Gå til innhold

Problemer med blinkende LED krets


Anbefalte innlegg

I forbindelse med julen tenkte jeg skulle lage en blinkende lysdiode krets, men det har oppstått noen problemer og siden jeg ikke har tilgang til grunnlegende feilsøkings instruments for øyeblikket, og min kunnskap innen elektronikken fortsatt er lav(GK elektro) så lurte jeg om noen kunne se feil i denne kretsen. Har laget print og puttet på alle komponentene, men det lyser ikke.

 

Ting om kretsen.

9vDC inn

22mF kondensatorer

BC 547 transistorer 1 pin E 2 pin B 3 pin C

Formotstandene til lysdiodene ligger på 160 ohm

Base/kondensator motstandene ligger på 68K om jeg ikke husker helt feil(har ikke multimeter tilgang i jula)

kjører 3 lysdioder i serie så kobler de parallelt så ca 60 mA.

En liten usikkerhet jeg har er polariteten til den ene kondensatoren, siden det blir pluss på begge sidene og diodene blir og gå fra pluss til minus om dere forstår.

 

 

http://img178.imageshack.us/my.php?image=kretsaa6.jpg

 

Kan altids vente til etter jul og få denne kretsen ferdig men har litt lyst til og få den ferdig nå pga det er jul og den passer til høytiden.

Takk for hjelpen i forveien.

post-113458-1166716769_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjemaet skal virke men kan være jeg har tegnet det feil, siden den eneste malen jeg har og gå fra er printkortet mitt. Men jeg har sett en helt likt oppbygd print virke med den blinke effekten, men om alle komponentene er satt på rett er jeg ikke helt sikker på, siden jeg tokk av transistorene og kondensatorene for bedre montering siden vi dreiv og testet hvor stor forhold vi burde ha for transistor strømmen og Tau til kondensatorene og de var bare satt løst på.

Men når det er sagt noen som vet hva jeg satt på feil vei?

 

Selve + og minus på inngangen er jeg også litt usikker på var bare noe jeg mente og huske. Men det er vel noen gode innen slikt som kan hjelpe meg finne ut av en såpass enkel krets.

Endret av Jonsa
Lenke til kommentar
Kretsen du beskriver er en ganske vanlig blinkekrets for lysdioder:

blinkie_lights.gif

 

Er du sikker på at lysdiodene er koblet med riktig polaritet?

led.gif

7551816[/snapback]

 

jeg har koblet to pinner forran formotstandene til lysdiodene og det lyser som bare det når jeg kobler battieriet mot dem, så hvis ikke dette er feil så kan jeg ikke tenke at det er noe annet en defekte komponenter.

post-113458-1166732853_thumb.jpg

Endret av Jonsa
Lenke til kommentar

Tja, disse formotstanderne for lysdiodene synes jeg har lav verdi. Litt avhengig av type lysdiode, så synes jeg strømmen gjennom lysdioden virker høy.

 

Som en tommelfingerregel så regner jeg maks 20mA gjennom lysdioder, hvis jeg dropper spenningfallet over lysdioden så ganger jeg påtrykt spenning med 50 (20mA=0,02 => 1/0,02 =50). Altså 9Volt x 50 => 450ohm. Dette er en verdi som fungerer i 99,9% av tilfellene og sikrer at lysdioden ikke får for mye gjennomgangsstøm og dermed brenner opp.

 

Husk også at BC547 maks klarer en belastning på 100mA. Hvis vi sier at lysdiodene dine har en "forward voltage" på 3,6Volt vil det ligge 5,4Volt over formotstanden, noe som gir ca. 34mA. Med 4 lysdioder i parallell er du da oppe i 135mA! Hvis lysdiodene har lavere "forward voltage", vil det ligge mer spenning over formotstanderne, noe som igjen vil gi høyere strøm i kretsen og transistoren brenner opp.

Lenke til kommentar

Ja takk for hjelpen trur jeg skal gå over matten litt til siden det er ganske så mye mer og ta til betrakting. :w00t: Hvis noen har anbefalinger hvordan jeg burde koble lysdiodene, har som sagt 8 utganger for deres forslag er formotstand verdier også fint og vite.

Endret av Jonsa
Lenke til kommentar

Men er det egentlig noe problem med 160 ohms motstander? R=U/I som i dette tilfellet er 20 miliamper per serie og så seriekobler jeg 3 lysdioder som hver ligger på 2v så det ligger 3 v over formotstanden. R = 3/0.02=150 og hvis jeg parallellkobler 4 serier så ligger det jo 100 mA og terskelen til bc 547 ligger vell godt over 100mA før den begynner brenne, og med de store motstandene forran transistoren er vel ikke HFE veldig stor da Ib ligger på 0.0013 ampere etter min mening er det for lite strøm i kretsen noen som har noen innspill mot dette? kan være at matten min er på gjordet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...