Gå til innhold

Dele opp excel kolonne


Garreth

Anbefalte innlegg

Hei. Har aldri jobbet i excel før, men har fått tilsendt en "database fil" i excel format. Der har jeg ca 500 navn. Problemet mitt er at navnene er skrevet 'etternavn, fornavn' f.eks 'ANDERSSEN, KJETIL' . Er det noen måte å dele opp kolonnen, slik at etternavnet står i en kolonne, og fornavnet står i neste?

 

Er det også mulig å lage en kolonne med "brukernavn" av navnet? slik: fornavn.etternavn ? Eller finnes det andre program som kan gjøre dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lag en tom kolonne etter den du skal konvertere.

Marker kolonnen du skal konvertere, velg 'Data' - 'Tekst til kolonner..'

Velg 'Data med skilletegn' og trykk Neste. Her haker du av for (bare) komma og trykk 'Fullfør'.

 

 

For å lage brukernavn kan du bruke formelen:

=KJEDE.SAMMEN(SMÅ(A1);".";SMÅ(B1))

SMÅ gir deg små bokstaver..

 

Du kan også utvide formelen hvis du skal sette på et domene etc:

=KJEDE.SAMMEN(SMÅ(A1);".";SMÅ(B1);"@domene.no")

 

-Kisp

Endret av Kisp
Lenke til kommentar

Hmm, det var ikke så lett. Jeg gjør det helt sikkert feil.

 

Jeg får opp #NAVN? når jeg prøver.

 

 

post-50997-1166718845_thumb.jpg

 

 

Edit:

 

Hvis jeg forandret koden din fra

=KJEDE.SAMMEN(SMÅ(A1);".";SMÅ(B1))

til

=KJEDE.SAMMEN(SMÅ(C1);".";SMÅ(C2))

så fungerer det! Men jeg får ikke til å markere hele kolonne 3 slik at alle får denne funksjonen. Jeg må inn i hver celle og sette inn funksjonen :cry:

 

Edit 2

 

Ser også at brukernavn som blir laget av de navnene som har flere mellomnavn ikke blir helt riktig, for formelene setter bare mellomrom mellom.

 

Er det mulig å lage formelen slik at brukernavnet ser slik ut: fornavn.mellomnavn1.mellomnavn2.etternavn ?

Endret av Garreth
Lenke til kommentar
Men jeg får ikke til å markere hele kolonne 3 slik at alle får denne funksjonen. Jeg må inn i hver celle og sette inn funksjonen  :cry:

7550324[/snapback]

 

Når du trykker på en celle, ta tak i den lille firkanten nederst i høyre hjørne på cellen og trekk denne nedover.

 

Du kan også kopiere en celle, markere de cellene du vil ha koden i og lime inn...

 

-Kisp

Lenke til kommentar
Der ja! Da var jeg et godt stykke videre! Takk skal du ha.

 

Er det mulig å dele opp brukernavnet med punktum om personen skulle ha flere navn enn ett?

7550524[/snapback]

 

Du kan bruke funksjonen BYTT.UT(tekst; gammel_tekst; ny_tekst; forekomst_nr)

Hvis du skal bruke den i formelen du skrev sist blir det f.eks:

=KJEDE.SAMMEN(SMÅ((BYTT.UT(C1;" ";".")));".";SMÅ((BYTT.UT(C2;" ";"."))))

 

Husk at du kan lære mye av å bruke fx-knappen og hjelpefunksjonen.

 

-Kisp

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg kommet litt lenger, men måtte eksportere til dreamweaver for erstatting av æ,ø og å i brukernavnet. Excel sin metode fungerte veldig dårlig.

 

Problemet mitt kommer når jeg eksporterer tilbake fra dreamveaver til excel, da forstår ikke excel tegnsettet i fra dreamveaver, men jeg tok vanlig ctrl+c/v og limte inn i excel, og det fungerer nesten helt fint. Da blir annenhver vannrette celle tom. Er det noen mulighet til å "kollapse" de tomme cellene?

 

Finnes det også en slag "passord funksjon" som kan lage noe random utav fornavn og etternavnet?

 

post-50997-1167748684_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Angående passordfunksjon: Excelformler regner seg om hver gang en celleverdi forandres, så en formel med innslag av tilfeldighet vil endre alle passordene ved enhver celleforandring. Ingen god ide. Og ikke bare det; en formelløsning måtte være sinnssykt avansert for å sikre at du ikke får dubletter i passordlista.

 

Så medmindre du kan bruke f.eks. bare initialene pluss ett eller annet fast definert tall (a la antall bokstaver i etternavnet, asciiverdien av de tre første tegnene, eller noe i den dur) så krever dette en smule komplisert makroløsning. Jeg anbefaler nok ikke det før du er litt støere i Excel.

 

HTH. Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...