Gå til innhold

Gratisprogram til å erstatte PhotoShop.?


Anbefalte innlegg

Ny Topic: Hvilket gratis fotoprogram til å erstatte PhotoShop.?

Paint.Net vs PhotoFiltre...

 

Prosjekt *Bli Lovlig* foregår nå på min pc, bare PhotoShop & DreamWaver står igjen..

Resten er enten kjøpt eller byttet ut... :thumbup: Men disse to koster for mye til at jeg kan kjøpe de...

 

Det står altså mellom Paint.NET og PhotoFiltre, kom med for & mot... Og gjerne andre programer som er gratis & Lovlige...

 

(Topic Endret etter post nr4. )

 

Gammel Topic: GIMP vs PhotoFiltre.

GIMP / GIMPShop eller PhotoFiltre... Hva er best.? Og hvorfor.?

(Gratis & Lovlig program)

Jeg har testet ut begge nå å jeg finner ikke noe GIMPShop kan briliere med...

Derimot Imponerte Photofiltre, MEGET ryddig å pent program, norske menyer å flere muligheter en GIMP.?

Så hvorfor anbefales GIMP hele tiden som det beste gratisprogrammet..?

Det må være noe jeg har gått glipp av... Kvaliteten & nøyaktigheten på redigeringen.?

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikkje at eg har brukt Photofiltre mykje, men det har nok ikkje fleire mogelegheiter enn Gimp. Mellom anna har Gimp mogelegheit for lag og lagmasker. Det kan vere at Gimp berre var tidleg ute, og det er litt «tradisjon» med i biletet, men Gimp har mange mogelegheiter. Kva som er «best» avheng og av kva ein krever av programmet og kva ein skal gjere med det.

Lenke til kommentar

nooo, ikke enda mere jeg må teste ut...!! :p (takk)

 

ha testet det litt nå å nå er jeg helt blank på hvem av PhotoFiltre & Paint.Net som er best... (Gimp har jeg slått fra meg.)

 

Paint har en edge med Layers...

Photo har en edge med sine PhotoShop tilnærmede oppsett (bla. Levels)

Paint er flinkere på ting som AutoLevels/kontrast (på de 2 bildene jeg sammenlignet med...)

Photo virker til å ha flere funsjoner.?? (virker sånn fordi de ligger lettere tilgjengelig.?)

 

 

Endrer Topic/Spørsmål...

 

Hvilket gratis program til å erstatte PhotoShop.?

PhotoFiltre vs. Paint.Net

Lenke til kommentar
Photo har en edge med sine Photoshop-tilnærmede oppsett (bla. Levels)
Eg berre lurer litt på dette.
  • I Photoshop finn ein Levels under Image --> Adjustment --> Levels, hurtigtast Ctrl + L.
  • I Paint.NET finn ein det under Layers --> Adjustment --> Levels, med same hurtigtast.
  • I Photofiltre finn ein det under Adjust --> Levels, og der er det ingen hurtigtast.

Vidare so har ikkje Photofiltre histogram, noko Paint.NET har (snudd 90° i høve til normalen rett nok). So korleis kan Photofiltre likna meir på PS enn Paint.NET når det gjeld Levels? Har som sagt ikkje brukt Photofiltre mykje, so det kan vere noko eg overser, og at det liknar meir på andre område.

 

 

Det kan sjå ut som Photofiltre har fleire funksjonar (sett bort frå lag), men skal ikkje seie det sikkert. Ein fin ting som Paint.NET manglar, er mogelegheita for å prosessere mange bilete på ein gong med same innstillingar (batch). Photofiltre har dette under Tools -> Automate/Batch.

Lenke til kommentar
Jeg har kun prøvd Paint.Net og GIMP og jeg synes Paint.Net har en lettere grensesnitt og er lettere og jobbe med enn GIMP

7580034[/snapback]

Ja, helt til du skal skrive ut bildet..

Etter min oppfatning (viktig å poengtere at dette er *min* oppfatning) er den utskriftswizard'en som følger med WinXP noe hæl** MØKK!! Du får absolutt ikke kontrollert noenting. Det er ikke noen form for kontrollerbar skalering eller dpi-setting for utskrift.

I Gimp kan en nå i det minste definere "print size".

 

MvH

Bikeridr

Lenke til kommentar
Har du overveid å kjøpe Photoshop Elements?

7579255[/snapback]

Ja, det vurderes fortsatt sterkt, må prøve ut 30dagers trialen av Elements, da jeg bare har prøvd CS2 til nå...

700kr er jo verd det, men 7500kr for CS2 er ikke aktuelt på min årslønn pr.d.d.. :(

Prøvde ut Ashampoo Photo Comander 4, men alt for få funsjoner, bruker Picasa av og til når det er bare en kjapp auto kontrast som skal til...

Photo har en edge med sine Photoshop-tilnærmede oppsett (bla. Levels)
Eg berre lurer litt på dette.

  •  
     
  • I Photoshop finn ein Levels under Image --> Adjustment --> Levels,
     
  • I Paint.NET finn ein det under Layers --> Adjustment --> Levels,
     
  • I Photofiltre finn ein det under Adjust --> Levels,
     
     

Vidare so har ikkje Photofiltre histogram, noko Paint.NET har (snudd 90° i høve til normalen rett nok).

Jeg tengte på selve utseende på Levelsvinduet, slike vanesaker, når ting er snudd på hodet i forhold til PS så virker P.Filtre mere vennlig, men som sagt, en vanesak, fungerer like godt fordi om det er vertikalt.

Det kan sjå ut som Photofiltre har fleire funksjonar (sett bort frå lag), men skal ikkje seie det sikkert. Ein fin ting som Paint.NET manglar, er mogelegheita for å prosessere mange bilete på ein gong med same innstillingar (batch). Photofiltre har dette under Tools -> Automate/Batch.

7579462[/snapback]

Jeg er ganske blank, ingen favoritt blandt de enda...

 

Tror fortsatt PhotoFiltre er et hakk bedre til bilderedigering fra fotokameraet, trenger ikke layers da..

Tror Paint.Net er bedre til tegning & ikke minst lage bannere ol, da er jeg avhengig av layers..

 

Bikeridr
Utskrifter tar fotobutikken seg av, mot å kjøpe seg goood skriver, fotopapir & holde seg med blekk i regnbuensfarger er dyrere til mitt bruk..

men for de som skriver ut selv så har det nok mye å si ja.

 

(beklager, ble en rotete post dette... :p )

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar
jeg bruger photofiltre og er godt tilfreds. Jeg har 750mb ram og jeg syntes elements 4 er for langsomt.

7580785[/snapback]

Jeg har 2Gb ram så der skorter det ikke.

Jeg er jo meget imponert over at PhotoFiltre er på bare 1.7Mb!, vet ikke om jeg skal si det er positivt eller negativt.....?

Vet ikke om det har noe å si på nøyaktigheten/kvaliteten på redigeringen.?

Elements 5 tar 440Mb, men da er det selvfølgelig masse ferdiglayouts, bilder og surr med...

 

Elements 5 koster nå :

med eske/cd i posten : NOK 887.50 kr

Nedlasting 440Mb : NOK 710.00 kr (+mva?) (gratis frakt frem til 4.januar)

Lenke til kommentar
Bikeridr
Utskrifter tar fotobutikken seg av, mot å kjøpe seg goood skriver, fotopapir & holde seg med blekk i regnbuensfarger er dyrere til mitt bruk..

men for de som skriver ut selv så har det nok mye å si ja.

7580715[/snapback]

Jeg skriver normalt heller ikke ut så mye selv, men av og til er behovet der. Og da er nevnte utskriftswizard grunnen til at jeg *ikke* vil bruke paint.net foran Gimp.

Forresten, så er Gimp fortreffelig som "portable", finnes på www.portableapps.com (blandt mange flere programmer) og kjøres problemfritt via USB-pinne.

 

MvH

Bikeridr

Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt med Elements 5. Kostet meg 700 kroner. Meget godt fornøyd.

Har mye av det Photoshop har. Av de tingene jeg savner kan jeg nevne Layer Mask, Channels og Actions. Ellers har det vel også noen færre filter, men ikke mye jeg savner der.

 

El chico

7579344[/snapback]

 

Hva er det du kan gjøre med Layer Mask, Channels og Actions? Er dette vanskelig å bruke? Er det ellers noe å savne i Elements?

 

Hvis du tar flere bilder av 5 personer i en sofagruppe, og senere oppdager at ikke alle 5 har vært like heldige på noen av bildene. Men ett av bildene ble veldig bra, bortsett fra at en evt. to av personene så annen vei, blinket e.l. Kan du da i Elements "ta bort" den/de som så en annen vei, for deretter å "hente" dem fra et annet bilde hvor den/de var heldigere. For til slutt å "lime dem inn" i bildet for å få best mulig resultat? Er det noe gratisprogram som kan dette?

Lenke til kommentar
Hva er det du kan gjøre med Layer Mask, Channels og Actions? Er dette vanskelig å bruke? Er det ellers noe å savne i Elements?
Eitt døme på bruk av masker. Hovudpoenget er eigentleg at ein kan fjerne deler av biletet, men framleis ha mogelegheit til å angre utan å gjere alt på ny.

 

Channels gjer at ein kan redigere kvar av fargekanalane for seg. Ikkje noko eg kan mykje om, men trur det opner for ein del ekstra justeringsmogelegheiter.

 

Actions gjer at ein kan ta opp ei rekkje handlingar, for å kunne gjenta det same på andre biletet med svært lite jobb. Til dømes om ein har ei gruppe med bilete, og vil gjere same oppskarping, fargejustering og nedskalering på alle, kan ein lage ein Action som inneheld alt det, og «spele den av» på alle dei andre bileta, utan å måtte gå gjennom kvart enkelt steg.

 

*snip* Er det noe gratisprogram som kan dette?
Det er nesten ein forutsetning at bileta er teke frå akkurat same vinkel (stativ), men Photoshop Elements, Paint.NET og Gimp kan alle gjere dette.

 

Redigert: Svarer på noko meir.

Jeg tengte på selve utseende på Levelsvinduet, slike vanesaker, når ting er snudd på hodet i forhold til PS så virker P.Filtre mere vennlig, men som sagt, en vanesak, fungerer like godt fordi om det er vertikalt.
Vel, OK, men Photofiltre sitt likner ikkje i det heile på PS sitt...

 

Det kan sjå ut som Photofiltre har fleire funksjonar osb.7579462[/snapback]
Jeg er ganske blank, ingen favoritt blandt de enda...7580715[/snapback]
Blank? Favoritt? Det eg sa der var berre mine observasjonar, etter å ha sett litt på det...

 

Redigert igjen: Forresten, for å erstatte Dreamweaver kan du sjå på Nvu.

Endret av incanus
Lenke til kommentar
Redigert igjen: Forresten, for å erstatte Dreamweaver kan du sjå på Nvu.

7582181[/snapback]

Heisann, her var det endret litt på posten ja.. :)

 

Ja, NVU er installert å brukes nå for fullt.! :D Kjempeenkelt program.

 

Nesten så pcn består av bare Mozilla produkter nå, firefox, thunderbird, sunbird, nvu, filezilla, og portable versjoner på minnepenna, mangler bare at de kommer med et fotoredigeringsprogram.... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...