Gå til innhold

Rompekjøring, en norsk uting?


Misantropen

Anbefalte innlegg

Det jeg mente var: De som irriterer seg over folk som av en eller annen grunn ligger i venstre felt. KANSKJE DE SKAL TA AV TIL VENSTRE.... :roll:  :roll:  :roll:  :roll:

8290271[/snapback]

 

Jo, hvis man kjører på vanlig flerfeltersveg. Men hvis det er på en firefelters motorvei, så er nettopp dette litt lite sannsynlig da motorveier aldri har avkjøringer på venstre side annet en hvor de starter/slutter...

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg mente var: De som irriterer seg over folk som av en eller annen grunn ligger i venstre felt. KANSKJE DE SKAL TA AV TIL VENSTRE.... :roll:  :roll:  :roll:  :roll:

8290271[/snapback]

 

Jo, hvis man kjører på vanlig flerfeltersveg. Men hvis det er på en firefelters motorvei, så er nettopp dette litt lite sannsynlig da motorveier aldri har avkjøringer på venstre side annet en hvor de starter/slutter...

8296021[/snapback]

 

 

Mente egentlig når motorveien deler seg i to, er mange tilfeller av det, f.eks. E6 mot gardermoen avkjørsel mot lillestrøm/rælingen

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar

Bor i D.C. området i USA. Folk her er helt idioter på veien. Skifter felt i hytt og pine. Ofte uten å gi tegn. Hvis du har en sikkerhetsavstand til bilen framfor deg, kan du banne på at du har en ny bil der få sekunder etter. Norge er puddinger når det gjelder være rass i trafikken. Her er det lite de respekterer. Er ikke politiet til stedet er alt lov virker det som..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bruk av bremser for å signalisere at man ikke liker folk som ligger i ræva di har jeg gitt opp da jeg en rekke ganger har opplevd "kamikaze" angrep som hevn fra de samme folka etterpå: De pleier å kjøre forbi, kutter rett foran deg og så bråbremse ned jævla hardt for at du skal smelle inn i dem. Siste gang det skjedde var i februar da en trøtt 50 åring ble forbanna og gikk til "angrep" i Trondheimsveien.

 

Anbefaler dere derfor å være forsiktig med slikt i Oslo selv om dere har helt rett.

Lenke til kommentar
Det jeg mente var: De som irriterer seg over folk som av en eller annen grunn ligger i venstre felt. KANSKJE DE SKAL TA AV TIL VENSTRE.... :roll:  :roll:  :roll:  :roll:

8290271[/snapback]

 

Jo, hvis man kjører på vanlig flerfeltersveg. Men hvis det er på en firefelters motorvei, så er nettopp dette litt lite sannsynlig da motorveier aldri har avkjøringer på venstre side annet en hvor de starter/slutter...

8296021[/snapback]

 

Du har ikke vurdert at den som kjører i venstrefeltet ikke er kjent i området. Ta f.eks inn mot Oslo. Jeg er trønder og har vel aldri kjørt der selv, bare vært passasjer 2 ganger. Jeg er ikke så sikker på at jeg ville vært helt sikker på hvor jeg skulle kjøre med alle ringene og ville kanskje lagt meg godt til venstre, om ikke nødvendigvis helt til venstre, for å unngå å havne på feil sted.

 

Jeg benytter, som flere andre her inne, tåkelystaktikken for å fjerne biler fra støtfangeren. Dette er vel også et brudd på trafikkreglene. Husker ikke den aktuelle paragrafen, men den sier noe om unødvendig bruk av lys og lydsignal. Funker ikke tåkelys så er det rett på bremsen og rykk-og-napp-kjøring.

Lenke til kommentar

Syns det er mye stahet i trafikken her.

 

Hvorfor ikke bare la folk som vil forbi få lov til å kjøre forbi?!

Det skaper mye mindre irritasjon for både forbikjører og kø-lager.

 

Nå i det siste har jeg opplevd hele to ganger at bilen forran meg (som kjører saktere) har blinket til høyre (for å signalisere at han vil slippe meg forbi) og senket farten så mye at jeg har mulighet til å kjøre forbi... Utrolig bra.. :)

 

Sier ikke at folk skal kaste seg ut av veien og inn i nærmeste busslomme med engang de får en bil bak seg..

 

Og dere som bruker tåkelys bak og bråbremser og rykker og napper.. Idioter.. dere fremskaffer bare mer fare i trafikken.

Lenke til kommentar
Syns det er mye stahet i trafikken her.

 

Hvorfor ikke bare la folk som vil forbi få lov til å kjøre forbi?!

Det skaper mye mindre irritasjon for både forbikjører og kø-lager.

 

Nå i det siste har jeg opplevd hele to ganger at bilen forran meg (som kjører saktere) har blinket til høyre (for å signalisere at han vil slippe meg forbi) og senket farten så mye at jeg har mulighet til å kjøre forbi... Utrolig bra.. :)

 

Sier ikke at folk skal kaste seg ut av veien og inn i nærmeste busslomme med engang de får en bil bak seg..

 

Og dere som bruker tåkelys bak og bråbremser og rykker og napper.. Idioter.. dere fremskaffer bare mer fare i trafikken.

8373181[/snapback]

 

Enige her. Tåler ikke folk som kjører langt under fartsgrensa og ikke ser at de lager køer.. I slike situasjoner rompekjører jeg for å fart på ting. ;)

Lenke til kommentar
Syns det er mye stahet i trafikken her.

 

Hvorfor ikke bare la folk som vil forbi få lov til å kjøre forbi?!

Det skaper mye mindre irritasjon for både forbikjører og kø-lager.

 

Nå i det siste har jeg opplevd hele to ganger at bilen forran meg (som kjører saktere) har blinket til høyre (for å signalisere at han vil slippe meg forbi) og senket farten så mye at jeg har mulighet til å kjøre forbi... Utrolig bra.. :)

8373181[/snapback]

Problemet jeg ser med å blinke folk forbi er at man vet aldri hvorvidt de faktisk vil forbi eller ikke. Dette gjelder spesielt om man kjører i mørke, dårlig vær etc. hvor det faktisk finnes grunner til å ligge bak noen. Jeg liker ikke å påvirke andres beslutninger om å kjøre forbi vs. å ikke kjøre forbi.

 

Det jeg ser på som svært irriterende er:

 

1) Store kjøretøyer som legger seg svært tett bak. Dvs. de som faktisk har svært liten mulighet for å faktisk kjøre forbi. Når de da velger å ikke utnytte mulighetene til å kjøre forbi, så blir jeg bare irritert og forventer at de istedet kan holde avstand. Nå er det slik at disse har vel ikke så mye valg om de faktisk vil forbi, men da forventer jeg bruk av tegn, ikke legge-seg-så-tett-bak-metoden.

 

2) Har vært borti tilfelle hvor noen la seg så tett bak meg at jeg ikke kunne se lysene fremme på bilen i speilet. Jeg reagerte med å trykke på bremsen, og kunne da se at vedkommende flyttet seg noen meter bakover. Dette på en strekning hvor det ikke var lovlig å kjøre forbi heller. Vedkommende valgte heller ikke å benytte muligheten til å kjøre forbi på en relativt kort strekning med to felt i kjøreretning. Senere fikk jeg et ganske stygt blikk fra en passasjer i den bilen da de endelig valgte å kjøre forbi.

Lenke til kommentar

Men her er det snakk om svært tilbakestående personer som du har møtt på i trafikken jonepet.

 

Om folk har mulighet men ikke gidder så er det jo seff deres problem.

Vet jo at det finnes idioter som rævvkjører uten egentlig å vite selv at de rævvkjører. Folk som kjører i sin egen lille verden/boble :p

 

Men når det gjelder tåke og dårlig sikt så er jeg ved litt blandet formening. Har selv kommet bak folk som faktisk kjører så sakte i tåke at jeg like godt kunne ha ridd med en snegle istede.

Kan jo si at jeg faktisk kjørte forbi og titta inn i bilen.

Inni der satt det en gammal mann på minst 100år med trynet tykket oppi frontvinduet :p

 

..Men det jeg mener med alt sammen er, hvorfor framprovosere en situasjon man som regel kan unngå?!

Lenke til kommentar
Syns det er mye stahet i trafikken her.

 

Hvorfor ikke bare la folk som vil forbi få lov til å kjøre forbi?!

Det skaper mye mindre irritasjon for både forbikjører og kø-lager.

 

Nå i det siste har jeg opplevd hele to ganger at bilen forran meg (som kjører saktere) har blinket til høyre (for å signalisere at han vil slippe meg forbi) og senket farten så mye at jeg har mulighet til å kjøre forbi... Utrolig bra.. :)

 

Sier ikke at folk skal kaste seg ut av veien og inn i nærmeste busslomme med engang de får en bil bak seg..

 

Og dere som bruker tåkelys bak og bråbremser og rykker og napper.. Idioter.. dere fremskaffer bare mer fare i trafikken.

8373181[/snapback]

 

 

Kall meg gjerne en idot, men jeg er en av de som avogtil bråbremser og setter på tåkelys. Mulig jeg fremprovoserer mer fare i trafikken, men det gjør så avgjort vedkommende som kliner seg helt opp i ræva mi også.

 

Jeg hadde aldri kjørt slik hvis ikke personen bak hadde pressa heller.

 

Du ser at bilene bare kan kjøre forbi, hva når de ikke gjør det, men bare har den vanen å ligge helt opp i ræva di?

 

Og når jeg da faktisk ligger 2-3 km over fartsgrensen med bilen min og gjerne litt mer enn det også i et forsøk på å få litt mer avstand til bilen bak.(Og jeg bruker GPS da denne gir et mer nøyaktig anntall km. enn speedometeret)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En annen ting som riktignok sliter litt bremser. Bruk venstrefoten på bremsepedalen, og høyrefoten på gasspedalen, og kjør et par km slik :p Akkurat nok trykk på bremsepedalen til å få på bremselysene. Er en fordel med ekstra bremselys, gjerne relativt kraftige, i bakvinduet. Funker best når det er mørkt.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...