Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Finner ikke den ene maskinen på nettverket?


Anbefalte innlegg

Jeg har ett nettverk med 3 maskiner på. To stasjonære og en bærbar. Den ene stasjonære er koblet til den trådløse routeren med kabel, mens den bærbare og den andre stasjonære er koblet til routeren trådløst via hhv pcmcia nettverkskort og usb-nettverksort. Alle maskinene fungerer på internett, men den stasjonære i stua med usb-nettverkskort kan være litt ustabil fordi den står litt langt unna routeren.

Forleden fant jeg ut at jeg skulle sette opp et lokalt nettverk mellom de, og har nå fått to av maskinene til og se og få tilgang til hverandre, mens den tredje, den stasjonære i stua, bare kan seg seg selv. Jeg har prøvd å feilsøke forskjellige saker, men klarer ikke å nå denne maskinen fra de andre.

 

Noen som vet hva jeg kan ha gjort galt? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Øh?

 

Litt usikker på hvordan du egentlig har koblet?

 

Alle maskinene må kobles til samme router evt. med switcher i mellom. Maskinene kan ikke kobles til hverandre direkte...

Lenke til kommentar
Øh?

 

Litt usikker på hvordan du egentlig har koblet?

 

Alle maskinene må kobles til samme router evt. med switcher i mellom. Maskinene kan ikke kobles til hverandre direkte...

7595696[/snapback]

 

Har prøvd å installere ett hjemmenettverk, slik at jeg kan hente filer fra en maskin til en annen?? Det fungerer mellom to av dem, men den tredje får jeg ikke tilgang til, fra noen av de to andre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Har prøvd å installere ett hjemmenettverk, slik at jeg kan hente filer fra en maskin til en annen?? Det fungerer mellom to av dem, men den tredje får jeg ikke tilgang til, fra noen av de to andre.

7595723[/snapback]

 

Du hadde et hjemmenettverk med dette:

 

Den ene stasjonære er koblet til den trådløse routeren med kabel, mens den bærbare og den andre stasjonære er koblet til routeren trådløst via hhv pcmcia nettverkskort og usb-nettverksort

 

Hva gjør du her?:

 

Forleden fant jeg ut at jeg skulle sette opp et lokalt nettverk mellom de

 

Kobla du noen kabler eller er det kun snakk om innstillinger på maskinene?

 

På den maskinen som ikke får kontakt, har du sjekka brannmur innstillinger?

Lenke til kommentar
Har prøvd å installere ett hjemmenettverk, slik at jeg kan hente filer fra en maskin til en annen?? Det fungerer mellom to av dem, men den tredje får jeg ikke tilgang til, fra noen av de to andre.

7595723[/snapback]

 

Du hadde et hjemmenettverk med dette:

 

Den ene stasjonære er koblet til den trådløse routeren med kabel, mens den bærbare og den andre stasjonære er koblet til routeren trådløst via hhv pcmcia nettverkskort og usb-nettverksort

 

Hva gjør du her?:

 

Forleden fant jeg ut at jeg skulle sette opp et lokalt nettverk mellom de

 

Kobla du noen kabler eller er det kun snakk om innstillinger på maskinene?

 

På den maskinen som ikke får kontakt, har du sjekka brannmur innstillinger?

7595763[/snapback]

 

Da bare trådløse internetten fungerte, kunne ikke noen av maskinene se hverandre. De bare hadde tilgang til internett alle sammen.

 

Jeg har ikke kobla til noen flere kabler nei. Jeg tenkte jeg skulle ordne instillingene slike at man kunne gjøre annet enn å surfe med nettverket.

 

Maskinen det er snakk om har Norton Internett Security på, mens de andre har AVG Virusprogram og Windows brannmur bare. Stoppet Internett Securityen for å se om det hadde noen innvirkning, men det skjedde ingenting da heller?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvilke innstillinger har du satt?

 

Får maskinene adresse fra routeren (står den som DHCP server)?

 

Velg [start]->[Kjør] og skriv

CMD

Trykk [enter], skriv

IPCONFIG

Trykk [enter]

Sjekk hvilken ip adresse maskinen har

 

gjenta på alle maskiner.

 

Prøv å ping den som ikke 'virker' fra en av de andre;

 

Velg [start]->[Kjør] og skriv

CMD

Trykk [enter], skriv

PING n.n.n.n

hvor n.n.n.n er ip adressen til maskinen.

Trykk [enter]

 

Hva får du?

Lenke til kommentar

- Sjekk at alle er i samme arbeidsgruppe,

- sjekk at alle maskinene har en eller flere delte mapper

- slå av brannmuren på den maskinen som du ikke finner

- hvis du har manuell IP settings (lite sannsynlig) sjekk at alle er innen samme range (f.eks 192.168.2.1 til 192.168.2.255)

- prøv å ping alle maskinene (uten brannmur), trykk windowstast+R skriv cmd deretter ping xxx.xxx.xxx.xxx (IP adressen til en av de andre maskinene, du finner den ved å skrive ipconfig istedetfor ping i cmd vinduet på den maskinen du skal pinge)

Endret av jvc1990
Lenke til kommentar
- Sjekk at alle er i samme arbeidsgruppe,

- sjekk at alle maskinene har en eller flere delte mapper

- slå av brannmuren på den maskinen som du ikke finner

- hvis du har manuell IP settings (lite sannsynlig) sjekk at alle er innen samme range (f.eks 192.168.2.1 til 192.168.2.255)

- prøv å ping alle maskinene (uten brannmur), trykk windowstast+R skriv cmd deretter ping xxx.xxx.xxx.xxx (IP adressen til en av de andre maskinene, du finner den ved å skrive ipconfig istedetfor ping i cmd vinduet på den maskinen du skal pinge)

7595938[/snapback]

 

Jeg har sjekka at aller er i samme arbeidsgruppe. Det er de. Jeg har også sjekka at maskinene har delte mapper. Har også prøvd å slå av brannmuren uten at det hjelper. Alle maskinene har IP tildelt. Har også prøvd å pinge maskinene, og jeg fikk vel IKKE kontakt med med problemaskinen når jeg pinget fra en annen av de.

 

Som sagt så hender det at den detter ut av og til, men jeg får heller ikke kontakt med maskinen når internetten funker og slikt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Alle maskinene har IP tildelt. Har også prøvd å pinge maskinene, og jeg fikk vel IKKE kontakt med med problemaskinen når jeg pinget fra en annen av de.

 

Virker veldig som et brannmur type problem. Siden du får kan gå ut (antar du også får kontakr med de andre maskinen FRA maskinen som er et problem) så er det ikke noe fysisk galt. Må være noe med software.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
dersom den maskina det er snakk om har xp home, så må du skrive ip adressa istede for maskin navnet i adresselinja for å finne den (home dritt :mad:)

 

Bare for å ha sagt det, jag har ingen erfaring med Home (har aldri og vil aldri) brukt/bruke det. Så dersom du du har denne forkrøpla versjonen av et operativsystem så kan jeg ikke hjelpe stort...

Lenke til kommentar

Det ordna seg når jeg slo av Norton Internett Security og høreklikka på Min Datamaskin->Behandle->Tjenester og Programmer->Tjenester-> Computer Browser (Starta og stoppa denne)

 

Nå vises maskinens delte mapper under "mine nettverksteder" fra problemmaskinen på denne bærbare og omvendt. Jeg har forresten XP home på begge disse og XP Professional på den andre stasjonære.

 

Den vises dog forresten fortsatt ikke som datamaskin under "Vis datamaskiner i nettverket" :hmm:

Lenke til kommentar
har du samme workgroup på alle maskinene? da er det ofte lettere å finne de under "vis data..."

 

hvis du lurte på om jeg kjørte xp home tiltmann, så trenger du ikke bekymre deg. jeg prøver å konvertere alle jeg møter som har home.

7604733[/snapback]

 

Nå kom den forresten fram plutselig. Så da skal nok alt være i orden. Litt treg til å oppdatere oversikten bare sikkert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...