Gå til innhold

Lever vi i en illusjon?


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt litt i det siste, nemlig om hvordan alt liv engang startet. Det er kanskje et litt rart(kan oppfattes som useriøst) spørsmål å stille. Kanskje sanneheten er utenfor menneskets rekkevidde til å forstå? Men allikevel er det en fengende tanke.

 

Hvordan oppsto universet og hvordan? Ble det bare til helt plutselig ut i fra ingenting? Dette er spørsmål som selvfølgelig er umulig å svare på. Selv er jeg ikke troende, men jeg har i det siste begynt å føle at vi umuig kan leve i en såkalt "naturlig" verden. Jeg må innrømme at jeg står i tvil til vitenskapens evne til å forklare disse spørsmålene. Ifølge vitenskapen så må det være en start(ikke nødvendigvis en slutt) som setter i gang en sirkulasjon av liv. Hvordan skjedde den starten?

 

Jeg har en liten teori( kan virke useriøs, men jeg er spent på hva dere synes).

Teorien er nesten umulig å forestille seg. Den går ut på følgende spørsmål...

Lever vi i en tanke?Er universet en tanke, en drøm, en illusjon. Hvordan kan jeg spørre om dette? Jo, er ikke selve menneskets tanke starten på noe nytt. Dreier ikke menneskets liv seg om tanker og følelser. Kan dette gjelde universet også.

 

Jeg tviler på at jeg klarer å forklare tankene mine godt nok, men jeg klarer rett og slett ikke tenke på en vitenskapelig måte universet ble til på. Med dette i bakhodet er jeg nødt til å konstantere(i hvert fall så lenge jeg lever) at jeg lever i en unaturlig uendelig uforklarlig verden. Og er ikke tanken vår en uendelig uforklarig verden også?

 

Ønsker seriøse svar(vet at tråden kan virke litt i det meste laget) ;)

 

God jul!

Endret av MKJK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viss dette er en illusjon, hva er da virkeligheten? Kanskje den virkeligheten er og en illusjon. :p

Viss dette er en illusjon så må jeg forholde meg til dette, derfor blir det min ''virkelighet''. Det samme må vell du og? ;)

Så egentlig betyr det ingenting om dette er en illusjon eller ikke, pga vi oppfatter det som virkelig uansett... :p

 

Go jul.. :)

Kanskje når du dør så våkner du opp i en annen virkelighet og finner ut at dette bare er en drøm eller man er rusa på noe. :!:

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar

Litt pseudofilosofisk nå, men man kan virkelig undre på et par ting. Selv lurer jeg på om det er noe større enn oss, noe utenfor vår fatteevne, som er utenfår vårt univers, og at vi er et atom i størrelsesforhold til dette.

 

Men det kan hende at vi kom hit ved en vill tilfeldighet og at vi rett og slett ikke har noen mening med livet annet enn å eksistere.

Lenke til kommentar

Det viktigste er å finne ut av hva du vil, om du ikke er heilt sikker på hvor du kom fra og hva du er og slikt, så er det helt normalt. Alle mennesker vet sitt potensiale, sånn egentlig. Du må bare finne ut hva du vil, uten å bli misledet av noen impulser også gjøre det så vil du lære alt underveis.

Men det forutsetter at noen autoritetspersoner gjør det vanskelig nok for deg sånn at du finner ut av det sjøl. Still spørsmåltegn ved alle systemer som du vet kan spores tilbake til vår egen umodne natur.

Lenke til kommentar
Ifølge vitenskapen så må det være en start(ikke nødvendigvis en slutt) som setter i gang en sirkulasjon av liv. Hvordan skjedde den starten?

Sier vitenskapen at det må være en start da? Jeg tenker selv at tiden er evig: Det var aldri noen start, og det vil aldri være noen slutt. (Big Bang var sikkert en stor og fin eksplosjon, men det betyr jo ingenting. Noe må jo ha vært før det også.)

Lenke til kommentar
Jeg tviler på at jeg klarer å forklare tankene mine godt nok, men jeg klarer rett og slett ikke tenke på en vitenskapelig måte universet ble til på. Med dette i bakhodet er jeg nødt til å konstantere(i hvert fall så lenge jeg lever) at jeg lever i en unaturlig uendelig uforklarlig verden. Og er ikke tanken vår en uendelig uforklarig verden også?

7571991[/snapback]

Hvis du ikke forstår eller kan forklare er en ting, så er du ikke nødt til å konstantere noe som helst. Du gjør faktisk best i å la vær og heller la problemstillingen stå åpen inntil du vet mere. :yes:

 

Personlig ser jeg ikke noe poeng i å spekulere i noe jeg ikke har noen holdepunkter for å si noe om, utover underholdningsverdien det har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...