Gå til innhold

Lektor vs. grunnskolelærer


Skaaden

Anbefalte innlegg

Har bare et lite spørsmål.

 

Dersom en lektor(mastergrad og pead) og en vanlig grunnskolelærer/allmeenlærer søker på den samme stillingen(f.eks ungdomsskole), hvem av de vil da etter størst sannsynlighet få jobben? Sett at de begge har den kompetansen som ønskes/kreves.

 

Er litt nysgjerrig på dette. Lektoren kan i grunnskolen virke noe overkvalifisert og kanskje mindre egnet til å undervise små barn. Høyskolen legger større vekt på undervisning en det rent faglige enn hva universitet gjør.

 

sjøl går jeg på Lærerutdanning med mastergtrad i geografi på NTNU, og er dermed litt nysgjerrig på hvordan arbeidutsiktetene ser ut. Dersom det ikke er jobb å få på en videregående skole kan det hende jeg må ta til takke med grunnskole, selvom jeg egentlig ikke ønsker det...

 

Håvard :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor i alle dager er en lektor overkvalifisert?

 

Det er tross alt på barneskolen at den viktigste utviklingen finner sted, og jamfør st.m. 16 (... og ingen sto igjen og hang), peker KD på nettopp dette gjennom en forandring i fokus på ressursbruk på grunnskolen etter finland-modellen. Dette betyr, i praksis, at de skal bruke mer ressurser på barneskoler for å hjelpe de som trenger så tidlig at det ikke utvikler seg for langt.

 

Så, derfor, den med mest kompetanse vil være den som blir ansatt, såfremt skolen har råd til kompetansen.

Lenke til kommentar

Jeg kan være enig med deg i at det kom litt feil ut. Men jeg vet at på lærerhøyskolen vektlegger de pedagogikken i større grad en på universitetet, særlig m.t.p. undervisning i grunnskolen. Jeg har også hørt noen hevde at en grunnskolelærer er bedre egnet nettopp på grunn av dette.

 

Men dette er bare skepsis fra min side.

Som en relativt fersk lektorstudent er det naturlig at man er litt nysgjerrig på sine fremtidsutsikter.

 

Håvard

Lenke til kommentar
Jeg lurer litt på hvorfor du har tenkt å undervise på grunnskolenivå om du tar en mastergrad i geografi.

 

Mvh en som tar mastergrad i kjemi på NTNU. ;)

7578137[/snapback]

 

 

Grunnen er at hvis jeg ikke får jobbe som lektor på en videregående skole, så kan det hende at jeg må ta til takke med en jobb på grunnskole, det er jo mye bedre enn ingenting..

Men håper selvsagt på en jobb på vgs.!

 

Med kjemi skulle vel hvertfall mulighetene stå i kø!! lykke til;-)

 

god jul!!

 

Håvard :w00t:

Lenke til kommentar

Du trenger nok ikke å bekymre deg for ikke å få jobb i vgs, lærerne der vil begynne å falle voldsomt av om noen år, da en stor gruppe av dem begynner å nærme seg pensjonsalder. Siden du har realfag vil det være enda enklere å få jobb, og det allerede nå. I byene kan det være trangt om jobbene. I mer grisgrendte strøk burde det derimot ikke være noe problem.

 

En ide kan være å kontakte en skole i nærheten for å ta vikartimer. Det er verdifull erfaring når du skal søke jobb senere.

Lenke til kommentar
Du trenger nok ikke å bekymre deg for ikke å få jobb i vgs, lærerne der vil begynne å falle voldsomt av om noen år, da en stor gruppe av dem begynner å nærme seg pensjonsalder. Siden du har realfag vil det være enda enklere å få jobb, og det allerede nå. I byene kan det være trangt om jobbene. I mer grisgrendte strøk burde det derimot ikke være noe problem.

 

En ide kan være å kontakte en skole i nærheten for å ta vikartimer. Det er verdifull erfaring når du skal søke jobb senere.

7585213[/snapback]

 

Er litt enig her, får du gode karakterer og du viser til noe vikartimer, praksis etc. er du attraktiv.

Har sett flinke folk får jobb der det nesten ikke er ledige jobber å oppdrive, mens middelmådigheter siter med å få jobb. Etter du har tatt master kan du jo også ta mer fag, eller bygge bredere på utdannelsen.

Endret av kense
Lenke til kommentar
Du trenger nok ikke å bekymre deg for ikke å få jobb i vgs, lærerne der vil begynne å falle voldsomt av om noen år, da en stor gruppe av dem begynner å nærme seg pensjonsalder. Siden du har realfag vil det være enda enklere å få jobb, og det allerede nå. I byene kan det være trangt om jobbene. I mer grisgrendte strøk burde det derimot ikke være noe problem.

 

En ide kan være å kontakte en skole i nærheten for å ta vikartimer. Det er verdifull erfaring når du skal søke jobb senere.

7585213[/snapback]

 

 

I 3 klasse(5 og 6 semester) skal jeg skal jeg har 14 uker praksis som en en integrert del av opplegget.

Dessuten studerer jeg samfunnsvitenskap(med master i geografi). ikke realfag. :nei:

 

Men det ordner seg sikkert. Jeg leste forleden dag i Fredrikstad blad at det i Østfold fylke var mellom 2 og 3 prosent arb.ledighet(?). Da skal vel en målbevisst fyr klare å skaffe seg noe.

 

Takk for gode innlegg!

 

mvh

Håvard

Lenke til kommentar
Dessuten er en allmenlærer billigere og kan brukes i flere fag enn en en lektor. Stod et stykke om dette i Bergens Tidende for en stund siden.

7555285[/snapback]

 

Er utdannet cand. scient. i kjemi fra UiO og arbeider som lærervikar på

grunnskoler (ungdomsskoler). Men har ikke PPU (pedagogikk), derfor er det vanskelig å få fast jobb, evt fast vikariat på vgs.

Tiltross for at der ikke kreves PPU for vikarjobbing på vgs. (Men selvfølgelig for fast jobb på vgs). At de foretrekker kandidater med PPU (når det strengt tatt ikke kreves), skyldes at det er arbeidersgivers marked nå.

 

Vet av erfaring fra (Telemark) at de foretrekker folk med

litt utdanning og evt noe bakgrunn i undervisning. F.eks. vil en med lærerutdanning, men mangler 1 eksamen ikke nødvendigvis bli prioritert foran en

cand. mag eller cand. scient. fra universitetet (uten PPU).

 

Og Lars P. spurte om hvorfor jobbe på grunnskole hvis en har master- så kan dette ha sammenheng med at man ikke alltid kan velge på øverste hylle.

 

Og til sist en liten kommentar til Luske_Ludvig. Man får lektor-lønn på ungdomsskolenivå (8.-10.), men ikke på barne (1.-4.) -og mellomtrinnet (5.-7.), hvis en f.eks. har master.

Dessuten jeg har undervist i alle fag på grunnskolen (1.-10.) selv om jeg ikke er allmennlærer.

Lenke til kommentar
Dessuten er en allmenlærer billigere og kan brukes i flere fag enn en en lektor. Stod et stykke om dette i Bergens Tidende for en stund siden.

7555285[/snapback]

 

Og Lars P. spurte om hvorfor jobbe på grunnskole hvis en har master- så kan dette ha sammenheng med at man ikke alltid kan velge på øverste hylle.

 

Og til sist en liten kommentar til Luske_Ludvig. Man får lektor-lønn på ungdomsskolenivå (8.-10.), men ikke på barne (1.-4.) -og mellomtrinnet (5.-7.), hvis en f.eks. har master.

Dessuten jeg har undervist i alle fag på grunnskolen (1.-10.) selv om jeg ikke er allmennlærer.

7634552[/snapback]

 

Takk for at du deler din erfaring. Når jeg er ferdig har jeg visst ikke lov til å undervise yngre barn enn de som går i 5 klasse. Jeg tror dette har med at min kompetanse skal rettes mot litt eldre elever og studenter.

 

Hvis noen har flere synspunkter så bare fyr løs!!

 

Håvard :w00t:

Lenke til kommentar

Takk for at du deler din erfaring. Når jeg er ferdig har jeg visst ikke lov til å undervise yngre barn enn de som går i 5 klasse. Jeg tror dette har med at min kompetanse skal rettes mot litt eldre elever og studenter.

Hvis noen har flere synspunkter så bare fyr løs!!

Håvard :w00t:

7635942[/snapback]

 

Hmm- er vel en nedre "undervisningsgrense" for høy kompetanse her. Litt typisk Norge egentlig. I Finland underviser også folk med doktorgrad (og pedagogikk)

på barneskolenivå ned til 1. klasse. Så har de også etter hvert fått en glimrende fungerende skole.

Sjøl vil jeg helst ikke undervise på grunnskolenivå, vil ha litt mer utfordring.

Lenke til kommentar

Hmm- er vel en nedre "undervisningsgrense" for høy kompetanse her. Litt typisk Norge egentlig. I Finland underviser også folk med doktorgrad (og pedagogikk)

på barneskolenivå ned til 1. klasse. Så har de også etter hvert fått en glimrende fungerende skole.

Sjøl vil jeg helst ikke undervise på grunnskolenivå, vil ha litt mer utfordring.

7656340[/snapback]

 

 

Finnene ikke så dumme nei. Har selv heller ikke lyst til å undervise på barneskole, men for all del...

 

Håvard

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at du er hører mer "hjemme" på videregåendenivå med læremaster i geografi, om ikke høyskole/universitet. Jeg trodde det var allmennlærerne som underviste på barne- og ungdomskole..?

 

Læreren jeg hadde i 2SK/3SK på videregående var lektor, men er usikker på om det var statsvitenskap, sosiologi eller sosialantropologi. SK-faget hadde ihvertfall alle de tre disiplinene, men i hovedsak statsvitenskap, så tipper det var master i dette han hadde.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at du er hører mer "hjemme" på videregåendenivå med læremaster i geografi, om ikke høyskole/universitet. Jeg trodde det var allmennlærerne som underviste på barne- og ungdomskole..?

 

Det er for det meste allmennlærere som underviser i grunnskolen, ja.

Men det er også enkelte lektorer. Jeg husker at en lærer jeg hadde på ungdomskolen i 9 og 10 klasse, begynte å undervise på Frederik 2 vgs når jeg gikk på VK1.

 

Men det er vel stort sett allmennlærer på grunnskole vil jeg tro.

 

Håvard.

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Noen her som kan svare meg på om man kommer i kategorien "lektor med opprykk", dvs lektor med ett års tilleggsutdanning, etter å ha tatt 5-årig lektorutdanning (på NTNU), og så ta et årsstudium etterpå?

 

Egentlig er jo lektorutdanningen på 6 år, og opprykkskategorien på 7 år, så jeg lurer egentlig på hva som skjer i dette tilfellet, noen som vet?

 

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Dersom en lektor(mastergrad og pead) og en vanlig grunnskolelærer/allmeenlærer søker på den samme stillingen(f.eks ungdomsskole), hvem av de vil da etter størst sannsynlighet få jobben? Sett at de begge har den kompetansen som ønskes/kreves.

Dette er et narrespørsmål? Den av de som intervjuerene føler de får best kjemi med får jobben så klart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...