Gå til innhold

Kulda, en stopper mot fotografering ute?


Anbefalte innlegg

Innsiden og utsiden av kameraet oppfører seg omvendt. Når du tar kameraet ut i kulden så er det varm luft som kan inneholde mye vanndamp inne i kameraet. Det vil kunne føre til kondens når kameraet kjøles ned. Når du kommer inn igjen så kan du ikke få mer kondens inne i kameraet så lenge du ikke får varm luft inn i det.

 

Mengden med luft og dermed vanndamp inne i kameraet er ganske liten sånn at det er sjelden eller aldri et problem. Utsiden av kameraet har et problem siden mengden med luft som kommer i kontakt med kameraet når du tar det inn er veldig stor.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

kamreat ute i flere minus gradewr har aldri vært noe problem..... alt kan gjøres ute, men pleier å ha det i en fotobag eller surret inn i en jakke i en sekke eller noe sånn at det blir gradvis nedkjølt... det eneste problemet mitt er at det er en feil på mitt d70.... og det er det visst flere som har og det er rett og slett at speilet låser seg i kulde, og lukkern vil ikke igjen, og den eneste løsningen er å få det inn i varmen.... men dette er kun med visse d70 modeller så vidt jeg har hørt:P

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg havde mit 30D liggende i bilen natten over i minus 20. Da jeg tog det ud og skiftede batteriet virkede det upåklageligt fortsat i minus 20 - men jeg konstaterede, at når det er så koldt er det vældig aktuelt med plasticposen. Kameraet var så koldt at der dannedes kondens selv udenpå posen.

Lenke til kommentar

Jeg var ute i effektive -10 en dag her, med pup-up blitzen og kitlinsa. Fungerte helt fint i 2-3 timer. Men så begynte bildene å se uklare ut. Når jeg pustet hadde det lagt seg et islag utenpå linsa, så jeg måtte skarpe bort isen for å så pusse.

Det funket iallefall i kulden, men jeg lot det ligge i en fotobag til neste dag før jeg lastet inn bildene....

 

 

Marius

Lenke til kommentar
Det funket iallefall i kulden, men jeg lot det ligge i en fotobag til neste dag før jeg lastet inn bildene....

 

Er ikke det bare å plukke ut minnekortet, da? Trenger jo ikke kameraet for å laste over bildene. Forrige uke da kulebølgen slo inn over Østlandet, var det en lekker måneskalk en kveld, og jeg lusket ut i hagen i -12 og knipset i vei direkte med mitt FZ30 (som riktignok ikke er SLR, men fysisk og optisk sett ganske likt). Så lenge man ikek bytter optikk på SLR'en burde forholdene være tilsvarende. Det var tørr og fin luft, og jeg hadde overhodet ikke noe antydning til dugg. Når jeg var ferdig dro jeg inn og la kameraet i yttergangen vår som er nokså kald for litt mellomlagring, og plukket ut minnekortet. Gikk bare fint.

Lenke til kommentar
Det funket iallefall i kulden, men jeg lot det ligge i en fotobag til neste dag før jeg lastet inn bildene....

 

Er ikke det bare å plukke ut minnekortet, da? Trenger jo ikke kameraet for å laste over bildene. Forrige uke da kulebølgen slo inn over Østlandet, var det en lekker måneskalk en kveld, og jeg lusket ut i hagen i -12 og knipset i vei direkte med mitt FZ30 (som riktignok ikke er SLR, men fysisk og optisk sett ganske likt). Så lenge man ikek bytter optikk på SLR'en burde forholdene være tilsvarende. Det var tørr og fin luft, og jeg hadde overhodet ikke noe antydning til dugg. Når jeg var ferdig dro jeg inn og la kameraet i yttergangen vår som er nokså kald for litt mellomlagring, og plukket ut minnekortet. Gikk bare fint.

7808134[/snapback]

 

 

Jeg har ikke noe jeg kan putte inn minnikortet i. Ingen kortleser eller ennet kamera.

Lenke til kommentar

På et av disse informasjonsmøtene Canon arrangerer hver vår og høst for landets fotobutikker spurte jeg en av selgerne om dette med minusgrader (Arrangeres de fortsatt? Noen år siden jeg solgte kameraer nå). Velvel: Ifølge han handlet det om at LCD-skjermen ikke fungerte så bra i kulda. Siden hele kameraet ikke virket below zero, så måtte de skrive det slik i bruksanvisningen (sikkert på grunn av amerikanere og jurister derfra, heh).

 

Men kameraene (altså de delene som skal til for å ta et bilde) i seg selv kunne brukes til det var så kaldt at ingen kom til å våge seg ut for å bruke dem likevel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Edit: Ooops. feil info.

 

Kameraet mitt har en operating range fra 0 til 40c, men jeg har brukt det i -15 ved flere anledninger uten problemer. Har også fått referert at folk har fotografert i -45 uten problemer.

 

 

Mvh.

TH

Endret av Slettet-EkRmMDKFIU
Lenke til kommentar
Edit: Ooops. feil info.

 

Kameraet mitt har en operating range fra 0 til 40c, men jeg har brukt det i -15 ved flere anledninger uten problemer. Har også fått referert at folk har fotografert i -45 uten problemer.

 

 

Mvh.

TH

7841869[/snapback]

 

Jeg var nettopp i -35 og brukte mitt D70. Funket fint det..var verre med fingrene mine :ermm:

Lenke til kommentar
Edit: Ooops. feil info.

 

Kameraet mitt har en operating range fra 0 til 40c, men jeg har brukt det i -15 ved flere anledninger uten problemer. Har også fått referert at folk har fotografert i -45 uten problemer.

 

 

Mvh.

TH

7841869[/snapback]

 

Jeg var nettopp i -35 og brukte mitt D70. Funket fint det..var verre med fingrene mine :ermm:

7859638[/snapback]

 

Godt å høre at det funket. Pass på fingrene dine også da... ;)

 

Vil gjerne høre om folk har hatt problemer med bruken av kameraet i kulda også, men det er jo bra at det er flest positive erfaringer.

Lenke til kommentar
Edit: Ooops. feil info.

 

Kameraet mitt har en operating range fra 0 til 40c, men jeg har brukt det i -15 ved flere anledninger uten problemer. Har også fått referert at folk har fotografert i -45 uten problemer.

 

 

Mvh.

TH

7841869[/snapback]

 

Jeg var nettopp i -35 og brukte mitt D70. Funket fint det..var verre med fingrene mine :ermm:

7859638[/snapback]

 

Godt å høre at det funket. Pass på fingrene dine også da... ;)

 

Vil gjerne høre om folk har hatt problemer med bruken av kameraet i kulda også, men det er jo bra at det er flest positive erfaringer.

7864107[/snapback]

 

Brukte det i -6, funket relativt greit. Også brukte det da det regnet og det la seg små dammer nesten på kameraet også ble etter hvert linsen fylt med dugg! og dråpene på linsa gjorde at jeg ikke kunne ta bilder. Hehe, men etter 30 min på sofaen hadde dugget gått bort.

 

Har kjøpt med hanske på H&m for 19,90 som jeg brukte når det var kaldt. anbefales!

Lenke til kommentar

Kulde og regn stopper ikke meg! En gang var det så mye regn at jeg ikke så gjennom søkeren engang(vått på linsen, dugg i søker ooosv) Men alikevel, det relativt billige fotoutstyret mitt har klart seg glimrende! Det er ikke vann som er farligst, heller andre vesker!

Endret av Litejk
Lenke til kommentar

For N'te gang: Kulden skader ikke kameraet! Det er overgangen fra kaldt til varmt som kan skade kameraet om man ikke er litt forsiktig.

 

På søndag hadde jeg med meg D70'n ut i -15 (ikke første gang!), og brukte det i et par timer. Det eneste som skjedde var at batteriindikatoren gikk ett hakk ned.

 

Under -20 kan LCD-skjermen fryse (bli sort), men den "tiner" igjen uten problemer.

 

Det viktige er altså å ta forholdsregler ifht. overgangen mellom kaldt og varmt - i min erfaring er det tilstrekkelig å la kameraet ligge i baggen en time eller to. Andre tips er mer drastiske.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...