Gå til innhold

Dual Xeon X5355?


Penrin

Anbefalte innlegg

Heisann. Trenger litt hjelp her. Jobben skal kjøpe seg en ny rederePC, og skal ha det kraftigste av det kraftigste. Derfor henvendte de seg til meg, av en eller annen grunn, for og finne ut den kjappeste prosessoren til å rendre i 3D med. Eneste alternativet de har, er faktisk Xeon, men hvordan er dette å rendrere med?

 

Alle imellom 5050 og X5355 er aktuelle.

 

Trenger ganske kjappt svar :innocent:

 

Mvh Stian Kolrud

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann. Trenger litt hjelp her. Jobben skal kjøpe seg en ny rederePC, og skal ha det kraftigste av det kraftigste. Derfor henvendte de seg til meg, av en eller annen grunn, for og finne ut den kjappeste prosessoren til å rendre i 3D med. Eneste alternativet de har, er faktisk Xeon, men hvordan er dette å rendrere med?

 

Alle imellom 5050 og X5355 er aktuelle.

 

Trenger ganske kjappt svar :innocent:

 

Mvh Stian Kolrud

7533700[/snapback]

 

Det er vel generelt en fordel med den raskeste CPU-en da. Men har du budsjett på dette eller er det bare å peise på?

 

Husk at skjermkortet spiller en MEGET stor rolle i slike oppgaver. Proffkort i 10.000 kronersklassen er kanskje til større hjelp enn den største badass CPU-en.

 

Hvilket program brukes til renderingen?

Lenke til kommentar

3DS Max 8.

 

Forresten, det har allerede blitt til denne, da den er 50% kjappere enn QX6700, som tok 50 sek på å rendere et objekt, dvs med veldig enkel matte tar det emd denne 25, og når det kjøres 2x av denne vil det totalt ta 12,5 sek. Rimelig inponerende.. I tillegg skulle de visst ha 16x av disse, så på topp blir det 64 kjerner :dribble: .

Kjører man alle kobla sammen tar det 0,7 sek og rendere det som det tar 50 sek for en QX6700... Trodde da den var mer enn kjapp nok jeg da men...

Langt over min fattevne denne hastigheten her...

Endret av Stian Kolrud
Lenke til kommentar
3DS Max 8.

 

Forresten, det har allerede blitt til denne, da den er 50% kjappere enn QX6700, som tok 50 sek på å rendere et objekt, dvs med veldig enkel matte tar det emd denne 25, og når det kjøres 2x av denne vil det totalt ta 12,5 sek. Rimelig inponerende.. I tillegg skulle de visst ha 16x av disse, så på topp blir det 64 kjerner :dribble: .

Langt over min fattevne...

7533743[/snapback]

 

Rått. Skjermkort som brukes da?

Lenke til kommentar
Skal foreslå det, men de har hatt nVidia i alle år her, så vet ikke hvordan de ser på nye systemer... Går sikkert ann for de og få dette til i SLI, iallefall på noen av dise monsterene...

7533773[/snapback]

 

SLI blir meget bra. Og jeg har sjekket. FX4500 er et lite hakk bedre enn ATI kortet.

 

Husk at FX4500 finnes i X2 utgave. Dvs 2 GPU'er pr kort.

Lenke til kommentar

Ville tro ikke tro skjermkortet har så mye å si når hvis det skal kjøres i cluster. Normalt til en slik jobb vil man sette bort rendreringa til clusteret som tygger igjennom i "bakgrunnen" mens skjermkortet trengs gjerne mer for å kunne rendrere mens man ser på det "live". Nå vet jeg ikke hva dere skal rendrere, men fra oljebransjen har jeg vært borte i at jobber for å behandle seismiske data ble satt bort til et cluster mens klientmaskinene satt på de heftige skjermkortene for å kunne vise et grafisk resultat av jobbene.

 

Og hvilken produsent man går får bør avhenge av hva programvaren anbefaler/ er optimilisert for :)

Endret av Mad Wolf Magnux
Lenke til kommentar
Eneste alternativet de har, er faktisk Xeon, ..

7533700[/snapback]

Skal foreslå det, men de har hatt nVidia i alle år her, så vet ikke hvordan de ser på nye systemer...

7533773[/snapback]

Hvorfor spørre når de allerede har bestemt seg av gammel vane? Det høres ikke ut som de vurderer noe annet enn "dette funket i alle år så det funker sikkert i år også".

 

Det eneste de går glipp av ved en slik fastkjørt holdning er å ikke få med seg store skritt fremover som gjøres av konkurrentene. (Uten at jeg sier at det skjer denne gangen)

 

La meg tippe: De skifter heller aldri bilmerke, mobiltelefonmerke, merke på harddisk, tastatur og mus. "Dette har jo fungert i alle år, så da er det vel ingen vits i å se om konkurrentene har noe bedre å tilby i år".

 

Jeg sliter faktisk litt med de samme holdningene hos en leverandørbedrift på min jobb. De er vist ikke villige til å prøve noe nytt selv om alternativet ser ut til å være svært mye bedre i deres tilfelle. De ser seg rett og slett blind på merkenavn og gjør en kjempetabbe. Noe som går ut over oss som er kunder av dem.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Ville tro ikke tro skjermkortet har så mye å si når hvis det skal kjøres i cluster.

 

helt riktig - skjermkortet har ingen betydning for den tiden rendringsprosessen tar når man rendrer ut bilder fra f.eks 3DS MAX8 - da er det cpu-ytelsen det kommer an på. Og i en renderfarm (cluster) trenger du jo ikke skjermkort i det hele tatt - bortsett fra på den maskinen du starter rendringen på.

 

Jeg har selv fått bygd meg en PC med dual xeon 5355, og det går så det griner. Jeg bruker programmet Maxwell Render, og på denne benchmark-siden kan man se hvor mye cpu'en betyr for tidsbruk på en standard 3d-scene med dette programmet: http://www.benchwell.com

Jeg bruker 11minutter og 8 sekunder på denne 3d-modellen, mens langsomste pc bruker 2 timer og 24 minutter på samme 3d-modell.

"Ron Martin" med sin Xeon E7330 (16 cores) troner på toppen med 5.49minutter...! (render-farmer/clusters er ikke tatt med på denne benchmark-listen - kun "vanlige" PCer)

Endret av gudesen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...