Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

C: er ikke windows-HD'en, dermed boot-problemer


Anbefalte innlegg

Hei hei.

 

First of all, jeg har;

 

1x 80GB IDE (Som nå står som C:)

1x 80GB S-ATA (Den faktiske boot-disken windows ligger på. Står som E:)

 

(og en 160 IDE, men den skulle ikke være til noe bry her..)

 

Så, skulle formatere maskina her istad, slenger inn xp cd'en, velger riktige sata drivere fra disketten under install. Funker fett hele veien.

 

Når jeg kommer inn i windows, så står 80 IDE'n disken min som C:, og SATA disken (windows/boot) som E:

 

Når jeg setter tilbake hard disk som 1st boot device i bios, vil den ikke boote. Ene gangen fikk jeg "BOOT DEVICE" etellerannet piss, og den andre gangen "NTLDR is missing". Men om jeg setter cd-rom som 1st boot og hard disk som 2, booter den! :hmm:

 

Jeg mistenker da at den prøver å boote C:, som det da ikke ligger noe windows på. Så har noen en superidé til å sette windows-disken min som C:, og den andre som en annen "bokstav"? Bytte om, på en måte? Prøvde og formatere enda en gang, samma greia.

 

Prøvde å bytte stasjonsbokstav i diskbehandling, men får beskjed om at "Windows kan ikke endre stasjonsbokstaven til system- eller oppstartsvolumet.

 

S-ata disken står som "første" harddisk i bios.

 

http://strutsen.com/bildr.JPG

Her ser dere oversikten over diskene.

 

Håper noen har noen svar her, burde da ikke være nødvendig å gå igjennom cd-rom-boot prosessen for å komme inn i win..

 

Takk på forhånd.

Endret av zhorty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

C er System, dvs det er den som booter. Og så har du Windows på E (oppstart).

Du er med andre ord avhengig av begge diskene for å boote Windows. Det er disken med C: på som du skal ha som bootdisk i BIOS.

 

Det er ikke lurt å ha begge disken tilkoblet når du installerer Windows, da skjer det lett slike ting.

Lenke til kommentar

løste du dette? hva med å sette den andre disken din, altså C, til feks G eller H? jeg hadde problemer med min eksterne harddisk som absolutt skulle være C: når den startet. satte den til M: og det har fungert fint siden.

 

jeg tror også at du ikke trenger å "boote" andre ting enn system-disken. dette kan vel velges i bios. verken cdrom, diskett eller andre harddisker trenger å bootes i oppstart. dette er bare hvis du skal kjøre system-cder eller oppstartsdisketter ved en senere anledning og da kan du jo fikse dette i bios igjen.

Lenke til kommentar

Nei, jeg lever imdlertidig med å først gå igjennom cd-boot-prosessen :p

 

Jeg prøvde å bytte til G: elns med partition magic, og E: (os disk) igjen til C:. Fikk boota selve os'et, men kom ikke inn i windows. Noe error sjit.

 

Forslag tas fortsatt godt imot. Kanskje jeg skal nappe ut de andre diskene og formatere med bare s-ata disken? Da kan den jo ikke bli annet enn c..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...