Gå til innhold

Gohst eller image?

KrabbIT

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hva som er forskjellen på et gohst og et image. Hva bruker man de til?

Det jeg skal trenger, er å lage en DVD som jeg kan bruke til å installere systemet, drivere og alle programmer jeg har på PCen på nytt, dersom harddisken ryker f.eks.

Hva bør jeg da gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror kanskje du mener Ghost.

Et "Ghost image" er et "disk image" som er laget ved hjelp av programmet Symantec Ghost.

Et "disk image" er en kopi av innholdet på en disk (eller en eller flere disk-partisjoner) som beskriver diskens tilstand ved et gitt tidspunkt.

For å lage et disk image der system-partisjonen din (C:) er med, må du som regel boote et program fra CD/DVD e.l. fordi programmet trenger uhindret tilgang til hele C:.

Disk imaget kan lagres på en annen harddisk eller brennes direkte til DVD, avhengig av hva du ønsker og hva programmet har av finesser.

Hvis disken din ryker - eller Windows slår seg vrang -, kan du ta et disk image og legge det inn på en ny disk (eller den gamle) og gjenopplive den i den tilstanden maskinen var da imaget ble laget.

Husk bare på at alt som evt. var på disken blir overskrevet, inkludert alt i Documents & Settings.

I tillegg til Ghost finnes også Drive Image, og det er flere andre også, men jeg kommer bare ikke på dem i farten. Et Google-søk på "disk image" +create burde hoste opp et par sider med linker. Eller fler.

Skrevet
Jeg tror kanskje du mener Ghost.

Ja, det er selvfølgelig det jeg mente :!:

For å lage et disk image der system-partisjonen din (C:) er med, må du som regel boote et program fra CD/DVD e.l. fordi programmet trenger uhindret tilgang til hele C:.

Dette var nyttig info. Tusen takk.

Skrevet
Norton/Symantec Ghost kan splitte opp dette over flere DVD-plater.

7543153[/snapback]

... men det er mye enklere hvis du kan legge disk imaget på en annen diskpartisjon, eventuelt på en ekstern harddisk.

Hvis man bruker en ekstern harddisk må man bare passe på at det "restore"-programmet man bruker faktisk klarer å aksessere den eksterne disken ...

Et alternativ til Ghost (og Drive Image) er Acronis True Image. (Jeg mener at det støtter USB- og FireWire-tilkoblede disker.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...