Gå til innhold

Hvem har rett? Diskusjon om HD


Dofty

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hoved admin har nok rett :)

 

du får en mye større overførselshastighet på signalet ved digital overføring, altså HDMI. det har betydning for hvor fort skjermen klarer å fylle pixlene.

 

du vil ikke få noe som kan kalles HD gjennom en vanlig, analog VGA (RGB)-kabel, selv om oppløsningen er innenfor grensen av hva som defineres som HD.

 

sånn har jeg forstått det i allefall..

Lenke til kommentar

jo men det har da noe med overføringshastighet også, hvor fort pixlene kan oppdateres. det har betydning for bildekvaliteten.. dette har kanskje mer betydning på tv-skjermer enn på pc-skjermer?

 

jeg merka i allefall forskjell når jeg bytta ut den analoge kabelen med en hdmi-dvi mellom projektorn og pc'n.

Lenke til kommentar

Bullshit, HD oppløsninger støtter av VGA kabler uten problemer, det er heller skjermen din som begrenser. VGA kabler byttes bort fordi de er analoge, de digitale kablene HDMI og DVI gir bedre bilde, men har flere begrensninger på båndbredde, som igjen begrenser oppløsningen.

 

HD oppløsninger er det først og fremst snakk om når det gjelder TVer, da de ikke har hatt noe i nærheten av samme oppløsning som PC skjermer de senere årene. Men har du en PC skjerm som støtter disse oppløsningene, kan du gjerne spille av HD materiale på de, og da støtter de selvsagt HD.

 

Men det er en slags begrensning kalt HDCP, det er en kryptering av bildesignalene når de sendes digitalt, som kreves når man bruker Blu ray eller HD-DVD plater til filmer. HDCP støtte kreves for stempelet HD ready, og man kan dermed si at en overføring via VGA ikke vil støtte alt HD materiale. Når det gjelder Xbox 360 spilling slik du skal gjøre, får du nok spillene ut i HD oppløsning via VGA kabelen.

 

Vil si det er åpenbart at den Admin fyren har mangelfulle kunnskaper her, men når skjermen mangler HD-ready stempelet, kan man jo si at skjermen ikke støtter HD. I ditt tilfelle kan du lett spille med HD oppløsninger på skjermen din, og det var jo det fyren påastod du ikke kunne. At noe HD materiale ikke kan spilles av på denne måten spiller ingen rolle, Den begrensningen vil du ikke merke på Xboxen din med mindre du kjøpe en HD-DVD spiller som tillegg.

 

Edit:

Hvis det er noen som mener at det er for lav overføringshastighet med VGA, kan jeg jo nevne at de fleste 19" CRT skjermer og oppover støtter oppløsningen 2048*1536, denne er jo svimlende stor, den er 4:3, og har likevel større bredde enn den største HD oppløsningen. Hvor høy frekvens de får da varierer nok, men kan nevne at mitt skjermkort kan sende signaler på 85Hz her. Båndbredden på en VGA kabel er det vanskelig å snakke om, da en VGA kabel ikke overfører bits, men bildesignaler nesten som lydsignaler i en høytalerkabel. Oppløsningene som kan sendes, avhenger av sender og mottaker.

Endret av watercool:)
Lenke til kommentar

Vil vel si du har devisa rett og delvis feil ;) 1024x768 er ikke HD i den definisjonen det er i dag.

 

Etter det jeg husker, så er det en del krav for å få det "HD-Ready"-klistremerket på tven ;) dvs. det må han en oppløsning på minst 1280x720 (720p), det må ha mulighet for å motta HD-signaler, dvs. enten component-kabel, DVI, VGA eller HDMI. Det må også ha en tuner som takler omforming av HD-signaler til HD-bilder (som forresten bare er vanlige bilder, med litt bedre kvalitet, og høyere oppløsning).

 

Men det er på TVer. I praksis er bare HD en definisjon på oppløsning. altså HD er oppløsninger over 1280x720, slik jeg forstår det. De mest brukte oppsløningene, for HD-ready tver er nok 1366x768, 1280x720, 1280x768 og 1920x1080. Mange PC skjermer takler oppløsnigner helt opp til 2048x1536, som gir langt flere piksler enn et bilde på 1280x760. Men du derimot kjører ikke HD, siden du kjører 1024x768, som gir mindre piksler enn et signal i "HD-oppløsning".

Lenke til kommentar
Etter det jeg husker, så er det en del krav for å få det "HD-Ready"-klistremerket på tven ;) dvs. det må han en oppløsning på minst 1280x720 (720p), det må ha mulighet for å motta HD-signaler, dvs. enten component-kabel, DVI, VGA eller HDMI. Det må også ha en tuner som takler omforming av HD-signaler til HD-bilder (som forresten bare er vanlige bilder, med litt bedre kvalitet, og høyere oppløsning).

7542656[/snapback]

Ikke helt riktig. HD Ready stiller ikke krav til tuner, og kravet til oppløsning er kun minimum 720 horisontale linjer (altså ingen krav til vertikal oppløsning) i 16:9. Videre skal TV-en ha HDMI (evt DVI med HDCP) og komponent, og skal også støtte 720p og 1080i i både 50 og 60 Hz.

Lenke til kommentar
Etter det jeg husker, så er det en del krav for å få det "HD-Ready"-klistremerket på tven ;) dvs. det må han en oppløsning på minst 1280x720 (720p), det må ha mulighet for å motta HD-signaler, dvs. enten component-kabel, DVI, VGA eller HDMI. Det må også ha en tuner som takler omforming av HD-signaler til HD-bilder (som forresten bare er vanlige bilder, med litt bedre kvalitet, og høyere oppløsning).

7542656[/snapback]

Ikke helt riktig. HD Ready stiller ikke krav til tuner, og kravet til oppløsning er kun minimum 720 horisontale linjer (altså ingen krav til vertikal oppløsning) i 16:9. Videre skal TV-en ha HDMI (evt DVI med HDCP) og komponent, og skal også støtte 720p og 1080i i både 50 og 60 Hz.

7542669[/snapback]

 

Ok, men så om man har 100x768, som er veldig liten oppløsning, så kvalifiserer det seg like mye som HD somm 1360x768, siden begge har over 720 veritkale linjer? I så fall er ikke alltid HD så veldig High Definition ;) trodde det måtte ha en minimum på 1280 vertikale linjer og jeg... :hmm:

Lenke til kommentar
1024*768 kvalifiserer til HD Ready, men er strengt tatt ikke HDTV. Dette kravet kan vel kanskje noe å gjøre med at ingen plasmaskjermer under 50" ville fått dette merket hvis minstekravet var 1280*720. ;)

7542721[/snapback]

hmm. Jeg har i hvertfall aldri sett en eneste TV, plasma eller LCD, som har HD-readmy merket når de ikke har 1280x720 eller høyere. Kan være det du sier er sant, men tviler på du finner noen tver som har f.eks 1024x768 som er HD-ready i noen butikker. I tillegg, mener jeg at for å være "HD-ready" må det være i widescreenformat (16:9 eller 16:10) og 1024x768 er i 4:3 format. den fysiske formen på tvene er nok i widescreenformat, men oppløsningen er i 4:3 format

Lenke til kommentar

Nå gjetter du jo bare, det er bare å se på den første og beste "HD Ready" plasmaskjermen du finner. Det finnes ingen plasmaskjermer under 50" som har 1280 eller flere pixler i bredden. Foruten lavoppløste paneler på 854*480 (eller deromkring) har alle skjermene 1024*768 eller 1024*1024/1024*1080. Ingen av disse er 16:9, men pixlene er avlange.

 

Ordlyden hva angår 16:9 er litt uklar, men slik jeg tolker det må skjermen kunne vise 720 fysiske linjer i 16:9 (altså fysisk AR på skjermen, ikke oppløsningen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...