Gå til innhold

Hva er egentlig overclocking?


Gjest bruker-37275

Anbefalte innlegg

Gjest bruker-37275

Er det noen som kan gi meg en "Forrest Gump" forklaring på hva overclocking er, og hvordan man utfører det....jeg har jo skjønt at det blir omtrent som å trimme en moped, men er det noen vits for folk som ikke spiller?

 

Jeg er en sånn passelig pc' nerd, men ikke helt altså...skjønner ikke helt det der med prosessor hastigheter.

 

PC'n min har en AMD Athlon XP 2400 prosessor 2 GHz og 1,50 GB Ram DDR- dimm PC 3200. hovedkortet heter Asus - A7N8X Motherboard. Vet ikke så mye mer enn dette om pc'n min....har grafikkort som heter Geforce Gainward - Gforce 2 Pro 64 MB (er i allefall de driverne jeg bruker)

Endret av bruker-37275
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest bruker-37275
Vet ikke så mye mer enn dette om pc'n min....har lydkort som heter Geforce Gainward - Gforce 2 Pro 64 MB (er i allefall de driverne jeg bruker)

 

Det er i så fall skjermkortet ditt og ikke lydkortet, frøken. ;)

7546395[/snapback]

 

 

:blush: takk, der ser du hvordan det går når man har så masse greier....hehe Nvidia er vel lyd tror jeg...det er integrert på hovedkortet...

Lenke til kommentar
Vet ikke så mye mer enn dette om pc'n min....har lydkort som heter Geforce Gainward - Gforce 2 Pro 64 MB (er i allefall de driverne jeg bruker)

 

Det er i så fall skjermkortet ditt og ikke lydkortet, frøken. ;)

7546395[/snapback]

 

 

:blush: takk, der ser du hvordan det går når man har så masse greier....hehe Nvidia er vel lyd tror jeg...det er integrert på hovedkortet...

7546414[/snapback]

 

nvidia er enten grafikk eller hovedkort chip :)

 

edit: anbefaler deg å bla opp noen basic guider om emnet, noe som vil gi en hel del mer forståelse med engang, var selv helt blank for kort tid siden :)

Endret av vertic
Lenke til kommentar
Er det noen som kan gi meg en "Forrest Gump" forklaring på hva overclocking er, og hvordan man utfører det....jeg har jo skjønt at det blir omtrent som å trimme en moped, men er det noen vits for folk som ikke spiller?

 

Jeg er en sånn passelig pc' nerd, men ikke helt altså...skjønner ikke helt det der med prosessor hastigheter.

 

PC'n min har en AMD Athlon XP 2400 prosessor 2 GHz  og 1,50 GB Ram DDR- dimm PC 3200. hovedkortet heter Asus - A7N8X Motherboard.  Vet ikke så mye mer enn dette om pc'n min....har lydkort som heter Geforce Gainward - Gforce 2 Pro 64 MB (er i allefall de driverne jeg bruker)

7545610[/snapback]

 

Personlig ser jeg ikke noen fordeler med å overklokke skjermkort GPU (Grapics Prosessor Unit, grafikk prosessoren) eller CPU (Central Prossesing unit) Det er svært lite en får ut av det ved bruk av det utstyret man har i PC'en (standard kjøling for eksempel). Men kan godt anbefale deg å prøve det ut på eldre hardware, de som driver med det har jeg inntrykk av at gjør det for sportens skyld.

 

De fleste er nok ute etter følelsen at at maskinen jobber raskt. Jeg vil heller anbefale å se på hvordan hardware er "porsjonert". Cache (buffer) i CPU er kanskje noe av de flest overser. Eller timing tall på ram, når det er heller mer fornuftig å bruke mer penger på ram i større kvantitet en "kvalitet".

 

En ryddig datamaskin kan også spare en fra å oppgradere hardware ;)

Lenke til kommentar

Kort og greit er overklokking å få datadeler til å jobbe raskere enn det de gjør som standard. Som regel overklokker man prosessor, skjermkort, minne, deler av hovedkortet, eller samtlige av disse.

 

Fordelen er selvfølgelig at ting går raskere når de er overklokket, men overklokker du for mye kan ustabilitet oppstå (eller i værste tilfelle skader på delene i ekstreme tilfeller).

 

Uansett bruksområde kan du merke positiv forskjell av overklokking, men du merker det selvfølgelig mest på de tingen osm stresser maskinen mest, slik som spill eller tunge programmer. Om prosessoren går dobbelt så raskt når du surfer nettet så gir det liksom ikke noe merkabart utslag (akkurat som du ikke merker forskjell på en trimmet moped i forhold til en ikke-trimmet dersom du aldri kjører den over 80km/timen uansett).

 

Overklokking er dog ikke noe du nødvendigvis bør gjøre bare fordi du kan, da det fort kan medføre problemer som du trenger en del ekspertise for å finne ut av. Dersom du liker å "mekke" så annbefaler jeg å lese en guide eller to og prøve forsiktig. Du kan lære mye interessant. Dersom du i utgangspunktet bare er ute etter at ting fungerer så annbefaler jeg det ikke.

 

Overclocking is like a box of chocolates?... ~_^

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Personlig ser jeg ikke noen fordeler med å overklokke skjermkort GPU (Grapics Prosessor Unit, grafikk prosessoren) eller CPU (Central Prossesing unit) Det er svært lite en får ut av det ved bruk av det utstyret man har i PC'en (standard kjøling for eksempel).

 

Nåja, jeg vil ikke si meg helt enig der. Du kan fort (med de riktige delene) få så mye som +50% ekstra ytelse ved overklokking, selv med standard kjøling. Det er definitivt nyttig å bruke for erfarne folk som må kjøpe PC på budsjett men likevel ønsker top klasse ytelse.

 

Men er overklokking for alle? Nei. Det er en del arbeid for (som regel, ved mindre du har gode deler for overklokking) beskjedne resultater. For at det skal være verdt innsatsen så hjelper det ofte at du ikke har noe imot selve "mekkingen". Sport og hobby spiller nok inn for mange av de som overklokker, inkludert meg selv, ja :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Gjest bruker-37275
hahaha hadde dette vært en gutt hadde han blitt så flama at han ikke hadde turt å vise seg her en gang. dere er utrolige as

7546711[/snapback]

 

Altså at jeg syns det er teit å mobbe folk fordi de ikke vet ting, jeg har da i allefall fantasi nok til å finne ut hvor jeg skal spørre, og jeg vet at det er mange som er på dette forumet som kan mye mer enn å bare spille WOW, så dersom man ikke har noe lurt å komme med så hold heller tåta....jeg vet forresten ikke hva ordet flame betyr heller...skal du mobbe litt for det også da kanskje...værsågod... :ph34r: og hvis du lurer på det så er jeg blond...hvorfor tror du jeg ber om en "Forrest Gump" vennlig forklaring da?

Endret av bruker-37275
Lenke til kommentar
Gjest bruker-37275
Kort og greit er overklokking å få datadeler til å jobbe raskere enn det de gjør som standard. Som regel overklokker man prosessor, skjermkort, minne, deler av hovedkortet, eller samtlige av disse.

 

Fordelen er selvfølgelig at ting går raskere når de er overklokket, men overklokker du for mye kan ustabilitet oppstå (eller i værste tilfelle skader på delene i ekstreme tilfeller).

 

Uansett bruksområde kan du merke positiv forskjell av overklokking, men du merker det selvfølgelig mest på de tingen osm stresser maskinen mest, slik som spill eller tunge programmer. Om prosessoren går dobbelt så raskt når du surfer nettet så gir det liksom ikke noe merkabart utslag (akkurat som du ikke merker forskjell på en trimmet moped i forhold til en ikke-trimmet dersom du aldri kjører den over 80km/timen uansett).

 

Overklokking er dog ikke noe du nødvendigvis bør gjøre bare fordi du kan, da det fort kan medføre problemer som du trenger en del ekspertise for å finne ut av. Dersom du liker å "mekke" så annbefaler jeg å lese en guide eller to og prøve forsiktig. Du kan lære mye interessant. Dersom du i utgangspunktet bare er ute etter at ting fungerer så annbefaler jeg det ikke.

 

Overclocking is like a box of chocolates?... ~_^

 

-Stigma

7546888[/snapback]

 

Denne forklaring skjønte jeg...tusen takk :love:

Lenke til kommentar

Bare en liten notis (som sikkert står i guider overalt):

 

Det skal en del til å ødelegge hardware hvis du er forsiktig. Ta det sakte og rolig, og sjekk at systemet er SKIKKELIG stabilt før du øker en eller annen verdi.

 

Og hold deg unna strømrelaterte innstillinger før du har lest en del, det er der komponenter fort kan ryke.

 

Velkommen i OC-klubben :w00t:

Lenke til kommentar
Personlig ser jeg ikke noen fordeler med å overklokke skjermkort GPU (Grapics Prosessor Unit, grafikk prosessoren) eller CPU (Central Prossesing unit) Det er svært lite en får ut av det ved bruk av det utstyret man har i PC'en (standard kjøling for eksempel).

 

Nåja, jeg vil ikke si meg helt enig der. Du kan fort (med de riktige delene) få så mye som +50% ekstra ytelse ved overklokking, selv med standard kjøling. Det er definitivt nyttig å bruke for erfarne folk som må kjøpe PC på budsjett men likevel ønsker top klasse ytelse.

 

Men er overklokking for alle? Nei. Det er en del arbeid for (som regel, ved mindre du har gode deler for overklokking) beskjedne resultater. For at det skal være verdt innsatsen så hjelper det ofte at du ikke har noe imot selve "mekkingen". Sport og hobby spiller nok inn for mange av de som overklokker, inkludert meg selv, ja :)

 

-Stigma

7546906[/snapback]

 

Foruttsatt at pcen er "random" sammensurie av hardware. 50%hørtes alikvel svært mye ut, hva mener du med ytelse i dette tilfelle?

Lenke til kommentar

Bra forklart Stigam! Vil føye til at for å overklokke optimalt så trenger du ikke bare å være flink til å tyne de delene du har, men også å kunne velge ut de riktige delene. Før i verden når overklokkerene gjerne hadde ett lavt budskjett så måtte man finne komponenter til en lav pris som kunne overklokkes slik at de hadde ytelse som komponenter som kostet mer.

Slik er det i noen tilfeller også i dag, men det det er fokus på er gjerne overklokkere med de feteste komponentene som overklokker dette til det hinsides. Men det betyr ikke at menigmann kan overklokke litt for å få litt høyere fps i cs. De fleste datadeler kan tynes til en viss grad og det vil alltid hjelpe litt. Det er også fint mulig å få en god del bedre 24/7-ytelse av maskinen sin.

Jeg vil anbefale deg å lese noen guider og starte smått. Men vær for all del forsiktig, før du vet ordet av det så er du bitt av basillen og du har plutselig ett hovedkort på RMA hver uke ;)

Lenke til kommentar

Hvis du er flink til å velge rette deler kan ytelsesforbedringen være ganske så høy ved klokking. De fleste Opteron 165-er (av nyere dato, helst) klokker 50% over de 1,8Ghz de er spesifisert for, forutsatt at du har bra kjøling og et brukbart hovedkort.

 

Kan jo alltids ta de nedklokka highendmodellene på skjermkortmarkedet også, 7900gt f.eks. En liten voltmod, og du vil oppnå i det minste noe i nærheten av 7900gtx-hastigheter.

 

Hvordan det er med ATI aner jeg ikke, men har en følelse av at både x1900gt og xt klokker brukbart.

 

Dette handler absolutt ikke bare om å perse i klokkefrekvens, 900MHz merkes på pcen min hvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...