Gå til innhold

Er jeg agnostiker eller ateist?


Anbefalte innlegg

Jeg velger å unngå diskusjoner om det finnes en gud eller ikke, jeg foretrekker å heller la være å tenke på det, fordi spørsmålet om det finnes noen gud eller ikke, interesserer meg ikke. Men det interesserer meg at så mange mennesker faktisk vier sine liv til noe de tror på, og det høster så vanvittige mengder respekt fra min side.

 

Jeg velger selv å ikke tro på noe som helst, fordi det kun forvirrer meg. Dette med religion er en veldig stor ting, og dermed har den skapt mye uro her i verden. Tenk på Andre Verdenskrig, for eksempel. Tyskerene jaktet på jøder, fordi de ikke tilhørte deres rase og tro. Se på konfliktene i Midtøsten. Muslimene sprenger seg selv og alle rundt seg i luften, fordi alle andre er vantro, og fortjener ikke livet.

 

Men så kommer den verste: Kristendommen. Kristendommen er veldig utbredt, og vet dere hvorfor? Jo, fordi man har sendt ut korsfarere og misjonærer som hadde som oppgave å presse på folk kristendommen sin. Se på spanjolene i Sør-Amerika. Innfødte ble drept og torturert fordi de ikke ville være kristne, og hvem kan vel klandre dem? Jeg ville ikke vært medlem av en gruppe som drepte, torturerte og voldtok fordi at andre ikke ville tro det samme som dem. Ikke faen, unnskyld min språkbruk.

 

Så om dette gjør meg til ateist, eller kanskje agnostiker? Deres dom, jeg er ihvertfall ikke religiøs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men det interesserer meg at så mange mennesker faktisk vier sine liv til noe de tror på, og det høster så vanvittige mengder respekt fra min side.

....

Men så kommer den verste: Kristendommen. Kristendommen er veldig utbredt, og vet dere hvorfor? Jo, fordi man har sendt ut korsfarere og misjonærer som hadde som oppgave å presse på folk kristendommen sin.

7604863[/snapback]

Er ikke dette selvmotsigende?

Lenke til kommentar
Men det interesserer meg at så mange mennesker faktisk vier sine liv til noe de tror på, og det høster så vanvittige mengder respekt fra min side.

....

Men så kommer den verste: Kristendommen. Kristendommen er veldig utbredt, og vet dere hvorfor? Jo, fordi man har sendt ut korsfarere og misjonærer som hadde som oppgave å presse på folk kristendommen sin.

7604863[/snapback]

Er ikke dette selvmotsigende?

7604884[/snapback]

Det andre punktet hadde eksempel, men ikke det første. Beklager det. Det første handler om prester, munker og slike, inkludert de som går fra dør til dør og forteller på en rolig måte. Uten noe skarpt noe i hånden. Ordet er mektigere enn noe sverd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...