Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mister motorkraft når jeg akselererer!


Matkaaja

Anbefalte innlegg

Jeg har en 1996 Audi A6 1.9tdi 90hk med automatgir. Jeg har fått et problem nå når det er kaldt, jeg mister motorKraft når jeg skal akselerere, når det er mildt vær har jeg ikke merket dette problemet. Bilen drar bra i f.eks 2gir så girer den opp og mister motorkraften. Men samtidig kan jeg da slippe gassen litt opp og den girer over til 4gir og da kan den dra godt igjen.

Har hørt snakk om luftmengdemålere, men jeg vet ikke om min bil har det, er det noen som vet?

 

Hva kan dette problemet komme av? :hmm:

Har skiftet dieselfilter og luftfilter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd å sette den i 2gir og øke farten, men det virker som om jeg kommer til et hvisst turtall eller gasspådrag så mister motoren kraft og taper fart, det har ingenting med motortemperaturen å gjøre, men utetemperaturen.

Min far prøvde bilen og han tror kanskje det kan være noe som heter wastegate som er i uorden eller noe slikt. :thumbdown:

Er det noen som vet hva det er og hva det kan koste å få det reparert?

Tror jeg skal sette bilen på verksted å be dem om å kjøre en diagnosetest samt prøvekjøre bilen.

Lenke til kommentar

Tar en råsjangs her nå, men kan det være fuktighet i drivstoff-systemet som gjør fryser på og vanskeliggjør fremgangen til drivstoffet ved lave temperaturer utendørs? Dette fenomenet med å miste motorkraft/turtall ved akselerasjon forekommer ofte ved tette bensinfilter, så prinsippet med is/blokkeringer i drivstoffsystemet blir stort sett det samme.

 

Har du prøvd kondensfjerner?

 

P.s: som sagt, bare en tanke som slo meg... :innocent:

Lenke til kommentar

Har tenkt på dette med kondens, har aldri opplevd dette før så jeg var inne på en bensinstasjon før jul og der anbefalte de Alron, så jeg har dette på tanken nå, men skal få ordentlig kondensfjerner når anledningen byr seg.

Er det vanlig med kondens i drivstofftanken?

Jeg kjører bestandig tanken nesten helt tom og fyller så til helt full tank (helt til jeg ser diesel i påfyllingshullet) :hmm:

Lenke til kommentar

Jepp! Det er vanlig med kondens! Drivstoff har også en viss mengde fuktighet i seg når du fyller den på tanken!

 

På vinteren anbefales det ikke å kjøre med under halv tank, med tanke på kondens. Fyll derfor oftere og bruk kondensfjerner! Sier ikke at det er ditt problem i dette tilfellet, men det kan virke slik og det er en veldig billig sak å sjekke ut og å fikse, så jeg ville sjekket det ut i første omgang. Verkstedet ville ikke funnet denne eventuelle feilkilden med det første. Da blir det mye dyr feilsøking til ingen nytte og for et ganske bagatellmessig problem...

 

Får bare håpe at kondens er årsaken i ditt tilfelle! :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har hatt samme problem med mine 2 automatgira biler . De skiftet luftmassemåleren på den ene, og da merket jeg en mye råere og raskere respons! Var vireklig forskjell. Alternativt kan det hjelpe å rense gasspjeldet. Det kan komme masse sot der. Det skal være et audi problem har jeg hørt. Det kostet 1000 kr å få renset spjeldet. Luftamassemåler tok de 3000 kr for.

Lenke til kommentar
Bare husk at en ALDRI må helle på vanlig kondensfjerner på diesel.Da får du det som kalles "dieseldyr".Det er egen kondensfjerner for diesel.

7643732[/snapback]

hehe den var god. Diesel dyret kommer nok fra helt andre steder.

7834256[/snapback]

Diesel-dyr er så vidt meg bekjent noe som oppstår i store dieseltanker ombord på skip.

Lenke til kommentar
Bare husk at en ALDRI må helle på vanlig kondensfjerner på diesel.Da får du det som kalles "dieseldyr".Det er egen kondensfjerner for diesel.

7643732[/snapback]

hehe den var god. Diesel dyret kommer nok fra helt andre steder.

7834256[/snapback]

Diesel-dyr er så vidt meg bekjent noe som oppstår i store dieseltanker ombord på skip.

7836537[/snapback]

ja det stemmer og så kan det ved litt uheldige sammentreff (blant annet med vann) forekomme på store tankanlegg, og derfra kan vi få det i bilene våre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...