Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

BKK bredbånd og trådløs ruter


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

En bekjent av meg har nettopp anskaffet seg en 3com trådløs ruter samt en bærbar pc.

Da jeg skulle sette opp det trådløse nettet for han i dag, viste dette seg å ikke være så lett som jeg trodde. Jeg har tidligere koblet opp min egen ruter som er helt identisk, uten problemer, dog på Canal Digital BB.

 

Har fulgt BKK's "veiledning" om man kan kalle det det, på deres kundesider www.smartehjem.no, men dette hjalp meg ikke særlig.

 

Så jeg lurer på om det er noen her som kanskje kan hjelpe meg. Hvordan skal jeg sette dette opp? IP adresser osv.. Jeg fant fort ut at det ikke bare var å koble trådløs i LAN port på BKK ruteren for så å sette opp kryptering osv..

 

Noen som har noen tips?

 

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det skal gå bra å koble routeren i lanporten på BKK.

Du må bare huske å slå av DHCP på trådløsrouteren slik at den virker som et aksesspunkt.  Ikke bruk wanporten på trådløsrouter.

7596427[/snapback]

 

Pytt sann...

 

Når du bruker bkk må du sette opp static ip og Dns på den trådløse routern din.

Og du må bruke wanporten på din router. Setter du opp dette skikkelig skal du kunne drite i routeren fra bkk. Den kan du ikke gjøre noe med alikevell.

 

Viss du nettop har fått den skal opsettet på routern din på static ip vere sånn:

 

Ip: 192.168.80.80

Subnett maske: 255.255.255.0

Gateway: 192.168.80.1

 

Og på dns: 62.97.193.3 og 62.97.193.53

 

 

Edit: Etter du har såtte dette opp kan du selfølgelig sette opp kryptering og sånt og åpne porter på 3com routern.

Endret av Aqidon
Lenke til kommentar

Hva mener du med "Setter du opp dette skikkelig skal du kunne drite i routeren fra bkk. Den kan du ikke gjøre noe med alikevell" ? Denne er vi avhengige av ifm bredbåndstelefoni, så jeg kan ikke bare drite i den hvis det var det du mente.

 

Jeg prøvde det statisk ip-oppsettet som du nevner på den trådløse tilkobling på bærbaren, men det hjalp meg ikke særlig mye.. Er litt grønn på akkurat dette som du dere sikkert skjønner.. Er det noe mer jeg må gjøre?? Jeg finner nettet, men får ikke koblet til... får heller ikke kontakt m. ruter på 192.168.1.1..

 

:whistle:

Endret av guten
Lenke til kommentar

Mener at bkk routern ikke har noe å si for deg. Det er 3com routern som må settes opp skikkelig. Dette er på grunn av bkk sitt system som gjør at du ikke kan endre på instillingene på bkk sin router. Derfor må du koble til på den måten. Men det virker som om du har ett annet problem.

 

Får du koblet pcen til nettverket men ikke internet eller får du ikke koblet den til i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Mener at bkk routern ikke har noe å si for deg. Det er 3com routern som må settes opp skikkelig. Dette er på grunn av bkk sitt system som gjør at du ikke kan endre på instillingene på bkk sin router. Derfor må du koble til på den måten. Men det virker som om du har ett annet problem.

 

Får du koblet pcen til nettverket  men ikke internet eller får du ikke koblet den til i det hele tatt?

7596873[/snapback]

 

Får ikkje koblet pc'en til nettverket nei, nettet ligger der.. men sliter å få koblet det til.

Skal det være nok å sette opp statisk ip og dns på den trådløse tilkoblingen for å komme på nett?

Lenke til kommentar

Du skal gjøre som Aqidon sier.

Men jeg tror du misforstår han. De innstillingene han sier skal ikke i noen trådløs innstillinger. Du går inn med en kablet pc i com ruteren, les i bruksanvisningen.

Så i ruter menyen går du til "wan" og legger inn den infoen som Aqidon ga deg. Da virker det fint. Du skal da gå fra wan porten til lan på bkk sin ruter. Dette er enkleste måten å gjøre det på. Dette trenger du ikke tenke på, men din ruter står da som noe som kalles "dmz" og du vil ikke oppleve noe problemer med spill eller programmer.

Ip telefonen som er koblet til i din allied telesyn ruter fra bkk skal bare stå og vil fungere utmerket. Det han mente med at du kan glemme bkk ruter var bare at nå kobler du eventuelt andre pcèr i din nye ruter istedenfor i bkk ruter.

 

Det trådløse oppsettet vil du finne i bruksanvisningen, evt så ville jeg lagt det i en ny post.

 

Håper det var til noe hjelp. Mvh. HKO

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...