Gå til innhold

Stillegående jobb pc


Anbefalte innlegg

Min bror trenger en ny pc som han skal bruke på jobben.

Den skal kun bli brukt til skriving og litt småprogrammer for regnskap m.m. Den trenger dermed ikke være alt for god heller.

 

Noe han gjerne ønsker er at pcen må være stillegående. Det blir litt irriterende når man sitter vær dag med vifter som står å surrer i bakgrunnen.

 

Prisen skal ligge på maks 7 000,- til 8000,-

 

Tenkte selv på en Barebone pc, de tar jo lite plass. Men har ingen erfaring med disse. Er de stillegående, de har jo ikke akkurat mange vifter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ingen ekspert, men tror det heller ville lønne seg å gå for et midi tower med god luftgjennomstrømning. Er et par kompiser av meg som har Barebone PC-er og de støyer ganske kraftig (men de har også relativt kraftige skjermkort etc som lager mye varme.

 

Med et midi tower med "dårlige" komponenter, god luftgjennomstrømning og gode kjøleelmenter vil det være mulig å kjøre f.eks prosessoren og hovedkortet uten å ha vifter på de (passiv kjøling). Dersom det heller ikke er behov for noe godt skjermkort kan det sikkert ha passiv kjøling også (?).

 

Hvis en da i tillegg kjøper lavtstøyende vifter til kabinettet og en stille strømforsyning er vel PC-en så stille som du får den med vanlig luftkjøling.

 

Jeg har selv en ganske stille PC. Nå et står en laptop i dette rommet, vel 3 meter unna meg. Kabinettet mitt er vel 40 cm fra meg og i hodehøyde, og støyen fra laptopen overdøver støyen fra maskina mi.

 

Jeg har dessverre ikke tid til å komme med forslag til komponenter, men dette er hva jeg ville lett etter om jeg var deg:

 

Ett godt, "stille" kabinett.

Stort kjølelement til CPU

Lavstøyende vifter til kabinettet og CPU-kjøleren

Viftestyring (til å evt. sette ned farten og skru av vifter for å minske støy)

Et stille hovedkort (noen hovedkortsvifter bråker voldsomt mye)

Stillegående harddisk(er). Er ganske store forskjeller her også.

Stillegående strømforskyning (noen støyer ganske kraftig)

 

Jeg vet at microplex.no har en del stille deler.

 

Når det kommer til selve arbeidskraften i maskina (minne, cpu, hk etc.) er det nok andre som kan hjelpe deg.

 

Da var det tilbake til juleforberedelsene. Lykke til!

Endret av Doba
Lenke til kommentar

Forslag til stillegående maskin: her

 

Vifteløst hovedkort med glimrende (for å være) integrert skjermkort, støysvak prosessor (AC-kjøleren passer også til AM2), greitt og lite kabinett med bra og stille strømforsyning, stor nok harddisk, nok minne (og plass til mye mer), DVD-brenner og XP Pro for ca kr 5500,-

Legger du på 400 kr, har kan du bytte prosessoren i en dobbelkjerne X2 3800+

Lenke til kommentar

evt, bytt ut kabinett og hovedkort i forslaget til Cosmo, med en barebone fra Asus.

 

Ville nok også ha vurdert en X2 3800+, som fredblic foreslår, blir jo ikke så mye dyrere, ca 4.500 totalt for handlelisten.

 

Asus Vintage V2-AH2, nForce430+Geforce615, Socket-AM2, VGA

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=323514

 

Flere bilder av Asus kassa her.

http://www.newegg.com/Product/Product.asp?...N82E16856110055

 

Ser ikke så verst ut :)

 

Edit:

Vet ikke hvordan viftestyringen er på det hovedkortet, så evt ta med et par Fanmate fra Zalman, 1 til prosessorvifta og 1 til kabinettvifta.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303855

 

Han har ikke vurdert en bærbar da, istedet for stasjonær?

Endret av FBEN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...