Gå til innhold

Hvem har rett? Diskusjon om HD


Dofty

Anbefalte innlegg

1024*768 kvalifiserer til HD Ready, men er strengt tatt ikke HDTV. Dette kravet kan vel kanskje noe å gjøre med at ingen plasmaskjermer under 50" ville fått dette merket hvis minstekravet var 1280*720. ;)

7542721[/snapback]

hmm. Jeg har i hvertfall aldri sett en eneste TV, plasma eller LCD, som har HD-readmy merket når de ikke har 1280x720 eller høyere. Kan være det du sier er sant, men tviler på du finner noen tver som har f.eks 1024x768 som er HD-ready i noen butikker. I tillegg, mener jeg at for å være "HD-ready" må det være i widescreenformat (16:9 eller 16:10) og 1024x768 er i 4:3 format. den fysiske formen på tvene er nok i widescreenformat, men oppløsningen er i 4:3 format

7542788[/snapback]

 

Hva i aller dagers land og rike mener du med at den fysiske formen er widescreen, men oppløsningen er 4:3?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spesielt på plasmatver følger ikke oppløsningen formen på tven, de lager avlange piksler. f. eks. har flere plasma 16:9 tver 1024*1024 oppløsning, altså 1:1 el. 16:16!

 

Synes ikke du kan si at du spiller i hd oppløsning, men han tar feil når han prater om at VGA kabler ikke støtter HD osv.

 

Han sier også at ikke alle PCer har HD, hvsi han mot formodning skulle mene Harddsisker, har han rett. Det er egentlig svært få fellestrekk for alle PCer. Men de aller fleste PCer kan i dag vise HD materiale, så lenge det ikke har HDCP sperre.

 

Når det gjelder hvem som mangler kunnskaper, vil jeg si at det er han. Ikke bare fordi han henter info om tver fra microsoft, men det virker ikke som om han forstår hvordan bildeoverføringen og HD opplegget fungerer i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Og når vi først er virkelig på kjøret her... VGA er jo en oppløsnings standard, som vga, xga, uxga, wxga you name it... Mener dere såkalt "vga kabel" er vel det en kabel med d-sub kontakter.

7544846[/snapback]

 

Er vel snakk om en kabel og ikke oppløsningstandarden vga. Kabelen VGA som kan overføre uxga wxga osv signal

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...