

Fingeravtrykkleser

9 cellers batteri

INTEL CORE 2 DUO T7200 2GHZ

2048MB 667MHZ DDR2 SODIMM RAM (2 x 1024MB)

100GB SATA 7200RPM 2.5"

Analog/digital TV-tuner og radio med s-video inngang og fjernkontroll

Innebygd bluetooth

MICROSOFT Windows XP

 

Prisen ender på 14 049,-

Legger jeg til INTEL CORE DUO T2600 2.16GHZ [+890,-]

Eller: INTEL CORE 2 DUO T7400 2.16GHZ [+1237,-]

 

Den pcen ser bra ut, det eneste jeg stiller spm. tegn til er jo fortsatt skjermkortet, er det stor forskjell fra 7900 til 7600?

 

Nå står det vel mer mellom denne og dellen, hvor dellen stiller sterkest, hvis jeg greier å få presset prisen ned.

Lenke til kommentar
Hvordan er T7400 og T2600 da?

 

Endret litt nå:

 

Multinote Compal HEL80 15.4" WSXGA+ 1680x1050 Intel® Core 2™ Duo

Nvidia GeForce Go 7600 skjermkort med 256MB dedikert minne

1,3MP webkamera

Fingeravtrykkleser

9 cellers batteri

INTEL CORE 2 DUO T7200 2GHZ

2048MB 667MHZ DDR2 SODIMM RAM (2 x 1024MB)

100GB SATA 7200RPM 2.5"

Analog/digital TV-tuner og radio med s-video inngang og fjernkontroll

Innebygd bluetooth

MICROSOFT Windows XP

 

Prisen ender på 14 049,-

Legger jeg til INTEL CORE DUO T2600 2.16GHZ [+890,-]

Eller:  INTEL CORE 2 DUO T7400 2.16GHZ [+1237,-]

 

Den pcen ser bra ut, det eneste jeg stiller spm. tegn til er jo fortsatt skjermkortet, er det stor forskjell fra 7900 til 7600?

 

Nå står det vel mer mellom denne og dellen, hvor dellen stiller sterkest, hvis jeg greier å få presset prisen ned.

7624851[/snapback]

 

For 14765,- får du denne dellen: http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...srsinspn_9400_1 jeg har da valgt 1-års garanti, 7900GS-kortet og 9-cellers batteri. Eller denne til 13396,- http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...srsinspn_9400_2 da velger jeg 1-års garanti, 2048 mb minne, 7900GS-kortet og 9-cellers batteri. Eneste fordelene den førstnevnte har er litt kjappere prosessor og 40 gb større disk for 1300,- mer.

 

Hvis skjermkortytelse er viktig så velg dellen da 7900GS er nesten dobbelt så raskt som 7600go. Ulempene ift multicomen er at den mangler tv-tuner og bluetooth, og har heller ikke fingeravtrykkleser.

 

T7400 er såvidt raskere enn T7200, T2600 er ca like rask, men ikke verdt flere hundre mer!

Lenke til kommentar

Med tanke på kvalitet så ville jeg nok valgt Toshiba. Det er vel ingen som slår Toshiba og IBM/Lenovo på dette området. Det har som tidligere nevt vært en del småfeil med nyere HP-modeller. Og jeg vet om mange som har dårlig erfaring med Dell i forhold til support. Kan også risikere å binde deg til Dell med tanke på senere oppgradering osv.

 

Tror forøvrig ikke at et 7600go er kraftig nok til å utnytte særlig mer enn 256mb. Bruk heller de ekstra kronene på noe annet du kan ha bruk for :)

 

edit: hadde visst skjedd litt her sida jeg rakk å poste :p

Endret av -JallaMann-
Lenke til kommentar
"Kan også risikere å binde deg til Dell med tanke på senere oppgradering osv."

7625381[/snapback]

Hva mener du med det? Eneste "bindinga" jeg kan se er batteri (og skjermkort) dette gjelder jo også toshiba og IBM/lenovo, MEN hos dell kan du faktisk oppgradere skjermkort, i motsetning til 99% av alle andre pc-produsenter. Minne, harddisk, optisk-stasjon er helt standard og kan kjøpes hvor som helst. Toshiba kan være et bra alternativ siden de leverer med 7900GS, men IBM er jo omtrent fri for kraftige grafikk-løsninger så det passer nok trådstarter dårlig siden grafikk-kort tydeligvis var viktig.

Lenke til kommentar

Gjorde om litt på den siste dellen, da kom prisen på 16000,- til sammen. Da valgte jeg med 2GB minne med 667MHz-hastighet. 7900gs-kortet, 9cellers batteri, bluetooth.

 

17" UltraSharp Wide Screen WUXGA (1920 x 1200) Display with TrueLife® [legg til 1,368.75 kr eller 51,-/måned1]

 

Er det stor forskjell på den skjermen og:

17" Wide Screen WXGA+(1440x900) [inkludert i prisen]

 

?

 

Den eneste fordelen jeg ser med dellen ift multicomen er jo skjermkortet.

Da er det 2000,- som skiller disse pcene.

Lenke til kommentar

Akkurat det er nok mer relevant for stasjonære maskiner, men det gjelder også bærbare til en viss grad. Er stort sett vanskeligere å få tak i batterier til Dell enn andre merker. Og Dell har oftere enn andre sære plugger på sine ac-adaptere, noe som gjør at f.eks universal-ladere ikke alltid passer (vil selvfølgelig anbefale orginalt adapter, men noen ganger har ikke folk tid til å vente). Jobber selv i butikk og har erfart dette flere ganger. Er heller ingen selvfølge at alt av "vanlig" ram fungerer.

 

Nå er det selvsagt ikke VANLIG dette her, men det skjer rett som det er. Men største grunnen til at jeg ikke ville valgt Dell først, er pga erfaringene kunder og bekjente jeg prater med har hatt med Dell.

 

Men mulighet for oppgradering og tilpassing ved kjøp, det skal Dell ha for. Slikt vil vi gjerne se mer av :)

Endret av -JallaMann-
Lenke til kommentar
Gjorde om litt på den siste dellen, da kom prisen på 16000,- til sammen. Da valgte jeg med 2GB minne med 667MHz-hastighet. 7900gs-kortet, 9cellers batteri, bluetooth.

 

17" UltraSharp Wide Screen WUXGA (1920 x 1200) Display with TrueLife® [legg til  1,368.75 kr eller  51,-/måned1]

 

Er det stor forskjell på den skjermen og:

17" Wide Screen WXGA+(1440x900) [inkludert i prisen]

 

?

 

Den eneste fordelen jeg ser med dellen ift multicomen er jo skjermkortet.

Da er det 2000,- som skiller disse pcene.

7625460[/snapback]

 

Skjermen blir jo og bedre, bedre lyd i pc-høyttalerne, du får DVI-utgang så det er jo noen flere fordeler med dell og ;) Jeg ville ikke valgt 667 MHz-minnet fordi det ikke er raskere, bare dyrere, det har nemlig høyere latency enn 533 MHz-minnet (CL 5 på 667 mot CL4 som er endel raskere på 533-minnet.). Hadde du brukt integrert skjermkort så kan minnehastigheten ha litt å si for 3D-ytelsen, men det er det ikke snakk om her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...