Gå til innhold

Beryl 0.1.4 lansert


Skinney

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

HavarN: Grunnen til at jeg gjør det er fordi at det er en PC som jeg bruker på skolen, og den må nesten ha Windows. Jeg sløser ikke med plassen nei. Det er bare 2.5 GB til Windows det er snakk om, resten går til Linux og /home har jeg delt imellom Windows og Linux, sånn at både Windows og Linux kan bruke den. Det er en EXT2 partisjon, mener jeg å huske.

 

Jeg lasta ned Aiglx i går kveld. Er det, noe av det samme som Beryl?

Lenke til kommentar
beryl bruker vel enten aiglx (eller glx) til å kjøre... Last ned beryl og test ;)

http://www.beryl-project.org/

7611426[/snapback]

 

beryl bruker enten AIGLX eller XGL (begge benytter seg av glx, graphics library eXtension) som er grafiske 'servere' som tegner det klienten(skjermen, keyboardet og musa) kan se og manipulere. AIGLX er en del av Xorg(grafisk server som benyttes av de aller fleste linux distroer) mens XGL er en frittstående grafisk server. AIGLX har den egenskapen av at den ikke dedikerer skjermkortet til desktop, men også lar skjermkortet håndtere andre grafiske programmer(ala spill) noe XGL ikke gjør. Faktum at AIGLX er integrert i Xorg gjør den også mer stabil ettersom det er mer som jobber med Xorg(som benyttes og bearbeides av mange distroer) enn XGL(som utvikles av SUSE).

 

så vet du det ;)

Lenke til kommentar
Nå har jeg lasta ned både Beryl 0.1.3 og Beryl 0.1.4. Greit nok, men så spekullerer jeg på hvordan jeg skal installere Beryl 0.1.4, og få den opp å gå.

Noen som kan fortelle meg hvordan man gjør det?

Hvis du bruker Slackware:

 

- Slett X.org som følger med Slackware.

- Kompiler og installer X.org 7.1 (eller høyere)

- Kompiler og installer Beryl

- Legg ti beryl-manager i xinitrc, før du starter KDE/GNOME/XFCE

Lenke til kommentar

Ja. Kjører Slackware 11.0. Og jeg prøvde å oppgradere til Xorg 7.1, men når jeg restarter står det:

 

 

Starting up X11 session manager...

/usr/sbin/gdm-binary: error while loading shared libaries: libXinerama.so.1: cannot open shared object file: No such file or directory

INIT: Id "x1" respawning too fast: disabled for 5 minutes

 

 

Det er meldinga jeg får når jeg restarter etter å ha oppgradert til Xorg 7.1

Jeg lasta ned Xorg 7.1 tgz pakkene og tok upgradepkg på alle sammen.

 

 

Jeg kjører Dropline-Gnome 2.16.1 hvis det hjelper noe.

 

Vennelig hilsen. wil.

Lenke til kommentar
Hmm. Får fortsatt ikke spilt av video eller spilt spill med OpenGL. Må bytte tilbake til metacity...

7614566[/snapback]

 

dette er i så fall ikke et problem med beryl/compiz... bruker du XGL eller AIGLX?

7615609[/snapback]

 

Jeg har det samme problemet. Får ikke full 3dakselrasjon i spill med beryl selv om jeg kjører aiglx med 7.1. Video går greit da. Men må switche tilbake til metacity for å spille.

Lenke til kommentar

Jepp, nå oppgraderte jeg også til Edgy og installerte med GLX. Tror det ble litt bedre, men det blir svart. Kan få tilbake bilde ved å flytte litt på VLC. Men når jeg tar den i fullskjerm, blir det svart igjen. En annen ting er at gdesklets blir borte når jeg trykker CTRL+ALT+D, men det skal være et kjent problem.

 

Ellers ser jeg vel framgang fra sist jeg prøvde med Compiz, jeg tror dette kan ble veldig bra i løpet av 2007.

 

EDIT: Jeg bruker Intel-kort, det kan kanskje ha noe med saken å gjøre?

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

jeg vet at Nvidia driverne hadde et problem med enkelte fullskjerm spill der x servern kræsjet når spill startet... fullt mulig at det ligger en bug i intel driverne men jeg vet ikke, sitter for øyeblikket på OpenSUSE med Nvidia Geforce 7900GT... null problemer her i gården...

Lenke til kommentar
Ja. Kjører Slackware 11.0. Og jeg prøvde å oppgradere til Xorg 7.1, men når jeg restarter står det:

 

 

Starting up X11 session manager...

/usr/sbin/gdm-binary: error while loading shared libaries: libXinerama.so.1: cannot open shared object file: No such file or directory

INIT: Id "x1" respawning too fast: disabled for 5 minutes

 

 

Det er meldinga jeg får når jeg restarter etter å ha oppgradert til Xorg 7.1

Jeg lasta ned Xorg 7.1 tgz pakkene og tok upgradepkg på alle sammen.

 

 

Jeg kjører Dropline-Gnome 2.16.1 hvis det hjelper noe.

 

Vennelig hilsen. wil.

7615290[/snapback]

Kan ikke hjelpe deg med tredjepartspakker, ta kontakt med de som laget pakkene. Sikker på at du installerte rett? upgradepkg er heller ikke så lurt på tredjepartspakker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...