Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bygd ny pc,svart skjerm men vifter går.


Anbefalte innlegg

Har letet litt i forumet etter dette problemet som jeg har,men ikke funnet noe direkte svar på mitt spesifikke problem.

 

Hentet pc delene på posten i går,men sliter litt fortsatt. :( Delene består i C2D E6600 CPU(med boxed kjøler),Asus P5N32-E SLI 680i og 2x1024MB Corsair TWINX 6400C4.

Monterte alt sammen i går kveld,og saken er den at når jeg slår maskinen på så lyser det litt i dvd brenneren og jeg hører litt knatring i hd et par sekunder. Alle vifter går så det suser,men får ikke noe signal til skjermen som bare står å blinker i standby.

 

Har selvfølgelig plugga inn ATX12V kabelen,prøvd både med 4 og 8pin. PSU er en Mist 600W.

 

Jeg vet at HD og skjermkort virker,da jeg kjører det nå på mitt gamle 939 system siden jeg måtte bytte tilbake.

 

Noen som har en løsning på hvorfor den ikke booter opp? Det er som om jeg skulle ha glemt å koble til ATX12V kontakten siden den bare står der å durer,men den har jeg koblet til. Trenger seriøst hjelp. :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke skrudd hovedkortet rett i bakplata på kabinettet, men brukt slike "mellomstykker"?

 

Har du testet slike elementære ting som:

 

Har du prøvd en annen utgang på skjermkortet?

Eventuelt en annen skjermkabel?

Mulighet til å prøve en annen skjerm? (for å utlukke feil i skjermen)

Endret av loozet
Lenke til kommentar

Mener jeg hadde samme problemet forrige gang jeg skulle bygge pc. Det var da også et Asus hovedkort. Endte opp med at jeg kjøpte nytt hovedkort etter først å ha kjøpt ny strømforsyning pga trodde den første (passiv 300w) var for svak. Din strømforsyning er jo mer enn kraftig nok, så mitt tips er at hovedkortet er defekt.

Endret av steeler
Lenke til kommentar

Ja,jeg har brukt mellomstykker(studs) mellom hovedkort og kabinett. Prøvd å nullstille bios.Har prøvd begge DVI utgangene på skjermkortet, og skjermen fungerer som bare det. Bruker den nå.

Kan altså hovedkortet være defekt så lenge det lyser et par lysdioder på det,samt at vifter går rundt?

Lenke til kommentar

Jeg hadde det samme problemet i går, også med et Asus-kort, maskinen startet, diodene lyste og hardisken snurra.

 

Etter er par forsøk med å bytte om kabler skrudde jeg på høyttalerne, og da dukket det opp en stemme som sa "system failed memory test". Så jeg bare flyttet de to rambrikkene rundt i de fire sokkelene jeg har, og når jeg slo på maskinen etterpå, virket alt som det skulle.

 

Sjekk om rammen sitter ordentlig, evt. om de står i en feil sokkel. Det kan jo også være prosessoren eller noen andre komponenter som sitter dårlig.

Lenke til kommentar

Dette er nok ikke så uvanlig problem. Du må eliminere alle feilkilder ved å starte med kun de komponenter og koblinger som skal til for å boote maskinen.

 

Koble vekk alt av ledninger til harddisker, CD drev, USB porter, PCI kort osv. Du trenger kun power switch ledningen på hovedkortet (fra på on/off knappen på kabinettet), skjermkortet, en minnebrikke, CPU og kjøler og strømforsyningen igjen i kabinettet.

 

Så er du klar til å boote igjen. Hvis det fortsatt ikke virker, så bytt om på minnebrikker. Reset BIOS har du gjort, dobbeltsjekk om du gjorde det riktig. Les hovedkortmanualen nøye her.

 

Hvis dette virker, så koble til en og en enhet av gangen og start på nytt.

 

Husk alltid å ta ut strømledningen hver gang (eller skru power knappen bak på PSU av hvis du har en slik).

Lenke til kommentar

Tja..nå har jeg prøvd følgene..

 

Tatt alt fra hverandre igjen og tok av den orginale kjøleren å sjekket om CPU'n satt skikkelig og det gjorde den. Tok på ny pasta og byttet deretter til en Zalman CNPS9500 kjøler. Fyrte opp igjen,fortsatt ingen boot.

 

Byttet S-ATA kabel og trippelsjekket alt av kabler og alt sitter som det skal.

 

Så har jeg prøvd med bare en minnebrikke og da skjedde følgende : Da jeg kjørte med kun en brikke i slotten nærmest CPU,så kommer det et høyt kontinuerlig pip som ikke tar slutt før jeg slår av maskinen. Setter den i slot nummer 2 og ta kommer det lange pip.

 

Tar denne ut og prøver så med brikke nr 2 på samme måte. Dette går uten noe piping,men maskinene booter fortsatt ikke opp. Setter begge brikken i hvert sitt blå slott,da piper det men hvis jeg kryss-bytter dem så blir pipingen borte men jeg får fortsatt ikke signal til skjermen.

 

Har også prøvd å koble ut DVD,HD alle kabinettvifter og kun ha tilkoblet skjermkort og PWR_SWT ledningen på hovedkort. Men uten hell,fortsatt null respons.

 

En annen ting,dette er muligens normalt men jeg nevner det uansett. Når jeg slår på bryteren bak på PSU,så blinker lyset til GB LAN en gang.Normalt?

 

Jeg har gått tom for ideer og aner ikke hva jeg skal gjøre for å få den i gang. :(

Sende hovedkort i retur kanskje?

Lenke til kommentar

Hadde samme problem med et Abit K8n SLi kort, det som var feilen der var at Abit vil gjerne ha i et såkalt "shadow-kort" i den PCI-Express slot'en som ikke er ibruk om man ikke kjører SLi.

 

Vet ikke om dette gjelder din maskin, men kjekt å kunne utelukke ting.

 

Ellers så kan jeg ikke ha i Power-LED til kabinettet mitt. Da skjer det samme igjen.

(spør ikke hvorfor, men et power-LED trenger man da ikke) :)

- Spiff -

Lenke til kommentar

WebKnight:Takk for linken,det kan se ut som at det er flere enn meg som har problemer med dette hovedkortet. Men om det er hovedkortet OG disse minnebrikkene som ikke samkjører i det hele tatt,eller om det kun er hovedkortet som er den stygge ulven her,det er jeg litt usikker på.Men slik som det ser ut nå,så tror jeg mer på det siste.

 

Uansett,jeg kom nå tilslutt inn i bios.Klarte dette ved å kjøre kun en minnebrikke i spor#4.(Den lengs ifra cpu). Alt var bare bra helt til jeg gikk ut ifra bios igjen,da ble skjermen atter svart. :mad: Måtte slå av maskinen og nullstille bios for å komme tilbake der jeg var. Hvis jeg ikke går inn i bios så står det bare cmos checksum error etter AI logoen.

 

Hvis det er noen her som kjører det samme hovedkort som meg,hva slags minne har dere?

 

Så hva bør jeg gjøre? Sende hovedkortet i retur eller minnebrikkene? Hvis jeg sender hovedkortet,kan jeg da velge et annet til tilsvarende pris?

Lenke til kommentar

Tror minnebrikkene er OK, men at enten HK er kresen på hvilke minnebrikker man kan bruke eller at det er noe feil med minnekanalene på hovedkortet. Ta kontakt med butikken du kjøpte fra og hør hvilke erfaringer de har med disse delene og hør hva de mener er best du gjør.

 

Kjenner du andre med DDR2 brikker kan du jo høre om de kan låne deg den(m) litt slik at du får testet..

Lenke til kommentar

Har desverre ingen bekjente som har DDR2,da de alle sitter med 184pins minne.

Men jeg kontaktet nettbutikken jeg kjøpte dette i rett etter jeg skrev mitt forrige innlegg,og vi ble enige om at jeg skulle sende hovedkortet i retur. Hvis noen her kan anbefale et hovedkort som faktisk virker,så kom gjerne med innspill. Takk for hjelpen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...