Gå til innhold

Billig og bra projektor til film


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er på jakt etter en projektor, hovedsaklig til filmbruk. Prisen kan ikke vere over 8000 kr. Noen som vet om en bra?

 

Rommet kan bli ganske mørkt, men ikke helt. Jeg er ikke helt sikker på hvor jeg skal ha projektoren, men det er ca 6 m fra der jeg skal sitte til lærrettet. Om det er andre opplysninger dere trenger for å svare på, så er det bare å spørre ;)

 

Om noen har bra erfaringer til høyttalere, så kan dere poste det her. Se forøvrig egen tråd om det her.

 

Tusen takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

6 meter fra sitteplass til lerrett var jo ganske langt da :) Kan bli litt vanskelig å få den helt gode kinofølelsen med så lang avstand uten å ha veldig stort lerrett. Selv sitter jeg f.eks snaue 3 meter fra mitt 2 meter brede lerrett, og mange synes rundt 1,5 ganger lerrettets bredde er passe sittavstand, hvilket hos deg ville gitt 4 meter bredt lerrett (i 16:9 format).

 

Men, forutsatt du er låst på den avstanden, hvor stort lerret planlegger du? Dette har noe hvor lyssterk projektor du ønsker også. For på den avstanden kan du ha/bør ha virkelig stort lerrett og med noe lys i rommet som du nevner, bør du ha en lyssterk projektor).

Lenke til kommentar

Har i grunn ikke planlagt noe lerrett, siden jeg rett og slett ikke har peiling! :blush:

Har også hørt at det er mange som velger å male en vegg hvit og bruke det som lerrett. Men jeg vet ikke hvor stor suksess dette vil bli?

 

Jeg har mulighet for å sitte 3 meter fra lerettet, med litt ommøblering :hmm:. Vil dette gjøre det enklere å velge ut projektor.

 

Jeg kan få det mørkt, men ikke helt bekmørkt.

 

Mange plasma- og LCD-tv'er er nå HD-ready. Er dette noe å ta hensyn til med projektorer også (kanskje jeg bæsjer på leggen her, men jeg er helt ærlig totalt blank når det kommer til projektorer! )

Endret av Memphis88
Lenke til kommentar

HD Ready er absolutt noe å ta hensyn til også i projektorverdenen.

 

Hvit vegg er nødløsning. Prøv å få tak i et ordentlig lerret når du kan. I den prisklassen (8000kroner) som du opererer i, så blir det uansett kompromisser. Så se hva du får til.

 

3 meter sitteavstand gjør det absolutt morsommere med hjemmekino i hvert fall for da kan du ha et 2 meter bredt bilde og få storfølelsen :) Og jeg tror også det blir lettere å finne en projektor som lager gode bilde på den avstanden.

 

For å lese mere om lerret, kan du gå inn på denne linken: http://www.avshop.no/catalog/guide-lerret.htm

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

Okey :)

 

Men har du noen tips til projektor i den prisklassen? Jeg vet i grunn ikke hva som er en bra egenskap til en projektor og hva som er en dårlig egenskap. Så om noen kan si meg hva som er viktig at en projektor har av teknologi osv så hadde det vært kjempefint :)

Endret av Memphis88
Lenke til kommentar

Prøv og få tak i noe brukt. Man kan gjøre gode bruktkjøp når det kommer til projektorer. Sjekk ut avforum.no, finn.no og QXL.

 

Men pass på at projektoren du kjøper er HD ready! ;)

 

Ang. lerret så vil jeg IKKE anbefale og bare male veggen hvit. Prøv heller å finne et litt billig lerret(her kan du også prøve å finne noe brukt)

 

Men om du vil gjøre det selv, så kan du prøve å male selv med noe som kalles "screen-goo"(google it) Ved bruk av den malingen vil du få brukbart resultat :)

Lenke til kommentar

Nei, 1280x720 oppløsning er ikke nok til å si den er HD Ready. Min gamle projektor (som jeg fortsatt har liggende her) har 1280x720 oppløsning. Den har komponent og DVI inngang. Men fordi DVI inngangen ikke støtter HDCP så er projektoren ikke HD Ready.

 

Så kriteriene for HD Ready er

- minimun 720 linjers oppløsning (som du så korrekt nevner)

- HDMI eller DVI med HDCP støtte

- Komponent inngang

- Kunne ta i mot signalene 1080i/50 og 60 hz og 720p/50 og 60 hz.

 

Min gamle har som sagt alt - men fordi den ble laget før HD Ready standarden ble fastsatt og HDCP var utbredt, så støtter ikke DVI inngangen hdcp. Har forsøkt og koble til DVD spiller med hdmi til DVI overgang - og det funker bare ikke.

 

Synes dette er noe å ha bakhodet hvis du skal kjøpe brukt projektor.

Lenke til kommentar

Takk for et svar som svarte meget nøyaktig på det jeg spurte etter :thumbup:

 

Men på f.eks. hw's prisguide finner jeg ikke helt ut hvordan jeg skal legge inn disse kriteriene.

Og på f.eks. komplett er det vanskelig å se hva som er hd-ready og hva som ikke er det. Kan noen gi meg et eksempel?

Lenke til kommentar

Hørt at Optoma HD70 skal være en meget bra projektor til sin pris. Det er den eneste projektoren med DLP teknologi, som koster under 10 lapper. Og den støtter HD såklart, har HDMI inngang, lavt støynivå osv.

 

Så den til 8500,- på en nettbutikk for noen dager siden. Sjekk prisguiden for prisene på den! :)

Lenke til kommentar
Takk for et svar som svarte meget nøyaktig på det jeg spurte etter  :thumbup:

 

Men på f.eks. hw's prisguide finner jeg ikke helt ut hvordan jeg skal legge inn disse kriteriene.

Og på f.eks. komplett er det vanskelig å se hva som er hd-ready og hva som ikke er det. Kan noen gi meg et eksempel?

7624473[/snapback]

 

På komplett.no får jeg opp følgende projektorer:

 

Epson Projektor EMP-TW620 16:9 1280 x 720, 1600 Ansi, 5000:1

Vårt varenr.: 328967 / V11H251040

Tilgjengelighet: 18 stk på lager kr 9.995,-

kr 361,-/md. (36 md.)

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Epson Projektor EMP-TW700 16:9 1280 x 720, 1600 Ansi, 10000:1

Vårt varenr.: 328968 / V11H244040

Tilgjengelighet: 18 stk på lager kr 13.995,-

kr 506,-/md. (36 md.)

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Panasonic Projector PT-AX100 16:9 1280x720,2000 ANSI Lumen,6000:1

Vårt varenr.: 326377 / PT-AX100

Tilgjengelighet: 50-99 stk på lager kr 13.995,-

kr 506,-/md. (36 md.)

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Sony Projektor VPL-HS60 1280x720,10000:1,HDMI,1200ANSI

Vårt varenr.: 325761 / VPL-HS60

Tilgjengelighet: 12 stk på lager kr 13.995,-

kr 506,-/md. (36 md.)

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Sony Projektor VPL-VW50 1920x1080p,15000:1,2xHDMI,900ANSI

Vårt varenr.: 326287 / VPL-VW50

Tilgjengelighet: Midlertidig utsolgt (antatt leveringstid til oss: 10 dager

 

 

Alle disse er HD Ready så langt jeg kan se. På hardware.no's prisguide så blir det litt vanskeligere å finne fram kanskje. Jeg satte som søkekriteriere at oppløsning skulle være 1280x720 Da de aller alle fleste HD Ready projektorer har denne oppløsningen (evt. 1920x1080) (i motsetning til HD Ready flat TV'er som kan ha 1280x720, 1024x768, 1280x768, 1366x768 eller 1920x1080. Dette fordi oppløsningskravet er minimum 720 linjer hvilket har gjort at TV produsentene har valgt litt forskjellige løsninger). Åkke som - når jeg satte 1280x720 som kritere så kom det vel opp ca 17 projektorer - og jeg tror alle de er HD Ready. Nei - du har rett - det er ikke så godt merket. Men jeg tror nok at så godt som alle projketorer med 1280x720 som er produsert de siste årene er HD Ready også. Min gamle 1280x720 projektor var produsert helt tilbake i 2001, så derfor falt den utenfor standarden med manglende HDCP kompatibel DVI port.

 

Greiest kanskje å maile butikken å sjekke hvis du er i tvil. Men som sagt en ny projektor med 1280x720 oppløsning i dag er nok HD Ready. Det er de gamle du bør sjekke litt nøyere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...